رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
  • کد خبر : ۱۳۱
  • چاپ خبر : رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر وضعيت آزادي بيان كمي بهتر شده است اما هنوز قانع نيستيم و بايد به تدريج اصلاح شود.ه

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر وضعيت آزادي بيان كمي بهتر شده است اما هنوز قانع نيستيم و بايد به تدريج اصلاح شود.ه

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر وضعيت آزادي بيان كمي بهتر شده است اما هنوز قانع نيستيم و بايد به تدريج اصلاح شود. به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني عصر يك شنبه در جمع  ائتلاف اصلاح طلبان خراسان در تالار آيينه حرم رضوي با قدر داني از حضور تشكل […]

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر وضعيت آزادي بيان كمي بهتر شده است اما هنوز قانع نيستيم و بايد به تدريج اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني عصر يك شنبه در جمع  ائتلاف اصلاح طلبان خراسان در تالار آيينه حرم رضوي با قدر داني از حضور تشكل ها و نخبگان ائتلاف اصلاح طلبان گفت: وقتي رهبري در زمان انتخابات فرمودند “راي مردم حق الناس است” همه متوجه شدند كه نمي شود در راي مردم دخالت كرد؛ اگر كساني قصد داشتند و مي خواستند دستبردي به راي مردم بزنند فهميدند، رهبري پاي راي مردم ايستاده اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابات اين دوره را اتفاقي خوب دانست و  افزود: مردم نيز نشان دادند كه با اسم و رسم كاري ندارند و آقاي روحاني را براي برنامه اش پسنديدند چون با افكار مردم سازگار بود.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه چون انتخابات سالم برگزار شد، راي سالم نيز از صندوق در آمد؛ افزود: نقش اصلي را مردم انجام دادند و انشالله ادامه دهيد و هر روز بر اين جمعيت كه در نقطه وسط جاده زندگي است و اعتدال را رعايت مي كند رهروان بيشتري اضافه شود.

آنها كه از چپ و راست مي غلتند در خطر سقوطند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان شيوه حضرت علي (ع) در حکومت داری، گفت: امام علي(ع) اين مسئله را توضيح داد؛ آن مسيري  به هدف مي رسد كه از وسط جاده حركت مي كند و آنها كه از چپ و راست مي غلطند در خطر سقوط هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: در قرآن آيات بسياري در برگيرنده مباحث اقتصادي، عبادي، استراحت، كار و …. آمده و در همه اين موارد حد وسط را گرفته است؛ قرآن بر “خير الامور اوسطها” تاكيد دارد و شما نيز امتي هستيد كه ميانه را گرفته ايد و این راهي است كه به چپ و راست نمي رود و به شكست نمي انجامد؛ اين راه الهي شما را بايد بشريت الگوي خود قرار دهد.

وي افزود: مردم ما در انتخابات رياست جمهوري نشان دادند كه روش فكري شان اعتدال است.

اگر مردم موافق نباشند كاري از پيش نخواهد رفت

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه ملاك اداره جامعه را مردم و راي مردم دانست و گفت: اگر مردم موافق نباشند كاري از پيش نخواهد رفت و پيامبر نيز در  زمان وفات به حضرت علي (ع) گفتند “حق با توست كه خليفه باشي اما تو خود را به مردم عرضه كن اگر مردم نپذيرفتند كارشان را به خودشان واگذار كن”.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اين مذهب ماست كه مي گويد حق مردم است و البته اگر مردم همراه نباشند نمي شود همين حق را اجرا كرد؛ مشي انبياء نيز در شمشير و تفنگ نيست؛ اگر بخواهيم آزاد عمل كنيم مردم بايد خود همكاري كنند.

وي با بيان اينكه در دوران پيامبر و در جزيره العرب مشارکت مردم عملي نبود اما امروز در جهان حتي كمونيست ها هم كه قائل به راي مردم نبودند بر دموكراسي تكيه مي كنند؛  ادامه داد: امروز جهان مدعي آزادي براي مردم است و امروز در ادبيات دنيا راه تفكر و سرنوشت مردم با راي مردم پذيرفته شده است؛ ديگر ديكتاتوري در دنيا هيچ اعتباري ندارد مگر در برخي مناطق دنيا به خاطر ملاحظات سياسي و اقتصادي.

بايد حرف ديگران را نيز بشنويم

عضو مجلس خبرگان رهبري بيان كرد: حالا كه افكار مردم محور قرار مي گيرد بايد اين راه را حفظ كنيم؛ اين راه دعوا ندارد  اما بحث، استدلال، منطق، آزادي بيان را بايد داشته باشد و اينكه بايد حرف ديگران را نيز بشنويم؛ اگر اين حالت در جامعه نهادينه شود گام بزرگي بعد از چند دوره برداشته شده است كه البته در گذشته نوسان داشتيم و حالا بايد به تعادل برسيم.

وي تاكيد كرد: بايد در سياست، جامعه و زندگي به تعادل برسيم و بايد روي اين اصل بايستيد و فقط كافي است اين نكته يعني حق راي مردم محفوظ باشد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نيز بر دو نكته تاكيد داشتند يكي اينكه “راي مردم حق الناس است” و اخيرا نيز فرمودند “من به اعتدال عميقا اعتقاد دارم”؛ ما بايد اين عقيده رهبري را در جامعه توسعه دهيم و ايشان نيز با ادله شرعي روي حرف خود ايستاده اند.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري گفت: اگر اين دو اصل مورد تاكيد رهبری، مورد عمل قرار بگيرد و جامعه ما به اين دو اصل وفادار باشد، ما جنگ و دعوا نداريم و جامعه اي آرام و معتدل و رو به رشد خواهيم داشت.

افكار عمومي كنوني را آگاه اند

آيت الله هاشمي رفسنجاني عنوان کرد: جامعه ما از نظر زن و مرد به هم نزديك است و اميدواريم كه همچنان كه زنان در رده هاي علمي و اجتماعي از مردان پيش گرفته اند كرسي هاي مجلس نمايندگان و شورا ها را نيز بگيرند و به جايگاه واقعي خود دست يابند.

وي وضعيت كنوني جامعه و افكار عمومي كنوني را آگاه خواند و گفت: امروز اينترنت و دیگر راه های ارتباطی در دسترس مردم است و مردم از همه اخبار اطلاع دارند و هر چه جلو مي رويم اين دسترسي ارزان تر و آسان تر مي شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بيان كرد: الان نمي شود، جلوي فناوري ارتباطات را گرفت و در كمتر خانه اي تحصيلكرده و دانشجو وجود ندارد و امروز همه خانواده ها آگاهند و اطلاع از همه اخبار دارند.

وي گفت: حتي كودكان مدرسه هم سياسي شده اند؛ حرف ها را درك مي كنند؛ اين جامعه فريب نمي خورد؛ طبيعت و راه خدا اعتدال است، جامعه ما نيز اين را فهميده است.

افراطي گري جريانی ناموفق

عضو مجلس خبرگان رهبري افراطي گري را در كشور جريان ناموفق دانست و گفت: عقل و ادله و تاريخ مي گويد كه فطرت اساسي اعتدال است.

وي بيان كرد: جامعه نيز به اين نقطه رسيده است و اگر افراطيون را مهار نكنيم مي شود داعش، طالبان و  بوكوحرام و هر  روز در جهان اسلام خليفه اي سبز مي شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر طبيعت انسان طبيعت افراطي باشد، خطر بزرگي است و فرد افراطي فقط براي درس عبرت گرفتن براي افراد جامعه مفيد است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه در خصوص رئيس دولت یازدهم گفت: من قبول ندارم كه دكتر روحاني ذره اي از اهداف خود دور شده است اما ميدان عمل آسان نيست و اكنون از 8 سال شرايطي بيرون آمديم كه در همه شرايط زندگي مان اين شرايط نامناسب نفوذ كرده است.

وي به مشكلات فرهنگ و اجتماع در جامعه كنوني نیز اشاره كرد و گفت: زندگي مردم مشكل شده و تحريم ها و كمبودها زندگي مردم را سخت كرده است و البته مردم ما بسيار نجابت دارند.

ما بايد درهاي بسته را باز كنيم

آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه تاكيد كرد: ما بايد درهاي بسته را باز كنيم؛ امروز در خارج از این مرزها به ايراني ظلم مي شود و تبليغات منفي عليه ما  زياد است اما  ايراني اصيل و نجيب مي تواند به خاطر افكار سالم در دنيا مطرح باشد.

وي يه حضور صدها زنداني ایرانی در زندان هاي خارج كشور به جرم هاي مختلف در سه سال گذشته اشاره كرد و اين موضوع را نتيجه مشكلات فرهنگي و اقتصادي در سالهاي گذشته دانست.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر وضعيت آزادي بيان كمي بهتر شده اما هنوز قانع نيستيم و بايد به تدريج اصلاح شود.

وي همچنين به مسئله بيكاري تحصيلگردگان و وضعيت اشتغال در جامعه اشاره كرد و افزود: دولت قبل خواست تا با يارانه مردم را راضي كند در حالي كه مي شد اين يارانه خرج اشتغال شود و اگر در هر خانواده يك شغل ايجاد مي شد بيش از 16 برابر يارانه براي يك خانواده مفيد بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: بايد يارانه 30 درصد سهم توليد كشور باشد كه البته محقق نشد و دولت جديد نيز نمي تواند به راحتي به آن دست يابد؛ اگر توليد و اشتغال درست شود تورم نيز به خودي خود پايين مي آيد.

براي حل مشكلات كشور نياز است تا با دنيا همكاري كنيم

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: دولت به دنبال حل مسائل بانك هاست و همچنين در سياست خارجي نيز به دنبال راهكار است، از طرفی صادرات خود یکی از راه هاي اشتغال زايي است و ما با نيروهاي متخصص در صنايع و كشاورزي و دانشگاه، مي توانيم صدور خدمات داشته باشيم.

وي با بيان اينكه هم منابع غني و هم نيروي متخصص در كشور داريم؛ تصريح كرد: براي حل مشكلات كشور نياز است تا با دنيا همكاري كنيم و ما بيشتر از ديگران از اين موضوع سود مي بريم.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده