رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
  • کد خبر : ۱۲۶۹۸۶
  • چاپ خبر : پایش کیفی شیرخام در شهرستان بافق همزمان با فرا رسیدن روز جهانی شیر

پایش کیفی شیرخام در شهرستان بافق همزمان با فرا رسیدن روز جهانی شیر

 رئیس دامپزشکی شهرستان بافق از پایش کیفی شیر خام شهرستان با همکاری واحدHSE شرکت سنگ آهن مرکزی  خبر داد. به گزارش آفتاب بافق؛ فرزانه سالاری با اشاره به اینکه روز اول ماه ژوئن که برابر با ۱۱ خرداد می باشد روز جهانی شیر است افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت شیر خام و فرآورده‌های […]

 رئیس دامپزشکی شهرستان بافق از پایش کیفی شیر خام شهرستان با همکاری واحدHSE شرکت سنگ آهن مرکزی  خبر داد.

به گزارش آفتاب بافق؛ فرزانه سالاری با اشاره به اینکه روز اول ماه ژوئن که برابر با ۱۱ خرداد می باشد روز جهانی شیر است افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت شیر خام و فرآورده‌های آن برای جامعه انسانی، پایش و ارزیابی مستمر و هدفمند سلامت واحد‌های عرضه کننده آن در شهرستان در اولویت اقدامات شبکه دامپزشکی است.

وی افزود: فرآورده‌های خام دامی شامل گوشت سفید و گوشت قرمز، شیر، عسل، تخم مرغ و … به دلیل ارزش بالای غذایی و شامل شدن بیش از ۷۰ درصد از مواد تشکیل دهنده تغذیه انسان، از اهمیت بسزایی برخور دارند که تامین سلامت و کیفیت آن‌ها و بهره مندی همشهریان از سبد غذایی سالم و مطلوب در راس برنامه‌های دامپزشکی قرار دارد.

رئیس دامپزشکی بافق با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون در دو دوره و در هر دوره بیش از 20 نمونه شیر از دامداری ها و مراکز عرضه شیر اخذ و آزمایش شده، تصریح کرد: به منظور تست سلامت شیر از لحاظ آلودگی و همچنین کنترل کیفی شیر و تشخیص تقلبات از کلیه مراکز عرضه شیر و سوپرمارکت‌ها به صورت دوره‌ای نمونه شیر جمع آوری و با همکاری آزمایشگاه تشخیص اداره کل دامپزشکی و  واحدHSE شرکت سنگ آهن مرکزی آزمایش می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: از هر واحد 2 سری نمونه شیر اخذ می گردد که یک نمونه برای بررسی میزان آلودگی و بیماری تب مالت به آزمایشگاه اداره کل یزد و یک نمونه هم به منظور کنترل کیفی شیر و تشخیص تقلبات به وسیله دستگاه لاکتو اسکن (آنالیزور شیر) در اداره بافق، اخذ می گردد.

فرزانه سالاری تصریح کرد:دستگاه لاکتو اسکن قادر است 9پارامتر مهم و اصلی شیر مانند نقطه انجماد شیر، دانسیته ،آب اضافه شده، میزان چربی، پروتئین، قندشیر، دما، میزان املاح و درصد ماده خشک شیر را در 60ثانیه محاسبه کند که از عمده ترین فواید این دستگاه میتوان به بهبود مدیریت تغذیه ای گاوهای شیری،نظارت بر چربی شیر، کنترل و کاهش بیماری ورم پستان،کنترل بر روی بی ثباتی ترکیبات شیر و… اشاره کرد و با ارائه وضعیت کیفی و ترکیبی شیر به دامداران، آنها را در جریان بهبود نسبی شیر قرار خواهد داد.

وی در پایان هدف از اجرای این طرح را تعیین میزان آلودگی شیر خام شهرستان، تشخیص تقلبات و کنترل کیفی شیر، ردیابی سریع بیماری تب مالت در دام، کنترل به موقع و انتشار نیافتن این بیماری در جمعیت انسانی و حفظ سلامت همشهریان، کاهش زیان‌های اقتصادی وکاهش پرداخت هزینه‌های درمان در انسان عنوان نمود.

منبع: روابط عمومی دامپزشکی بافق

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده