رفتن به بالا
  • جمعه - ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
  • کد خبر : ۱۰۷۴۵۰
  • چاپ خبر : برف زمستانی بر زمین نشست/درختان را گرم کنید

برف زمستانی بر زمین نشست/درختان را گرم کنید

طبق پیش بینی‌هایی که از روزهای گذشته عنوان شده بود، بارش برف و باران این نعمات الهی در نقاط مختلف کشور آغاز شده و در برخی از مناطق شدت بارش‌ها به صورت برف هستیم، آفتاب بافق؛ در استان یزد در برخی نقاط سردسیر به صورت برف درآمد و با توجه به کمبود میزان بارش ها […]

طبق پیش بینی‌هایی که از روزهای گذشته عنوان شده بود، بارش برف و باران این نعمات الهی در نقاط مختلف کشور آغاز شده و در برخی از مناطق شدت بارش‌ها به صورت برف هستیم،

آفتاب بافق؛ در استان یزد در برخی نقاط سردسیر به صورت برف درآمد و با توجه به کمبود میزان بارش ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این بارش ها موجی از خوشحالی را در بین مردم بوجود آورد.

در این بین برخی از باغداران و کشاورزان ضمن شکرگزاری به درگاه خدای تعالی به دلیل نزول رحمت الهی، از خطر سرمازدگی به باغات و مزارع خود نگرانند و دلهره دارند، چرا که بیم آن می‌رود با کاهش دما و سرمازدگی حاصل دسترنج آنان در کشت محصولات باغی از بین برود.

به صدمات ناشی از دمای زیر صفر درجه سانتیگراد، تنش یخبندان یا یخ زدگی می گویند که بروز این پدیده به دلیل انجام فرآیند گل دهی و به بار نشستن محصولات باغی به  مراتب خسارت بیشتری را نسبت به سایر فصول بر جای می‌گذارد.

باغداران محترم توجه داشته باشند مناطقی که کاهش دما حتی کمتر از ۵- درجه داشته  و برف نیز روی درختان نشسته و درختان حتی در مرحله گل هستند؛ برف را بگذارند روی درختان بماند(مگر آنکه حجم برف سنگین باشد و احتمال شکستن شاخه ها وجود داشته باشد) زیرا وجود برف روی شاخه ها، مادامی که یخ نزند خود عاملی حفاظتی محسوب می گردد و هنوز نمی توان گفت که شکوفه ها سرما زده اند.

لذا توصیه می شود با استفاده از وسایل و مواد  گرمایشی اقدام به افزایش دما نموده تا ضمن جلوگیری از یخ زدن برف، برف به آرامی ذوب شود و با گرمای ویژه ایجاد شده از تشکیل هسته ی یخ روی گل، ممانعت گرد. زیرا عزیزان باغدار ملتفت باشند در شرایط رطوبتی بالا مدت آسیب در شرایط افت دما(حد آستانه ی زمانی خسارت) از نیم تا یک ساعت به حتی سه ساعت نیز قابلیت افزایش داشته و این بدان معناست که چون کاهش دما همراه با رطوبت بوده است نباید مدت کوتاه کاهش دما را به معنای یخزدگی شکوفه ها دانست و هنوز امید است با مدیریت شرایط، خسارت به حداقل برسد.

عکس: م. ایزدیان/ س. شفیعی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده