رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
  • کد خبر : ۲۵۳۹۲
  • چاپ خبر : چهارشنبه سوری را به “چهارشنبه سوزی” تبدیل نکنیم

چهارشنبه سوری را به “چهارشنبه سوزی” تبدیل نکنیم

بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را بایک عمر غم و افسوس عوض نکنیم. آفتاب بافق؛ چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است  که در زمان های گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می گردید و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف نمودن […]

بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را بایک عمر غم و افسوس عوض نکنیم.

آفتاب بافق؛ چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است  که در زمان های گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می گردید و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت های فی مابین اقوام بود تا به هنگام فرار رسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هرگونه کینه توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند .

متأسفانه در سال های اخیر این رسم، جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه خطرناک داده است . آمارها نشان می دهند که نزدیک به 50 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی 10 تا 20 سال  قرار دارند و بیشتر آسیب دیدگان دانش آموزان بوده اند. هر گونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

کودکان ذاتا” کنجکاو هستند و همزمان با رشد آنها بر کنجکاوی و رشد مهارتهایشان افزوده می شود که این امر آنها را در معرض خطر بیشتر نسبت به دیگران قرار می دهد. والدین باید نسبت به خطرهای چهارشنبه سوری و شیوه های مقابله با آنها آگاهی کامل داشته باشند. باید به کودکان و نوجوانان آموزش دهند که آنها در مقابل مواد محترقه و آتش‌بازی آسیب‌پذیر هستند. هشدارها ممکن است تکراری باشند، اما از اهمیت خاصی برخوردارند و باید باز هم تکرار شوند . والدین با نظارت مستقیم بر نوجوانان هم در حین خرید وسایل کم خطر و هم در زمان استفاده از مواد محترقه، ‌می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث احتمالی بکاهند و  کودکان و نوجوانان خود را از خطرات و پیامدهای بازی کردن با آتش، ترقه و مواد محترقه آگاه کنند.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده