رفتن به بالا
  • جمعه - ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
  • کد خبر : ۲۱۰۳
  • چاپ خبر : قبر وحشی بافقی درمحور گردشگری یزد قرار می گیرد

قبر وحشی بافقی درمحور گردشگری یزد قرار می گیرد

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، گفت: با توجه به کشف قبر وحشی بافقی پس از 80 سال، محور جدید گردشگری در مسیر خانه این شاعر یزدی تعریف می شود. به گزارش آفتاب بافق ، مصطفی فاطمی افزود: بعد از آنکه خواهرزاده مرحوم محمد فرخی یزدی یک روز […]

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، گفت: با توجه به کشف قبر وحشی بافقی پس از 80 سال، محور جدید گردشگری در مسیر خانه این شاعر یزدی تعریف می شود.

به گزارش آفتاب بافق ، مصطفی فاطمی افزود: بعد از آنکه خواهرزاده مرحوم محمد فرخی یزدی یک روز پس از هفتاد و پنجمین سال درگذشت این شاعر ما را به مکان اصلی قبر وحشی بافق برد، مقرر شد محور جدید گردشگری فرهنگی، ادبی و مفاخر تعریف شود.

وی اظهار کرد: به گفته رضا سخندان (خواهرزاده فرخی یزدی)، وقتی 80 سال پیش پهلوی اول قصد ساخت خیابان پهلوی را داشته، بخشی از این طرح (خیابان) شامل صحن امامزاده شاهزاده فاضل هم بوده و بنابراین، سنگ قبر وحشی بافقی، شاعر قرن دهم هجری که در آن محدوده و در 100 متری خانه فرخی قرار داشته، جدا شده و به اداره مالیه یزد انتقال یافته است.

این مسوول ادامه داد: البته در آنجا هم پس از مدتی شکسته و از بین رفته است که در نهایت هم در یکی از پارک های یزد، برای او، یادمان تعبیه می کنند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد ادامه داد: محور جدید گردشگری از مجموعه امیرچخماق (شامل مسجد و تکیه و آب انبار)شروع می شود از کنار آب انبار مجموعه، موزه آب تا کوچه آرُکِ ، منزل (هتل فعلی) والی ، منزل بی بی فاطمه خاتون یا ستی فاطمه همسر امیرجلال الدین چقماق شامی (که پیشنهاد ساخت بنای امیرچخماق را داد) و منزل متقی بیگ پهلوان نامدار ایرانی عصر صفویه ادامه می یابد.

امیرچخماق نام میدانی در شهر یزد است که شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب انبار که قدمتشان به دوره تیموریان (قرن 9 هجری) برمی گردد.

تکیه امیر چخماق در سال 1330 هجری شمسی و با شماره 383 و مسجد امیر چخماق در سال 1341 با شماره مستقل 247 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند، همچنین این بناها و دیگر الحاقات به عنوان مجموعه امیرچخماق نیز با شماره 2416 به ثبت ملی رسیده است

فاطمی خاطرنشان کرد: این محور از کنار منزل شاعر و روزنامه نگار آزادی خواه فرخی یزدی منزل وحشی بافقی (شاعر نامدار سده دهم هجری) تا مسجد روضه محمدیه یا حظیره پایگاه انقلابی مردم یزد و آرامگاه سومین شهید محراب و فرزند بزرگوارش امام جمعه فقید یزد می گذرد و به امامزاده شاهزاده فاضل و بازار سنتی و بافت تاریخی یزد ختم می شود.

وی تاکید کرد: این طرح که در حال تهیه نقشه های آن هستیم به منظور معرفی بیشتر مفاخر فرهنگی و ادبی و بافت تاریخی شهر یزد پیشنهاد شده است.

این مسوول اظهار امیدواری کرد؛ با چاپ و توزیع این نقشه در میان گردشگران داخلی و خارجی، یک روز بر زمان ماندن آنها در یزد اضافه شده و مفاخر این شهر تاریخی نیز بیشتر معرفی شوند.

کمال الدین یا شمس الدین محمد وحشی بافقی از شاعران نامدار سده دهم ایران است که در سال 939 هجری قمری در شهر بافق چشم به جهان گشود، دوران زندگی او با پادشاهی شاه تهماسب صفوی و شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده همزمان بود.

وی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش سپری وحشی در جوانی به یزد رفت و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت و شغل مکتب داری را برگزید.

این شاعر پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر به یزد بازگشت و تا پایان عمر (سال 991 هجری قمری) در این شهر زندگی کرد.

دیوان اشعار او شامل 9076 بیت غزل، قصیده، قطعه، رباعی، ترکیب بند، ترجیع بند، مخمس و مثنوی با تصحبح عزیزالله علیزاده در نشر فردوس در تهران در سال 1392 در 672 صفحه منتشر شده است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .

در مجموع 77 محله از مجموعه محلات شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی و یا در حریم آن، در سال 1384 و با شماره 15000، با عنوان «بافت تاریخی یزد» به ثبت آثار ملی رسیده اند.

منبع خبر: ایرنا

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده