رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۳
  • کد خبر : ۱۱۰۱۳۵
  • چاپ خبر : عید فطر روز پاداش

عید فطر روز پاداش

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت     صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت آفتاب بافق؛ عید فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است، مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و نوشیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از […]

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت     صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

آفتاب بافق؛ عید فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است، مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و نوشیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال، اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند ، اجر و پاداشی که خود پروردگار به آنان وعده داده است.  روز اول شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز امر امساک و صوم از خوردن و نوشیدن و سایر اموال حلال برداشته شد و رخصت داده شده که مومنان در روز افطار کنند.فطر و فَطَر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن است و گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و نوشیدن نیز هست . به همین دلیل است که پس از امساک اتمام روز و  هنگام مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان انسان افطار می کند، یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می‌شود.

از سخنان معصومین علیهم السلام چنین استفاده می گردد که روز عید فطر روز مزد و پاداش است و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و از خداوند خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

 امام باقر علیه السلام می فرماید: پدرم علی بن حسین علیه السلام شب عید فطر را در مسجد می ماند و تا صبح مشغول نماز و عبادت می شد و فرمود : فرزندم این شب کمتر از شب قدر نیست.

 فضل بن شاذان می‌گوید : امام رضا علیه السلام فرموده است: روز  فطر که عید قرار داده شده، به خاطر این است تا برای مسلمانان محل اجتماع باشد و در آنجا جمع شوند و برای خدا بیرون آیند و خداوند را در مقابل نعمت هایی که به دان ها بخشیده تحمید و تمجید نمایند، پس روز فطر روز عید است، روز اجتماع ،  روز روزه شکستن ، روز زکات و روز تضرع و دعاست .

یکی از فیوضات ماه مبارک رمضان بر فقرا و مستمندان مسئله ی وجوب زکات فطره است که قرآن عاملان آن را رستگار معرفی می فرماید. ((قد اَفلح من تَزکی و ذَکر اسمَ رَبّه فَصَلّی)) رستگار کسی است که زکات فطره را پرداخت نموده و بعد نماز عید را به جا آورد .  تکمیل کردن روزه و قبولی آن به دادن زکات فطره است،  همانطوری که درود فرستادن و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از تکمیل نماز است. اگر کسی زکات فطره را به عمد ندهد مثل این می ماند که روزه نگرفته است، کما اینکه کسی که بر پیامبر صلی الله علیه و اله سلم  صلوات نفرستد ، مثل این است که نماز نخوانده است .

والسلام.

گردآوری: حجت الاسلام واعظی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده