رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
  • کد خبر : ۱۱۴۹۵
  • چاپ خبر : کمبود شدید نقدینگی شرکت به دلیل ارزانی سنگ آهن در بازارهای داخلی و خارجی

کمبود شدید نقدینگی شرکت به دلیل ارزانی سنگ آهن در بازارهای داخلی و خارجی

به گزارش آفتاب بافق به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن ، به منظور بررسی اوضاع بازارهای داخلی و خارجی سنگ آهن و تشریح شرایط اقتصادی و مالی شرکت با مهندس ابوطالبی، معاون مالی و بازرگانی شرکت به گفتگونشستیم. ابوطالبی با تقسیم بازار سنگ آهن به دو بخش داخلی و خارجی اظهار داشت: […]

به گزارش آفتاب بافق به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن ، به منظور بررسی اوضاع بازارهای داخلی و خارجی سنگ آهن و تشریح شرایط اقتصادی و مالی شرکت با مهندس ابوطالبی، معاون مالی و بازرگانی شرکت به گفتگونشستیم.

ابوطالبی با تقسیم بازار سنگ آهن به دو بخش داخلی و خارجی اظهار داشت: ما محصولات خود را به مشتریان داخلی و خارجی می توانیم بفروشیم. اگر به بازار داخلی و مشتریان داخلی خود نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که در این بخش ما دو مشکل اساسی داریم. اول اینکه نتوانستیم به میزان فروش سنگ آهن طبق برنامه زمانبندی خود برسیم و دوم آنکه نمی توانیم مطالبات خود را از مشتریانمان وصول کنیم که هر دوی این مشکلات، دلایل خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: شرایط رکودی که امروز بر مجموعه اقتصاد کشور حاکم است، باعث شده دولت نتواند طرح های عمرانی خود را خصوصا در بخش ساخت و ساز اجرا کند. وقتی طرح ها اجرا نمی شوند، مسلم است که دولت نمیتواند آهن آلات و فولاد را از صنایع فولادسازی کشورتقاضا و خریداری کند. وقتی تقاضای فولاد کم می شود، صنایع فولاد سازی هم دچار رکود می شوند. این صنایع، مجبورند تولید خود را کاهش دهند چرا که انبارهایشان مملو از محصولات فولادی فروش نرفته است و بنابراین خطوط تولیدی خود را کاهش می دهند. یکی از مهمترین مواد اولیه مورد استفاده در صنایع فولاد، سنگ آهن است. با کاهش تولید و فروش فولاد، مسلم است که صنایع فولاد، سنگ آهن کمتری می خرند و شاید حتی خرید خود را از شرکتهای سنگ آهن مثل ما، بصورت مقطعی، قطع کنند چرا که انبارشان پر از محصولات است و تولیدی ندارند. این رکود در صنعت فولاد، به صورت زنجیره ای به ماده اولیه آن، یعنی سنگ آهن رسیده است. بنابراین ما در فروش سنگ به مشتریان داخلی، با مشکل کاهش تقاضا روبرو شده ایم.

معاون مالی شرکت افزود: مشکل دومی که اشاره کردم عدم توانایی وصول مطالباتمان از مشتریان است. صنایع فولادی خریدار سنگ ما، مثل ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه، بخاطر رکودی که حاکم شده، نمی توانند اقساط قبلی خود را به شرکت بازپس دهند. لذا با وجود طلبهای میلیاردی که از این شرکتها داریم، امکان بازپس گیری مطالبات خود فراهم نیست. شرکت، بمنطور جبران نقدینگی خود، بخشی از مطالباتش را بصورت آهن آلات و محصولات فولادی وصول نموده است. بگونه ایکه در طی این دو سال بدهی ذوب آهن اصفهان از 470 میلیارد تومان به یکصد میلیارد تومان رسیده است اما این میزان نقدینگی، فقط می تواند جوابگوی هزینه های جاری و عادی شرکت بوده و بدهی های ما به نهادها و ارگانهای مختلف، به دلیل اینکه نتوانستیم پرداخت کنیم، روزبروز افزایش می یابد. ما برای پرداخت هزینه های جاری خود ماهیانه به مبلغی در حدود 60 میلیارد تومان نیاز داریم.

ابوطالبی در مورد بازار داخلی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در بازار داخلی این است که صنایع فولاد به همان دلیل رکودی که گفته شد، درصدد هستند سنگ آهن را با قیمت کمتری از ما بخرند (نرخ سنگ آهن بر مبنای درصدی از شمش فولاد خوزستان محاسبه می شود) و هم مقدار خریدشان را کاهش دهند. بنابراین از آنجا که قیمت شمش فولاد خوزستان از کیلویی 1500 تومان در سال گذشته به کیلویی 1100 تومان رسیده است، قیمت سنگ آهن هم در بازار داخلی در حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش می یابد که چنین رکود و کاهش قیمتی در طول این چهل سال عمر معدن، بی سابقه بوده است. بطور کلی در بازار داخلی هم مقدار فروشمان کم شده و هم قیمت سنگ آهن ارزانتر شده است. از طرفی همین مقداری هم که می فروشیم، پولی دست ما را نمی گیرد چرا که مشتریان ما هم خودشان دچار رکودند و پولی برای پرداخت به ما ندارند.

معاون مالی و بازرگانی شرکت در تشریح بازار خارجی و صادرات سنگ آهن گفت: در بخش صادرات، این نکته را باید عنوان کنم که کشور چین، که بزرگترین تولید کننده فولاد جهان است در یکسال گذشته، بر اساس سیاست دولتش، ساخت و ساز را کاهش داد و برخی واحدهای تولیدی فولاد خود را به سبب مسایل زیست محیطی، تعطیل کرده است. این کشور، نقش تعیین کننده ای در تعیین قیمت جهانی سنگ آهن دارد و با این اقدامات، باعث شد قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی به شدت پایین بیاید به نحوی که هم اکنون، بر اساس قیمتهای مرجع سایت “یومتال” قیمت سنگ آهن عیار 53 درصد تحویل بندرعباس، به 9 دلار رسیده است که این قیمت برای ما، از قیمت تمام شده هر تن سنگ آهن کمتر است. یعنی ما اگر با این قیمت، سنگ آهن بفروشیم، باید از جیب بخوریم و صرفه اقتصادی نداشته، زیان آور است.

ابوطالبی گفت: رکودی که در بازار داخلی و خارجی ایجاد شده، یعنی تقاضا کاهش یافته و قیمت هم ارزانتر شده است، باعث شده شرکت دچار کمبود شدید نقدینگی شود. به همین دلیل کمیته ای تشکیل شده متشکل از معاونین و کارشناسان خبره، تا شرایط را بگونه ای بررسی و مدیریت کنند تا کمترین ضربه و آسیب به نیروی انسانی و طرحهای جوار معدنی برسد.

وی گفت: سیاستهای دولت برای افزایش تقاضا و عبور از بحران، سیاستهای موثری است اما به دلیل اینکه برای اجرای آن و تاثیرش بر بازار نیازمند زمان هستیم، بنابراین نمی توان گفت که برون رفت از این بحران و رکود ، بلافاصله نتیجه خواهد داد. لذا تا زمانیکه این بحران، مدیریت شود و دوران رونق دوباره برگردد، نیازمند همراهی و همدلی و مدیریت هزینه ها هستیم تا به سلامت از رکودی که دامنه دار شده و همه صنایع را در برگرفته است، خارج شویم.

معاون مالی و بازرگانی شرکت در پایان گفت: این نکته را هم باید یادآور شوم که این شرایط ، در حال حاضر به وجود نیامده بلکه نزدیک به دو سال است، بنا به دستور مقام معظم رهبری ، با شناخت از شرایط رکود ، زودتر از موعد ، مدیریت محترم شرکت، اقتصاد مقاومتی را در دستور کار کلیه معاونین و مدیران قرار داد به نحوی که بسیاری از هزینه ها و مخارج به گونه ای مدیریت شد که تا کنون توانسته ایم نسبت به دیگر شرکتهای معدنی کشور، این بحران را به بهترین نحو پشت سر بگذاریم و این اطمینان را به مردم فهیم و صبور بافق می دهم که کماکان با مدیریت درست و منطبق بر اقتصاد مقاومتی، ان شاءا… به طور کامل این شرایط بحرانی را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت و دوران رونق اقتصادی با تکیه بر تولیدات صنایع جوار معدنی و استفاده از ارزش افزوده آنها نظیر کنسانتره، آگلومراسیون و گندله و فولاد بر شرکت حاکم خواهد شد.
DO3P2257

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده