رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶
  • کد خبر : ۱۹۶۶
  • چاپ خبر : محل دقیق قبر «وحشی بافقی» پس از ۸۰ سال در یزد پیدا شد

محل دقیق قبر «وحشی بافقی» پس از ۸۰ سال در یزد پیدا شد

به گزارش آفتاب بافق به نقل از یزدی نیوز،در پی سفر خواهرزاده فرخی یزدی به شهر یزد، مسئولان اداره میراث فرهنگی و گردشگری این استان موفق به کشف محل دقیق خاکسپاری وحشی بافقی شدند. قبر این شاعر بزرگ، 80 سال پیش زیر نخستین خیابان شهر یزد مدفون شده بود. کمال‌الدّین یا شمس‌الدّین محمّد وحشی بافقی […]

به گزارش آفتاب بافق به نقل از یزدی نیوز،در پی سفر خواهرزاده فرخی یزدی به شهر یزد، مسئولان اداره میراث فرهنگی و گردشگری این استان موفق به کشف محل دقیق خاکسپاری وحشی بافقی شدند. قبر این شاعر بزرگ، 80 سال پیش زیر نخستین خیابان شهر یزد مدفون شده بود.

کمال‌الدّین یا شمس‌الدّین محمّد وحشی بافقی یکی از شاعران نامدار قرن 10 هجری قمری است که در شهر بافق متولد و در شهر یزد چشم از جهان فرو بست. او در زمان حیات‌اش سه سلطان یعنی شاه تهماسب، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده را دیده‌است.

 
وحشی بافقی زندگی‌اش را در تنگدستی گذراند. سختی‌ها و مشقت‌های زندگی‌اش در سوز شاعرانه‌اش دیده می‌شود. اما گویا پس از مرگ هم چندان بخت خوشی نداشت. او را به روایتی در صحن امامزاده شاهزاده فاضل به خاک سپردند. همان روزگار حمامی کنار قبراش ساختند و وحشی بافقی هم‌دیوار گلخَن حمام شد.
 
اما بخت بد وحشی بافقی همین‌جا به پایان نرسید و قبراش پس از احداث نخستین خیابان یزد در دوره پهلوی اول که به خیابان پهلوی (امام خمینی امروز) شهرت داشت، تخریب‌ و در زیر خیابان مدفون شد.
 
در همان زمان سنگ قبراش به اداره مالیه وقت سپرده شد تا بعدتا بارگاهی یادمانی برایش ساخته شود. این‌هم نشد و سنگ قبر هم از بین رفت.
 
هرچند بعدها بنایی یادمانی وحشی بافقی در پارکی به نام او ساختند اما طی 80 سال گذشته، محل دقیق قبر وحشی بافقی نامعلوم مانده بود.
 
چندی پیش «سخندان»، خواهرزاده 95 ساله فرخی یزدی (شاعر نامدار) برای احیاء خانه‌ای تاریخی دایی‌اش به یزد سفر کرد. حافظه این مرد 95 ساله پرده از راز اختفا محل دقیق قبر وحشی بافقی برداشت.
 
مصطفی فاطمی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد دراین‌باره به CHN گفت: طبق روایت می‌دانستیم وحشی بافقی را در صحن امامزاده شاهزاده فاضل به خاک سپرده‌اند، اما بعداز خیابان‌کشی دوره پهلوی اول، دیگر کسی از محل دقیق آن خبر نداشت. اما سخندان، خواهرزاده فرخی یزدی ما را به محل دقیق خاک‌سپاری برد.»
 
فاطمی گفت: «سخندان که ساکن آمریکا‌ست، برای احیاء خانه تاریخی دایی‌اش به یزد سفر کرده و زمانی که سر کوچه آرُک جایی که خانه‌ فرخی یزدی در آن واقع شده رسیدیم او گفت که محل دقیق قبر وحشی بافقی هم در همین محدوده است.
 
به گفته فاطمی سخندان بیش از یک دهه شهردار یزد بود اما زمان تخریب قبر، بیش از 12 یا 13 سال نداشت. او به معاون گردشگری یزد گفت که هنگام تخریب قبر و احداث خیابان، در محل حضور داشته و هنوز یاداش هست که محل دقیق خاکسپاری واحشی بافقی کجاست.
 
طبق گفته‌های سخندان محل دقیق قبر وحشی بافقی، زیر خیابان امام، سه متری کوچه آرُک، آخر پیاده‌رو، روبروی مقبره امامزاده شاهزاده فاضل قرار گرفته‌است. او همچنین محل دقیق قبر را نشان داده‌است.
 
فاطمی در ادامه افزود: «کشف محل دقیق قبر وحشی بافقی پس از 80 سال، اتفاق بسیار مهمی است. به همین منظور قصد داریم با ارائه طرحی به پژوهشکده باستان‌شناسی، محل شناسایی شده را مورد کاوش قرار دهیم تا ببینیم بقایایی از پیکر وحشی بافقی هنوز مانده‌است؟ و در نهایت نیز قصد داریم یادمانی در محل شناسایی شده برپا کنیم.
 
وحشی بافقی غزل‌سرای بزرگی بود و در غزلیات خود از عشق‌های نافرجام، زندگی سخت و مصائب و مشکلات خود یاد کرده است. کلیات وحشی متجاوز از 9 هزار بیت و شامل قصیده، ترکیب بند و ترجیع بند، غزل، قطعه، رباعی و مثنوی است. وحشی دو منظومه عاشقانه هم دارد.
 
وحشی در جوانی به یزد رفت و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت نمود و شغل مکتب‌داری را برگزید. وی پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر به یزد بازگشت و تا پایان عمر (سال ۹۹۱ هجری قمری) در این شهر زندگی کرد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده