رفتن به بالا
  • شنبه - ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
  • کد خبر : ۱۰۳۰۴۶
  • چاپ خبر : “روز جهانی تغییرات اقلیمی”
به قلم: رئیس محیط زیست و بهداشت محیط زیست شرکت

“روز جهانی تغییرات اقلیمی”

آفتاب بافق: سازمان ملل متحد، ۲۴اکتبر، دوم آبان ماه (امسال سوم آبان ماه) هر سال را به عنوان روز جهانی تغییرات اقلیمی تعیین کرده است. تغییر اقلیم (( Climate change به معني هر تغییر مشخص درالگوهاي مورد انتظار براي وضعیت میانگین آب و هوایي است که در طولاني مدت در یک منطقه خاص یا براي […]

آفتاب بافق: سازمان ملل متحد، ۲۴اکتبر، دوم آبان ماه (امسال سوم آبان ماه) هر سال را به عنوان روز جهانی تغییرات اقلیمی تعیین کرده است.

تغییر اقلیم (( Climate change به معني هر تغییر مشخص درالگوهاي مورد انتظار براي وضعیت میانگین آب و هوایي است که در طولاني مدت در یک منطقه خاص یا براي کل اقلیم جهاني رخ بدهد.

یکی از اساسی ترین عوامل درساختار سیاره زمین اقلیم است که بدون شک، طبیعت، انسان و کلیه مظاهر حیات درسطح گسترده ای متاثر از آن است. اقلیم به شرایط آب و هوایی یک منطقه جغرافیایی نظیر دما، رطوبت، فشار اتمسفر، باد، بارش و سایر مشخصهای هوا شناسی درمدت زمانی نسبتاً طولانی گفته میشود.

 به همین دلیل انسان ها از ابتدای آفرینش به حکم ضرورت در پی دستیابی به آب و غذا، هر جا اقلیم مناسبی می یافتند، در آنجا اقامت می کردند.

البته اقلیم زمین پیوسته در حال تغییر و تحول بوده است. این سیاره، قبلا دماهای متوسط بیشتر و کمتری را تجربه کرده است.

اما آنچه امروزه مشکل ساز شده است سرعت زیاد تغییر اقلیم است و زمین خیلی سریع در حال گرم شدن است. به نظر دانشمندان وقتی تغییر اقلیم خیلی سریع صورت میگیرد، موجودات زنده نمیتوانند خود را با آن وفق دهند و در نتیجه حیات به خطر میافتد «مجمع بین المللی تغییرات آب و هوایی» ( (IPCCدر تحقیقی که در سال  ۲۰۱۳ انجام داد، اعلام کرد براساس شبیه سازیها، تغییر دمای جهانی سطح زمین تا پایان قرن ۲۱ نسبت به سال  ۱۸۵۰تا ۱٫۵درجه افزایش مییابد. حد ۲درجه سانتیگراد به عنوان مرز خطر در گرمایش جهانی در نظر گرفته شده است. دانشمندان میگویند حتی اگر همین حالا میزان گازهای گلخانهای را به اندازه ی چشمگیری کاهش دهیم، اثرات آن ادامه خواهد داشت چرا که قسمتهای بزرگی از سامانه ی اقلیمی برای پاسخ دادن به تغییرات، صدها سال زمان احتیاج دارند. به علاوه برای خارج شدن گازهای گلخانه ای ازاتمسفر، به ده ها سال زمان نیاز است.

دانشمندان موضوع تغییر اقلیم با گرمایش جهانی کره زمین را یکی از ده خطر اصلي براي حیات انسان معرفي کرده اند.

دانشمندان میگویند به طور کلی گرمایش جهانی ممکن است باعث بارش باران بیشتر شود، ولی خطرخشکسالی در تابستان و مناطق دور از اقیانوس ها افزایش ميیابد. در نتیجه وقوع طوفان و افزایش سطح آب دریا، احتمال وقوع سیل هم بیشتر ميشود. البته این مطابق با الگوي مناطق مختلف متفاوت است.

تغییر اقلیم میتواند منجر به تغییر شرایط زیستگاهها شود و از آنجا که حیات وحش نميتواند خود را به سرعت با این تغییرات سازگار کند، بسیاري از حیوانات منقرض خواهند شد.

مصرف سوختهای فسیلی و فعالیتهای صنعتی باعث افزایش انتشار گازهای گلخانهاي که مهمترین آنها دي اکسید کربن است شده است. این گازها مانند گلخانه عمل کرده، تابش نور خورشید را جذب ميکنند. هنگام بازتاب نورخورشید این گازها مانند سقف گلخانه عمل ميکنند و مانع بازتاب نور خورشید ميشوند و به این ترتیب دماي سطح زمین یا اتمسفر مجاور سطح زمین افزایش پیدا ميکند که این همان گرمایش جهاني است.

راههایي براي کاهش ردپاي کربن در زندگي روزمره و مبارزه براي گرمایش جهاني و تغییرات واقلیمي:

۱رفت آمد خود را سبز کنید:( حمل و نقل سبب انتشار حدود  ۲۵درصد گازهای گلخانه ای میشود.)

(جایگزین: دوچرخه سواری و پیاده روي و استفاده از حمل و نقل عمومي)

.۲ مصرف بهینه انرژی: ( با خاموش کردن چراغ اضافه و خارج کردن دو شاخه از پریز برق هنگامی که از وسایل برقی استفاده نمیکنید).

.۳ انتخاب انرژی تجدیدپذیر( انرژی خورشید به عنوان مثال)

.۴ عاقلانه تر بخورید.( استفاده از مواد ارگانیک و محلی و در روز حداقل یک وعده غذایی بدون گوشت خوردن) چون  ۱۸درصد گازهای گلخانهای از تولید گوشت و محصولات لبني است.

.۵تفکیک زباله ها( زبانه های دفن شده تولید گاز متان و گازهای گلخانه ای قوی میکنند)

.۶ پیگر موضوع پرداخت عوارض آلایندگی فعالیتهای آلاینده در شهر خود باشید.

. ۷به حداقل رساندن مسافرتهای هوایی

. ۸آگاه باشید( اخبار و آموزش)

.۹درگیر این مسأله باشید.

.۱۰کمک و پشتیبانی از انجمنها و گروههای فعال در زمینه پاسداشت محیط زیست.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده