رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
  • کد خبر : ۱۱۱۹۸۹
  • چاپ خبر : استان یزد رتبه اول بروز سرطان در کشور را دارد / هر 10 ثانیه یک نفر براثر بیماری های ناشی از سیگار در کشور فوت می کند
مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد:

استان یزد رتبه اول بروز سرطان در کشور را دارد / هر 10 ثانیه یک نفر براثر بیماری های ناشی از سیگار در کشور فوت می کند

دکتر وحید جعفری با بیان اینکه استان یزد رتبه اول بروز سرطان در کشور را دارد،عنوان کرد: استان یزد رتبه 12 مصرف دخانیات در کشور را دارد که 28 درصد مردان و 2 درصد زنان هستند. هر 10 ثانیه یک نفر براثر بیماری های ناشی از سیگار در کشور فوت می کند و سالیانه بیش […]

دکتر وحید جعفری با بیان اینکه استان یزد رتبه اول بروز سرطان در کشور را دارد،عنوان کرد: استان یزد رتبه 12 مصرف دخانیات در کشور را دارد که 28 درصد مردان و 2 درصد زنان هستند. هر 10 ثانیه یک نفر براثر بیماری های ناشی از سیگار در کشور فوت می کند و سالیانه بیش از 60 هزار نفر در کشور به علت مصرف دخانیات می میرد و اگر پیشگیری نکنیم این رقم به کمتر از 5 ثانیه می رسد.

به گزارش آفتاب بافق؛ وحید جعفری مدیرگروه سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی یزد، زمانی کارشناس مسئول برنامه مبارزه با دخانیات مراکز بهداشت استان یزد صبح امروز با حضور در شرکت سنگ آهن مرکزی جهت برنامه ریزی اجرایی صنعت بدون دخانیات پیرو تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در واحد محیط زیست و بهداشت شرکت حضور به هم رساندند

در این نشست که با حضور غلامرضاپور مدیرHSE،رضایی مسئول حراست،فخری بافقی مدیر روابط عمومی،فتاحی سرپرست بهداشت و محیط زیست شرکت و زکی زاده کارشناس مسئول بهداشت محیط بافق برگزار شد،پیرامون همکاری در کاهش مصرف دخانیات و آغاز مراحل عملیاتی این امر گفتگو شد.

مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه دخانیات سلامت جسمی،روانی،اجتماعی و معنوی را تحت تاثیر قرار می دهد،گفت: سه عامل مرگ و میر در دنیا به ترتیب بیماری های قلبی و عروقی،سرطان ها و تنفسی است که مصرف سیگار بر هر سه این بیماری ها اثر گذار است.

وی عامل 90 درصد سرطان ریه را مصرف دخانیات دانست و افزود: سیگار یکی از عوامل بیماری قلبی و عروقی است که سالیانه جان 18 میلیون نفر را می گیرد. همچنین 9.5 میلیون نفر بر اثر بیماری سرطان جان خود را از دست خواهند داد.

جعفری ادامه داد: 10 درصد مرگ و میرها بر اثر حوادث،70 درصد بیماری های غیرواگیر یعنی بیماری های قلبی و عروقی،سرطان ها و تنفسی و کمتر از 20 درصد بیماری های واگیردار است.

وی آموزش مهارت ها،بحث های محیطی و اجتماعی،باورها و اعتقادات،آگاهی و آموزش را عوامل مهم در داشتن جامعه یا فرد بدون سیگار بیان کرد و اظهار داشت: آموزش،رفتارهای فردی،دستگاه های تعلیم و تربیت و سیاست هایی که وجود دارد نقش موثری در عدم استفاده از دخانیات دارد و هیئت مدیره شرکت سنگ آهن باید سیاست های درستی را انتخاب کند و از تند روی ها یا تفریط اجتناب کند و براساس مطالعه عمل کند.

مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد 70 درصد مرگ و میرها در استان یزد را به دلیل بیماری های غیرواگیردار دانست و گفت: در استان یزد از هر 3 نفر مردان بالای 30 سال یکی از آنان فشار خون دارد و این یعنی کوری،کم کاری کلیه،بیماری های قلبی و عروقی و سرطان.

وی مصرف سیگار در مردان را 18 درصد و زنان 1.6 درصد عنوان کرد و افزود: مصرف قلیان در مردان 19.8 درصد و زنان 5.3 می باشد و این در حالی است که طی 15 سال گذشته این رقم در زنان کمتر از یک درصد بوده است.  مصرف مواد مخدر نیز 6 درصد مردان و 3 درصد زنان می باشد.

جعفری با بیان اینکه استان یزد رتبه اول بروز سرطان در کشور را دارد،عنوان کرد: این هم در مردان و هم زنان است. استان یزد رتبه 12 مصرف دخانیات در کشور را دارد که 28 درصد مردان و 2 درصد زنان هستند.

وی خاطرنشان کرد: 45 درصد مرگ و میر در استان یزد به علت بیماری های قلبی، 13 درصد سرطان و 12.8 درصد تصادفات است.

مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه هر 10 ثانیه یک نفر براثر بیماری های ناشی از سیگار در کشور فوت می کند،تصریح کرد: سالیانه بیش از 60 هزار نفر در کشور به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و اگر پیشگیری نکنیم این رقم به کمتر از 5 ثانیه می رسد.

وی تنها کالایی که در کشور تحریم ندارد را دخانیات دانست و گفت: بازار مصرف اکنون از سمت کشور های اروپایی به آسیایی آمده و کشور ما یکی از مقاصد آن است.

جعفری با اشاره به مصرف سالیانه 70 میلیارد نخ سیگار در کشور،بیان کرد: سالیانه 15 تا 20 هزار میلیارد تومان گردش خالص دخانیات در کشور است و 30 هزار میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت هزینه بیماری های ناشی از سیگار می شود. حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان نیز عوارض اجتماعی سیگار است.

وی با تاکید به استراتژی 5 گانه در حوزه سلامت،گفت: این 5 اصل وضع قوانین سالم،ایجاد محیط های حامی سلامت،توسعه مهارت های فردی و باز جهت دهی خدمات بهداشتی است.

مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید به مدیریت عرضه و تقاضا در بحث سیگار گفت: مدیریت عرضه یعنی باید کاری کرد تا سیگار به راحتی در دسترس قرار نگیرد و مدیریت تقاضا یعنی چه کنیم تا فرد کمتر به سمت مصرف سیگار برود.

در پایان این نشست مقرر شد برنامه زمان بندی عملیاتی طی یک هفته آینده به صورت فصلی به شرکت سنگ آهن ابلاغ شود و در جلسات وبیناری هفتگی روند مورد بررسی قرارگیرد و به صورت فصلی توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد پایش قرار گیرد تا بتوان در زمینه فرهنگ سازی و افزایش آگاهی در زمینه مضرات دخانیات و کاهش آن در بین پرسنل اقدامات موثری صورت پذیرد و در نهایت منجر به انتخاب شرکت به عنوان نخستین صنعت بدون دخانیات در کشور شود.

منبع: مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده