رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۸
  • کد خبر : ۱۵۲۰
  • چاپ خبر : بی جبهه و جنگ انقلابی شده‌ها هرچه خواستند در مملکت ترکتازی کردند و عرصه‌ای را بی‌نصیب نگذاشتند

بی جبهه و جنگ انقلابی شده‌ها هرچه خواستند در مملکت ترکتازی کردند و عرصه‌ای را بی‌نصیب نگذاشتند

گزارش آفتاب بافق به نقل از پویش: دبیر کارگروه سیاسی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفت: جو ایران‌هراسی که طی 8 سال نابخردی دولت اصولگرایان ایجاد شده بقدری گسترده است که نیاز است دیگر عرصه‌های دیپلماسی نیز فعال شود که مهمترین آنان دیپلماسی ورزشی، جذب توریسم و ایجاد زمینه‌های لازم برای ورود گردشگران خارجی به […]

گزارش آفتاب بافق
به نقل از پویش:
دبیر کارگروه سیاسی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفت: جو ایران‌هراسی که طی 8 سال نابخردی دولت اصولگرایان ایجاد شده بقدری گسترده است که نیاز است دیگر عرصه‌های دیپلماسی نیز فعال شود که مهمترین آنان دیپلماسی ورزشی، جذب توریسم و ایجاد زمینه‌های لازم برای ورود گردشگران خارجی به کشور، فعال سازی و گسترش توریسم درمانی و نیز توریسم علمی است.
حسین قادری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: باید به عقب برگردیم و دلایل ایران هراسی بوجود آمده را ریشه یابی کنیم و ببینیم چه مسایلی سبب ساز این وضعیت شده است تا بتوانیم برای رفع آن چاره اندیشی کنیم. با نگاهی به رفتار دولتمردان سابق و نهادهای قدرتمند حامی آنان، در می‌یابیم که بی‌تدبیری، عدم تعامل با کشورهای همسایه، ماجراجویی و عدم آشنایی با الفبای دیپلماسی از مهمترین عوامل پیدایش ایران هراسی در جامعه جهانی است.
وی در ادامه تصریح کرد: دیپلماسی دانشی است که الفبای آن بسیار ظریف و حساس است و گاهی یک صحبت اشتباه می‌تواند خسارتهای بسیاری برای یک کشور و ملت به همراه داشته باشد. کما اینکه نمونه‌های بسیاری را می‌توان برشمرد که رییس جمهور سابق کشور با ادبیاتی دور از شان ملت ایران در مجامع جهانی، هجمه‌های سنگینی علیه کشور ایجاد نمود و منافع ملی را متضرر ساخت.
این فعال دانشجویی افزود: اما در دولت یازدهم خوشبختانه شخص رییس جمهور دیپلماتی با تجربه است و سکان وزارت امور خارجه نیز در اختیار یکی از نخبگان دستگاه دیپلماسی است، لذا دیگر از آن بی‌تدبیری‌ها و ماجراجویی‌های دولت سابق خبری نیست و تمامی رفتارهای دولتمردان بر اساس تدبیر و حول منافع ملی کشور است. اما عرصه دیپلماسی در عین ظرافت، عرصه وسیعی است و ایران بدلیل موقعیت بسیار خاصی که چه به لحاظ ژئوپولیتیکی و چه به لحاظ فرهنگی و پیشینه‌ی تاریخی دارد، از ظرفیت‌های دیپلماسی بسیاری برای ایجاد تعامل و ارتباط با دنیا برخوردار است.
وی بخش عمده‌ای از فرآیند اعتماد سازی و رفع ایران هراسی در منطقه و جهان، را بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور دانست و گفت: دستگاه دیپلماسی بیشتر در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و نیز نقش تاثیرگذار ایران در مقابله با تروریست‌های منطقه‌ای بخصوص مقابله با داعش در عراق و سوریه در جریان است و تا کنون نتایج مثبت ملموسی را عاید کشور کرده است.
قادری ادامه داد: اما جو ایران هراسی که طی 8 سال نابخردی دولت اصولگرایان ایجاد شده بقدری گسترده است که نیاز است دیگر عرصه‌های دیپلماسی نیز فعال شود که مهمترین آنان دیپلماسی ورزشی، جذب توریسم و ایجاد زمینه‌های لازم برای ورود گردشگران خارجی به کشور، فعال سازی و گسترش توریسم درمانی و نیز توریسم علمی است. در این حوزه‌ها لازم است مردم و بخش خصوصی نیز به کمک دولت بیایند تا ایران به جایگاه واقعی و شایسته خود برسد.
وی همچنین گفت:یقینا در این زمینه ها مخالفان داخلی دولت سنگ اندازی بسیاری خواهند کرد و برای عدم موفقیت دولت حاشیه سازی خواهند نمود و مسایلی مشابه دوره اصلاحات برای دولت اعتدال بوجود خواهند آورند. بعنوان مثال وقتی در دولت اصلاحات با دیپلماسی قوی آقای خاتمی رابطه بسیار خوبی با کشورهای اروپایی برقرار شده بود، یک خورشیدگرفتگی اتفاق افتاد که در ایران بهترین موقعیت برای رصد این پدیده نادر نجومی فراهم بود، اما وقتی گردشگران خارجی برای رصد خورشیدگرفتگی به ایران آمدند،برخی گروه‌های فشار برای ضربه به دستگاه دیپلماسی دولت اصلاحات، ماشین‌های گردشگران را در اصفهان سنگباران کردند که دید بسیار بدی نسبت به ایران و ایرانی در ذهن خارجی‌ها به جا گذاشت.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه” دولت اعتدال باید مراقب چنین سنگ‌اندازی‌هایی باشد “تاکید کرد: دولت از الان به فکر چاره و تدبیر کار باشد. از دیگر عرصه‌هایی که پس از تحولات منطقه‌ای ماه‌های اخیر برای کشور فراهم شده، حوزه انرژی است؛ از آنجا که عمده مصرف گاز اروپا از طریق روسیه تامین می‌شود، پس از بروز اختلافات جدی بین اروپا و روسیه بر سر تحولات اوکراین، ایران بخاطر داشتن منابع غنی نفت و گاز، می‌تواند با اعمال سیاست‌های مدبرانه و هوشمندانه جایگزین مناسبی برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز اروپا باشد و از این طریق علاوه بر کسب منافع مالی، خود را شریک قابل اعتماد و پایداری نشان دهد.
وی گفت: در دنیای امروز، دیپلماسی یک هنر است و به قول حافظ شیرازی: “هزار نکته باریک‌تر ز مو اینجاست/ نه هر که سر بتراشد قلندری داند”. لذا در دوره‌ای که نابخردان و بی‌تجربگان سکان دستگاه اجرایی و دیپلماسی کشور را در اختیار گرفتند، شعار، جنجال و هیاهو را به عنوان مشی خود برگزیدند و دانش و تدبیر را به حاشیه رانده و نخبگان و کارشناسان امور را کنار گذاشتند.
قادری با اشاره به دوران ضغف دیپلماسی ایرانی در جهان بین الملل گفت: اتفاقات آن دوران از یاد هیچکس نرفته و در تاریخ این مرز و بوم ثبت شده است و به خاطر داریم چه کسانی، چنان پر و بالی به دولت اقتدارگرا دادند و رییس دولت را قدیس نامیدند و اطاعت از او را هم ردیف اطاعت از اولیاءالله دانستند و نیز منتقدان دلسوز را به چوب انگ و افترا رانده یا به اجبار بازنشسته و خانه نشین کردند. در آن دوران هشت ساله، بی جبهه و جنگ انقلابی شده‌ها، سرخوش از دلارهای بیشمار نفتی، هرچه خواستند در مملکت ترکتازی کردند و عرصه‌ای را بی‌نصیب نگذاشتند.
وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای که پدران معنوی دولتمردان سابق محسوب می‌شدند، در سر اینان کردند که شرح این بی‌تدبیری را به گوش جهانیان نیز برسانند و سودای مدیریت جهان کردند در حالی که می‌دانستند مدیریت کوچه‌های محله‌شان هم بر هواست. در روزهایی که نمی‌توانستند قیمت گوجه را در شهر مدیریت کنند، شعار مدیریت دنیا سر می‌دادند و با طرح موضوعاتی بی اساس و جنجالی همچون هولوکاست، هزینه‌های جبران ناپذیری برای مملکت به ارمغان آوردند. حال که آن روزها گذشته و بسیاری از حقایق و آمارهای آن دوران آشکار گشته است، بهتر می‌توان دلایل آن نوع رفتارهای تهاجمی و دور از شأن ملت ایران در عرصه جهانی را ریشه یابی نمود.
این فعال دانشجویی در ادامه ابراز عقیده کرد: اختلاس‌های نجومی و رانت‌های بی‌شمار، در شرایط عادی مملکت نمی‌تواند اتفاق بیفتد لذا در شرایط ویژه و بحرانی است که رانت خواران می‌توانند به بهانه‌هایی همچون دور زدن تحریم‌ها، قانون و منافع ملی را زیر پا بگذارند و بیت المال را غارت نمایند. بنابراین می‌توان گفت فساد در دولت سابق سیستماتیک بود و برای انجام اختلاس‌های عظیم باید شرایط مملکت را بحرانی جلوه می‌دادند که بهترین راه آن ایجاد جنجال‌ها و هیاهوهای بی‌مورد در عرصه جهانی بود که قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را به دنبال داشت که آن زمان آقایان آن را کاغذ پاره می‌دانستند.
وی ادامه داد: ماندن کشور در شرایط تحریم و بحران، دو مزیت عمده برای سوء استفاده کنندگان داشت. یکی اینکه به بهانه تحریم‌ها، با دور زدن قوانین، ویژه خواری می‌کردند و دیگر اینکه ناکارامدی و سوء مدیریت در عرصه داخلی و وضعیت نابسمان اقتصادی و معیشتی مردم را به گردن همان تحریم‌ها و یا به قول خودشان کاغذ پاره‌ها می‌انداختند. لذا با ماجراجویی در عرصه جهانی و افزایش تحریم‌ها، پوششی برای رانت‌خواری و فسادهای مالی و مدیریتی خود ایجاد کرده بودند.
قادری گفت:دنیا برای پذیرش قرائت رحمانی اسلام مبین از طرف ایران، ابتدا به وضعیت درون جامعه ایران توجه می‌کند. لذا شرایط جامعه، وضعیت مردم و نحوه برخورد حکومت با مردم، ویترینی است که جهانیان اسلام رحمانی جمهوری اسلامی ایران را از پشت آن تماشا می‌کنند. بنابراین وقتی شرایط اقتصادی و معیشتی مردم نابسمان باشد، با منتقدان و معترضان برخوردهای قهری و خشونت آمیز شود و نیز آزادی‌های رسانه‌ای و بعضا اجتماعی از مردم سلب شود، نمی‌توانیم الگوی مناسبی برای معرفی اسلام رحمانی باشیم.
وی در پایان با اشاره به ضرورت تبیین چهره رحمانی اسلام برای جهانیان خاطر نشان کرد: در شرایط امروز جامعه جهانی که تندروهای سلفی جنایت‌های خود را به نام اسلام عزیز به دنیا عرضه می‌کنند، حکومت ایران وظیفه خطیری را برعهده دارد تا بتواند چهره اسلام رحمانی را به جهانیان نشان دهد که در این راه مهمترین اقدام توجه ویژه به مسایل داخلی است که متاسفانه دولت یازدهم در حوزه سیاست داخلی نتوانسته توقعات را برآورده سازد. بنابراین توجه به آشتی ملی و آزادی محصورین و فعالین سیاسی، باز شدن فضای رسانه‌ای و توجه به آزادی‌های مدنی مصرح در قانون اساسی، بهبود شرایط اقتصادی و معیشت مردم و نیز بازگرداندن نشاط و پویایی به جامعه می‌تواند مهمترین ابزارهای حکومت برای معرفی چهره اسلام رحمانی جمهوری اسلامی ایران به منطقه و جهانیان باشد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده