رفتن به بالا
  • جمعه - ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
  • کد خبر : ۱۵۹۴
  • چاپ خبر : طرفین تمدید مهلت مذاکرات را مناسب نمی دانند

طرفین تمدید مهلت مذاکرات را مناسب نمی دانند

گزارش آفتاب بافق به نقل از پارسینه: محمدجواد ظریف روز پنجشنبه در نشستی با حضور تعدادی از خبرنگاران ایرانی پس از پایان هشتمین دور مذاکرات هسته ای با 1+5 با بیان اینکه مذاکرات روز چهارشنبه بسیار “سخت” و “فشرده” بود، گفت: صحبت های بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف همچنان در بحث ما باقی مانده […]

گزارش آفتاب بافق
به نقل از پارسینه:
محمدجواد ظریف روز پنجشنبه در نشستی با حضور تعدادی از خبرنگاران ایرانی پس از پایان هشتمین دور مذاکرات هسته ای با 1+5 با بیان اینکه مذاکرات روز چهارشنبه بسیار “سخت” و “فشرده” بود، گفت: صحبت های بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف همچنان در بحث ما باقی مانده است.
در مذاکرات وین طرف ها درباره دستیابی به راه حل گفت‌گو کردند
ظریف افزود: از زمانی که مذاکرات نیویورک شروع شد و در این دور در وین ادامه یافت، به جای اینکه طرفین صرفا مشکلات را بررسی کنند، در خصوص دستیابی به راه حل گفت‌گو کردند. صحبت از راه حل به این معنا نیست که طرفین بخواهند از مواضع قبلی خودشان در واقع کوتاه بیایند یا عدول کنند، بلکه این نکته است که همواره اعلام کرده ایم که برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است و از حقوق مردم ایران صرف نظر نخواهیم کرد.
مذاکرات سه جانبه در وین در نشستی کارشنایس بررسی و جمع بندی می شود
وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری نشست جمع بندی تحولات دو روز اخیر گفت: به زودی نشست کارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشکیل می شود.
ظریف گفت: قرار است امروز بعداز ظهر جمع‌بندی از اجلاس این دوره صورت گیرد و پس از آن اعضای 1+5 برای جمع بندی کلی موضوعات نشستی برگزار خواهند کرد.
او افزود: هفته آینده یا هفته بعد از آن هم قرار است، جلسه کارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشکیل شود.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: همچنین سه یا چهار هفته بعد جلسه‌ای با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: مکان برگزاری نشست سه جانبه و کارشناسان هنوز مشخص نیست، اما در مکانی غیر از شهر وین خواهد بود.
مانع روانی که طرف مقابل باید از آن عبور کند “تحریم” است
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که تحریم ها ضد ایران بی تاثیر بوده و مانع روانی که باید طرف مقابل از آن عبور کند، همین موضوع تحریم هاست.
رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: برای اینکه هر دو هدف به دست آید به طور قطع راه ها و روش های متفاوتی وجود دارد که از این طریق می توان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل کرد. از بهترین نشانه هایی که برای این کار می تواند مورد استفاده قرار گیرد واقعیت های تاریخی است.
ظریف با بیان اینکه در 12 سال گذشته که بیشترین موارد بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران صورت گرفته هیچ نشانه ای از انحراف برنامه هسته ای ایران مشاهده نشده است، گفت: در مذاکرات هسته ای نیز سرگرم گفتگو درباره این روش ها و دیدگاه ها و پیشنهادات مختلف موجود در این زمینه هستیم.
وی افزود: در دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای همه طرف‌ها بر این اعتقادند که پیشرفت هایی صورت گرفته و جریان مذاکرات رو به جلوست. پس از مذاکرات نیویورک نیز اعتقاد بر این بود که در مذاکرات هسته‌ای حرکت به سمت جلو بوده هر چند که این حرکت کند است.
طرف مقابل باید به این درک برسد که تحریم‌ها بی ارزش بوده است
وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات جدی که حل نشده و به نظر من حل آن ضروری است، اینکه طرف مقابل باید جدیت داشته باشد؛ زیرا یکی از بحث های مطرح شده این است که تضمین شود برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.
رییس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: آنچه که لازم است طرف مذاکره به آن درک کاملی پیدا کند، آن است که تحریم‌ها بی‌تاثیر بوده است اما طرف مقابل احساس می کند که این تحریم ها خیلی ارزش دارد.
ظریف تاکید کرد: تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی ندارد و متاسفانه طرف مقابل این واقعیت را هنوز درک نکرده است.
وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما فکر می کنیم حرکت در همه زمینه‌ها به سمت جلو بوده و راهکارهای مختلفی مورد بحث قرار گرفته است، افزود: اما من هنوز فکر می کنم مانع روانی که باید طرف مقابل از آن عبور کند موضوع تحریم است.
وی گفت: تحریم نه کارآمدی در گذشته داشته و نه کارآمدی در آینده خواهد داشت، بلکه تحریم یک نمادی است از نوع رابطه‌ای که وجود داشته و این نماد باید شکسته شود و ما برای همین است که روی آن اصرار داریم.
طرفین تمدید مهلت مذاکرات را مناسب نمی دانند
ظریف در ادامه گفت: طی هفته‌های آینده جلسات کارشناسی خواهیم داشت و ضرورت دارد درباره موضوعات مختلفی صحبت شود و موضوعاتی هم نیاز به یک حرکت سیاسی دارند.
وی خاطرنشان کرد: سه یا چهار هفته آینده دوباره جلسه سه جانبه‌ای خواهیم داشت با حضور آقای جان کری و خانم کاترین اشتون و در صورت لزوم سایرین هم دعوت خواهند شد.
وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم همه این موانع باید با یک دیدگاه واقع بینانه قابل عبور باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از 40 روز به پایان مهلت باقی نمانده و با توجه به اینکه کسی در میان مذاکره کنندگان تمدید را خیلی کار مناسبی نمی بییند و ما هم این دیدگاه را داریم و فکر می کنیم که ضرورتی ندارد که اصلا راجع به تمدید فکر بکنیم.
وی افزود: لذا آنچه که نیاز است با توجه به همه این واقعیات اینکه ما به سمت راه حل حرکت و از برخی موانع روانی عبور کنیم و واقعا هم فرصت کم است و نیاز دارد شتاب حرکت ما قدری بیشتر شود.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: هنوز در خصوص مکان نشست ها تصمیم گیری نشده است و فکر می کنم مکان برگزاری نشست وزرا احتمال دارد مکانی غیر از وین در نظر گرفته شود و هنوز مشورت ها در این زمینه ادامه دارد.
وزیر امورخارجه ایران در ادامه تاکید کرد: آنچه به حل موضوع کمک می کند، انتخاب مسیر احترام به ایران است.
ظریف افزود: اگر یک موضوع از موضوعات مورد اختلاف باقی مانده باشد و روی آن توافق نکنیم، توافق ما صفر درصد است، چون در ژنو اعلام کردیم که هیچ چیز مورد توافق قرار نمی گیرد تا اینکه همه چیز مورد توافق قرار بگیرد.
ظریف گفت: مردم ایران در برابر فشار همیشه نشان داده اند که مقاومت می کنند. آنچه که پاسخ می دهد برای حل موضوع، انتخاب مسیر احترام به ایران است.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که طرف روسی گفته است که بحث اراک هنوز هم نیاز به مذاکره دارد، گفت: همه بحث ها نیاز به مذاکره دارد، یعنی ما به سمت طرح راه حل های مختلف پیش رفتیم ولی روی راه حل مشخصی برای هیچ کدام از این موارد توافق صورت نگرفته است. یکی از موضوعاتی که قرار است کار کارشناسی صورت گیرد همین بحث است که بتوانیم به نتیجه برسیم و تصمیم گیری کنیم.
رییس دستگاه دیپلماسی کشور درباره اوضاع منطقه نیز گفت: یکی از دلایلی که منطقه در این شرایط قرار گرفته سیاست های بسیار نابخردانه ای است که از داخل منطقه و خارج از منطقه بر ان تحمیل شده است و رژیم صهیونیستی سرمدار این سیاست بوده و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه هم دنباله روی آن بوده اند.
وی با تاکید بر اینکه به جای آنکه به واقعیات منطقه بپردازند، نسبت به جمهوری اسلامی ایران که همواره در خط مقدم ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم در منطقه بوده، هراس افکنی
می کنند، گفت: برای همین است که این محافل بویژه رژیم صهیونیستی و متاسفانه برخی کشورهای همسایه نمی خواهند موضوع هسته ای ایران حل شود.
وی افزود: به همین دلیل است در پشت پرده شعارهایی که می‌د هند، مایل نیستند هیچ گونه راه حلی را در موضوع هسته‌ای ایران ببنیند و ما این را کاملا مشاهده می کنیم.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده