رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
  • کد خبر : ۱۱۸۷۲
  • چاپ خبر : بررسي راهکارهای کشت گياهان دارويي در بافق

بررسي راهکارهای کشت گياهان دارويي در بافق

به گزارش روابط عمومی شهرداری بافق، کارشناس مرکز تحقيقات گياهان دارويي جهاد دانشگاهي استان يزد در اين نشست که با حضور شهردار، بخشدار مرکزي، مدير وکارشناسان جهاد کشاورزي و مسوول خدمات شهري شهرداری، در محل شهرداري برگزار شد گفت: دراستان گرم و خشک يزد و شهرستان کويري بافق هم مي شود کشت گياهان دارويي کم […]

به گزارش روابط عمومی شهرداری بافق، کارشناس مرکز تحقيقات گياهان دارويي جهاد دانشگاهي استان يزد در اين نشست که با حضور شهردار، بخشدار مرکزي، مدير وکارشناسان جهاد کشاورزي و مسوول خدمات شهري شهرداری، در محل شهرداري برگزار شد گفت: دراستان گرم و خشک يزد و شهرستان کويري بافق هم مي شود کشت گياهان دارويي کم آب خواه و سازگار با شرايط اقليمي منطقه را توسعه داد.
حيدر مفتاحي زاده ، شهرستان بافق را نخستين تجربه در توسعه کشت گياهان دارويي عنوان کرد و گفت: کشت آزمایشی گونه هايي از قبيل به ليمو و نعنا فلفلي با توليد بيش از 300 کيلو گرم در سطح حدود دو هزار متر مربع از اراضی روستاهای مبارکه، کوشک و سبزدشت این شهرستان با استقبال خوب مردم به ويژه زنان روستايي قرار گرفت.
اين کارشناس با بيان اينکه امسال قراراست 10 گونه گياه دارويي در بافق کشت شود خاطر نشان کرد: گرچه زمينه هاي لازم براي عرضه و فروش اين محصول فراهم شده ولي همچنان نيازمند فرهنگ سازي بيشتر دراين خصوص هستيم.
مفتاحي زاده از بخشدارمرکزي، دهياران و اصحاب رسانه خواست تا با اطلاع رساني مداوم، مردم، کشاورزان به ويژه بانوان روستايي را به خواص داروهاي گياهي و اشتغالزايي آن آشنا کنند.
وي همچنین خواستار معرفي و دانش بنيان شدن گونه هاي مختلف گياهان دارويي درمراکز رشد و فناوري شد.
مفتاحي زاده ، هدف از برگزاري اين جلسه را همکاري شهرداري در توسعه و رونق کشت گياهان دارويي عنوان کرد وافزود: نهاد شهرداري مي تواند از گونه هاي مختلف و تنوع رنگها و برگهاي اين گياه در فضاي سبز شهري استفاده کند و بازدهي و سود آوري هم داشته باشد.
شهردار بافق نيزدر اين نشست به طبيعت بکر مجموعه پارک آبشار اشاره کرد و گفت: مصالح ساختماني به کار رفته در اين مجموعه غالبا سنگ، خاک و چوب هاي طبيعي است.
سيد علي نوروز زاده با بيان اينکه یکی از اهداف ساخت مجموعه پارک آبشار تحقیق، توسعه و گسترش گياهان بومی دارويي و الهام پذيري از طبيعت آغاز شده است افزود: زیرساختهای باغ گياهان دارويي مجموعه آبشار آماده شده است و در پايان امسال در بخشهايي ازآن، گياهان دارويي کشت مي شود.
وي در ادامه با اشاره به اينکه بحث فضاي سبز سود آور را سال گذشته در نمايشگاه شهرداري هاي کشور مطرح کرديم گفت: اين مقوله مورد استقبال قرار گرفت و شهرداري بافق نيز هم اينک در زمينه توليد اقلامی مانند خرما و زيتون فعال است.
شهردار بافق در پايان سخنان خود پيشنهاد کرد: برخي از گونه هاي سازگار، در گلدانها کشت شده و به صورت گلداني به منازل شهروندان تحويل شود.
بخشدار مرکزي بافق هم در اين حلسه با اشاره به فعاليت 26 شوراي اسلامي روستايي در اين شهرستان، گفت: در صورت فرهنگ سازي و برگزاري دوره هاي آموزشي براي دهياران و اعضاي شوراهاي اسلامي روستايي ، کشت گياهان دارويي در روستاها گسترش مي يابد و موجب اشتغال و در آمد زايي خواهد شد.
محمد رضا فتاحي افزود: دهياران بايد در کارگاههاي آموزشي به اين باور برسند که کشت گياهان دارويي در همه روستاهاي بخش مرکزي بافق امکان پذير است.
بخشدار مرکزي بافق تپه نورالشهدا دولت آباد و گلخانه شيطور را براي کشت گياهان دارويي مناسب خواند و اظهار داشت: ظرفيت روستاها براي کشت اين گياه با توجه به شرايط آب و هوايي بايد مورد توجه قرار گيرد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده