رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر : ۱۰۵۵۰۱
  • چاپ خبر : (فواید سرما برای طبیعت)

(فواید سرما برای طبیعت)

آفتاب بافق؛ این روزها شاید افراد زیادی از بروز سرمای چند روز اخیر متعجب شده باشند و برایشان عجیب باشد که چرا بر خلاف سالهای گذشته هوا اینگونه سرد شده و دوام پیدا کرده است. حقیقت این است که رخداد مذکور کاملا طبیعی بوده و بخشی از هدیه طبیعت به ماست. وجود سرما در زمستان […]

آفتاب بافق؛ این روزها شاید افراد زیادی از بروز سرمای چند روز اخیر متعجب شده باشند و برایشان عجیب باشد که چرا بر خلاف سالهای گذشته هوا اینگونه سرد شده و دوام پیدا کرده است. حقیقت این است که رخداد مذکور کاملا طبیعی بوده و بخشی از هدیه طبیعت به ماست. وجود سرما در زمستان نه تنها برای سلامتی طبیعت، بلکه متعاقب آن برای بهبود وضع زندگی بشر نیز مفید و ضروری است. به نظر می رسد تداوم سرمای امسال که دمای هوای شبها در طی آن به زیر صفر می رسد، بخشی از روند اصلاح طبیعت باشد.
بر همگان مبرهن است که بذر اکثر گیاهان مرتعی برای جوانه زدن به سرما نیاز دارند و حتی با وجود بارشهای فراوان اگر سرما نبیند، سبز نخواهد شد. به ویژه وقتی که سرما و یخبندان پس از بارندگی تداوم پیدا کند و موجب یخ زدن خاک شود، نتیجه بسیار مطلوبی در پی خواهد داشت. علاوه بر این تداوم سرما و یخبندان موجب تشدید فرآیند خاکسازی نیز خواهد شد.
بسیاری از آفات و بیماریهای طبیعت نیز در اثر همین برودت هوا از بین خواهند رفت. همچنین پیش بینی می شود سرمای امسال بخشی از بیماریها و آفات زراعت و کشاورزی را نیز کنترل خواهد کرد. یخ زدن خاک کشاورزی پس از آبیاری به عنوان یخ آب زمستانه، در اصلاح ساختمان خاک و مبارزه با آفات و بیماریهای خاک موثر خواهد بود.
مواردی که به صورت مختصر ذکر گردید تنها بخشی از اثرات مطلوب و محسوس سرما می باشد که مستقیما می توان به آن پی برد. لیکن سرما فواید بیشمار دیگری نیز دارد که از دید ما پنهان هست. بنابراین باید قدردان این هدیه طبیعت باشیم و امید داشته باشیم که طبیعت هدیه های بارشی خود را نیز ارزانی بدارد. البته به شرطی که ما نیز هوای طبیعت را داشته باشیم.
عبدالحسین رضائی پور
دانش آموخته دکتری تخصصی منابع طبیعی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده