رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
  • کد خبر : ۲۵۴۴۰
  • چاپ خبر : سالگردعملیات والفجر 10 راگرامی میداریم
برگی از دفتر تاریخ؛

سالگردعملیات والفجر 10 راگرامی میداریم

“به قلم؛ محمدرضا دهقانزاده بافقی” آفتاب بافق؛عملیات والفجر10 ساعت 2 بامداد23/12/66 طی پنج مرحله درمنطقه عمومی حلبچه بارمز محمدرسول الله(ص) آغاز شد. باتوجه به استحکامات دشمن در جنوب و مشکلات بسیاری که جهت انجام عملیات درجنوب وجود داشت جنگ در منطقه شمال غرب و غرب ادامه یافت همزمان با انجام سلسله عملیاتهای بیت المقدس و […]

“به قلم؛ محمدرضا دهقانزاده بافقی”

آفتاب بافق؛عملیات والفجر10 ساعت 2 بامداد23/12/66 طی پنج مرحله درمنطقه عمومی حلبچه بارمز محمدرسول الله(ص) آغاز شد.

باتوجه به استحکامات دشمن در جنوب و مشکلات بسیاری که جهت انجام عملیات درجنوب وجود داشت جنگ در منطقه شمال غرب و غرب ادامه یافت همزمان با انجام سلسله عملیاتهای بیت المقدس و نصر نظرها به سمت منطقه حلبچه و سد در بندیخان معطوف شد این منطقه که در شمال و غرب آن دریاچه در بندیخان و ارتفاعات صعب العبور و مرتفعی مثل بالامبو و شاخ بالامبو که بر دریاچه دربندیخان و دشت و ارتفاعات تمورژنان مسلط است و شاخ تمورژنان بر شاخ شمیران-سد دربندیخان و جاده سلیمانیه – بغداد تسلط دارد ارتفاعات پروینه و توانیر , پنج قله ، شیندروی، تپه چناره، سه تپه ،تپه هانی قول ، شاخ دارزین. دیگر ناهمواریهای منطقه می باشند وشیارهای وجود دارد که هرکدام نقش موثری در اختفا وتردد نیروها داشت. عمده تاسیسات اقتصادی _سد دربندیخان است که علاوه بر پرورش ماهی و کشاورزی تامین برق قسمت وسیعی از عراق را تامین می کرد ، پادگان حلبچه و مقر سپاه یکم عراق و پایگاهای موشکی عراق در این منطقه وجودداشت ، جاده سید صادق –خرمال- جاده حلبچه به طویله و نوسود، جاده سیدصادق به اریت و خرمال نیز وجود داشت.

شهرحلبچه با 70 هزار نفر در استان سلیمانیه درجنوب شرقی دریاچه دربندیخان قرار دارد شمال شهر ارتفاعات سورن جنوب ارتفاعات بالامبو شرق ارتفاعات شیندروی و توانیر و پروینه و غرب ارتفاعات تمورژنان و دریاچه دربندیخان محدود میشود، شهر خرمال در شمال حلبچه و شهر دوجیله در 5 کیلومتری شمال غرب حلبچه قرار دارد و تعدادی روستا بنام پیاره-هاوارلی, یاموک, انب  و جلیله وجود دارد. به لحاظ شرایط جغرافیایی عملیات ویژگی خاصی داشت احداث جاده های مناسب روی بلندیهای صعب العبور احداث پل و اتصال و ارتباط منطقه به عقبه اصلی شهرهای مریوان و سنندج و باختران احداث شد این کار را جهادسازندگی و مهندسی سپاه با توجه به سرمای شدید و صعب العبور بودن مناطق انجام دادند.

هدف عملیات آزاد سازی شهرهای حلبچه، خرمال، دوجیله ، پیاره و طویله و نهایت تصرف سد دربندیخان و بستن عقبه دشمن در استان سلیمانیه بود.

پس از فراهم شدن امکانات و شناسایی منطقه نیروهای رزمنده مسیرهای سخت و طولانی را طی کرده خود را به نزدیکی دشمن رساندند.

 تیپ ها ولشکرها در سه قرارگاه سازماندهی شدند و وظایف هر قرارگاه مشخص گردید. قرارگاه قدس بعد از تصرف ارتفاعات چناره وهانی قول و تپه حمید به علت عدم اتصال و الحاق متوقف شد. درمحورقرارگاه فتح رزمندگان بالامبو وتنگه راتصرف کردند و با مقاومت دشمن در شاخ سورمر و شاخ شمیران متوقف شدند.

درمحور میانی قرارگاه ثامن الائمه (ع) ارتفاعات مگرو و نیمی از شیندروی را تصرف و به پیشروی ادامه دادند بخاطر از هم پاشیدگی سازمان دشمن مرحله دوم عملیات شب 25/12/66  آغاز شد درمحور قرارگاه قدس شمال منطقه قرارگاه رمضان و اکراد معارض عراقی هم مشارکت کردند تعداد زیادی از نیروهای دشمن در محاصر افتاده و اسیر شدند و رزمندگان شهرخرمال را آزاد کردند رزمندگان پیشروی زیادی داشتن و شهر دوجیله و حلبچه را نیز ازاد کردند.

 مرحله سوم عملیات روز26/12/66 رزمندگان به سمت شمال رودخانه زلم حرکت کردند و ارتفاعات مشرف بر پل ملاویسی راتصرف کردند.

مرحله چهارم عملیات رزمندگان یال و تیه ریشن را تصرف کردند و مرحله پنجم که خود عملیات جداگانه ای بود در محور شاخ شمیران وشاخ سورمر تحت عنوان عملیات بیت المقدس 4 که رزمندگان تیپ الغدیر نیز نقش حساسی در ان داشتند.

 در عملیات والفجر10 بیش از 6000 نفر از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و تعداد زیادی نیر به هلاکت رسیدند با شکست دشمن در این عملیات صدام دست به جنایت هولناکی زد و شهر حلبچه را بمباران شیمیایی از نوع خردل و سیانور کرد و بیش از 5000 نفر  مردم حلبچه از زن , مرد کوچک و بزرگ  را قتل عام کرد تعداد زیادی از کودکان در آغوش مادران خود دریک لحظه جان دادند ,کوچه و خیابانهای شهر انباشته شده بود از جنازه مردم بی گناه و بی پناه با حیوانات, تعداد زیادی از مردم به کوه ها و تپه ها فرارکردند و عده زیادی مجروح و مصدوم شدند که رزمندگان اسلام به کمک ویاری آنها شتافتند و جمع زیادی را نجات دادن.

این جنایتی بود که بعضی از کشور های اروپایی و استکبار جهانی با کمک به رژیم بعث عراق نیز شریک آن بودند بعد از این فاجعه ایران درخواست کمک جهت درمان مصدومان را از کشورهای جهان کرد در حالی که بسیاری از کشور ها سکوت  کرده بودند صدام ملعون نشان داد که حتی به مردم کشور خودش نیز رحم نمیکند به ترتیب ایران تلاشهای زیادی برای توجه افکار عمومی جهان به جنایات ضد بشری صدام در شهر حلبچه انجام داد.

شادی روح وروان پاک همه شهدا به ویژه شهدای عملیات والفجر 10 فاتحه مع الصلوات.  والسلام

محمدرضا دهقانزاده بافقی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده