رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
  • کد خبر : ۱۰۳۷۵۱
  • چاپ خبر : شلغم،میوه شفابخش فصل سرما / برداشت شلغم از دهستان مبارکه +تصاویر

شلغم،میوه شفابخش فصل سرما / برداشت شلغم از دهستان مبارکه +تصاویر

هر چند شاید چندان میوه به‌حساب نیاید ولی با این حال رواج مصرف شلغم به اشکال گوناگون آن را به یکی از رایج‌ترین خوراکی‌های فصل سرد تبدیل کرده است. به گزارش آفتاب بافق، رضا فرزین مدیرعامل موسسه خیریه مهرآوران مبارکه و بازنشسته شرکت سنگ آهن زمانی که به کسوت بازنشستگی نائل شد دست از کشاورزی […]

هر چند شاید چندان میوه به‌حساب نیاید ولی با این حال رواج مصرف شلغم به اشکال گوناگون آن را به یکی از رایج‌ترین خوراکی‌های فصل سرد تبدیل کرده است.

به گزارش آفتاب بافق، رضا فرزین مدیرعامل موسسه خیریه مهرآوران مبارکه و بازنشسته شرکت سنگ آهن زمانی که به کسوت بازنشستگی نائل شد دست از کشاورزی حرفه و سنت اجدادی خود نکشید. وی به علت علاقه بسیار به کشاورزی،خانه خود را به کنار مزارع کشاورزی منتقل کرد و این در حالی است که همسر،فرزندان و نوه ها به کار او عشق می ورزند.

امروز صبح به دعوت رضا فرزین به مزرعه کشاورزی وی رفتیم تا گزارشی از برداشت شلغم برای شما خوانندگان و همراهان آفتاب تهیه کنیم تا از نزدیک تلاش این کشاورز عزیز و سختکوش را تماشا کنید.

وی با بیان آنکه نیاکان ما با کشت شلغم این محصول را تحفه ای برای دوستان،آشنایان و حتی فامیل های خود در بافق و یزد می دانستند ،اظهار داشت: این محصول کم کم در حال فراموشی است اما اهالی مبارکه باید رو به کشت این میوه شفا بخش آورده و نگذارند سنت گذشتگان ما به فراموشی سپرده شود.

و اما خواص شلغم؛

شلغم یکی از گیاهان خوراکی مغذی و دارای خواص درمانی چشمگیر است.
این گیاه زراعی دارای قند طبیعی و منیزیم زیاد است و از این رو اسکلت را محکم و فسفر آن نیز مغز و اعصاب را تقویت می‌کند.
به گفته پزشکان ایرانی شلغم باعث درمان تشنج و گواتر می شود با این وجود به لحاظ داشتن مقداری سلولز و کمی سنگین بودن برای کسانی که معده ضعیف دارند به علت دیر هضم شدن احتمال تولید نفخ دارد.
شلغم یکی از پاک کننده‌ها و سازنده‌های خون است و املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان می‌شود.
داشتن خاصیت میکروب کشی، ضد ویروس، درمان سرفه‌های خشک، خلط آوری و اثربخشی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و افزایش مقاومت بدن از دیگر مزایای شلغم ذکر شده است.
پزشکان معتقدند خوردن شلغم در فصل زمستان افراد را در همه سال در برابر بیماری ها بیمه می‌کند.
با وجود داشتن خواص متنوع و متعدد شلغم اما میزان مصرف این گیاه خوراکی بالا نیست و به گفته کارشناسان بخش زیادی از این مشکل به فقدان آگاهی مردم از خواص گیاهان از جمله شلغم بر می‌گردد.

خبر: ن.رادمنش

عکس: عرفان مرشد زاده

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده