رفتن به بالا
  • جمعه - ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
  • کد خبر : ۲۵۹
  • چاپ خبر : هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای امروز در نیویورک

هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای امروز در نیویورک

هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 عصر امروز -جمعه- در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود. به گزارش آفتاب بافق ،امروز -جمعه- مقر سازمان ملل متحد در نیویورک میزبان هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آمریکا) درباره راه‌حل جامع هسته‌ای است. این […]

هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 عصر امروز -جمعه- در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

به گزارش آفتاب بافق ،امروز -جمعه- مقر سازمان ملل متحد در نیویورک میزبان هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آمریکا) درباره راه‌حل جامع هسته‌ای است. این مذاکرات قرار است ساعت 10 صبح امروز به وقت محلی (18:30 به وقت تهران) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیأت‌های 1+5 برگزار شود.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف بامداد سه‌شنبه 25 شهریور ماه به منظور شرکت در این مذاکرات و انجام رایزنی‌های دوجانبه با اعضای 1+5 و همچنین شرکت درشصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد.

ظریف ظهر چهارشنبه 26 شهریور ماه در محل اقامتگاه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک پذیرای کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که این گفت‌وگوها 3 ساعت و نیم به طول انجامید و مقرر شد هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 روز جمعه در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شود.

چهارشنبه شب نیز سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف با ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به مدت 2 ساعت و نیم در هتل میلینیوم شهر نیویورک بر سر یک میز به منظور حل اختلافات موجود بر سر حصول توافق جامع به گفت‌وگو نشستند.

معاونان ظریف همچنین صبح پنجشنبه 27 شهریور ماه به وقت محلی با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و اعضای تیم مذاکره کننده روسیه در گروه 1+5 به مدت 2 ساعت به رایزنی پرداختند.

تیم کارشناسی ایران همچنین پنجشنبه شب با تیم‌های کارشناسی آمریکا و روسیه به صورت جداگانه به گفت‌وگو پرداختند.

ظرفیت غنی سازی ایران، راکتور آب سنگین اراک،‌ فردو، لغو تحریم‌ها و بازه زمانی اجرای توافقنامه جامع هسته‌ای از جمله موارد مورد اختلاف ایران و گروه 1+5 در دستیابی به توافق جامع هسته‌ای است.

پس از حصول توافق ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران در سوم آذر ماه سال گذشته (1392) و اجرای این توافقنامه در 30 دی ماه، مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای آغاز شد که در همین راستا شهر وین شش بار میزبان این گفت‌‌وگوها بود.در پنجمین دور مذاکرات در وین کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای آغاز و در ششمین دور اعلام شد که 60 تا 65 درصد متن به نگارش در آمده ولی هنوز اختلافات و پرانتزها باقی است.

در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک جامع) و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه 28 تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود و قرار گذاشتند که در طی دو تا سه هفته در پایتخت‌هایشان به رایزنی‌های داخلی بپردازند و پس از آن گفت‌وگوها را دوباره از سر بگیرند. در همین راستا اولین رایزنی‌ها در 16 مرداد ماه بین معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در شهر ژنو صورت گرفت که 4 ساعت به طول انجامید.

محمدجواد ظریف هفتم شهریور ماه در سفری یک روزه به مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره این مذاکرات به گفت‌وگو پرداخت. در ادامه رایزنی‌ها محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه 10 شهریور ماه (اول سپتامبر) در شهر بروکسل به مدت 3 ساعت به گفت‌وگو پرداختند. در این دیدار دو طرف ضمن مرور آخرین وضعیت مذکرات هسته‌ای، پیرامون جدول زمانی مذاکرات در ماه جاری و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در حاشیه نشست مجمع عمومی سال جاری سازمان ملل متحد، تبادل نظر کردند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران نیز یک روز بعد 11 شهریور ماه در پاریس با نیکلا دو ریویر نماینده فرانسه در گروه 1+5 به مدت چهار ساعت گفت‌وگو کرد.

معاونان ظریف پنجشنبه و جمعه 13 و 14 شهریور ماه  نیز برای دومین بار در شهر ژنو به مدت 12 ساعت و نیم با معاونان وزرای خارجه آمریکا به رایزنی پرداختند و کارشناسان دو طرف نیز 8 ساعت گفت‌وگو کردند.

در ادامه رایزنی‌های هیأت مذاکره کننده ایرانی با اعضای 1+5، نشست چهارجانبه ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان نیز 20 شهریور ماه در مقر سازمان ملل متحد در شهر وین و به مدت 5 ساعت برگزار شد و سید عباس عراقچی پس از پایان، این گفت‌‌وگوها را مفید و سازنده خواند.

آخرین رایزنی نیز بین ظریف و همتای چینی او صورت گرفت و وزیر امور خارجه ایران در نشست سران شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با همتای چینی خود درباره این مذاکرات به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش فارس، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران و 1+5 امروز در شهر نیویورک بر سر یک میز به گفت‌وگو می‌نشینند تا اختلافات را به حداقل برسانند، البته آنگونه که سید عباس عراقچی پیش از سفر به نیویورک در جمع خبرنگاران عنوان کرد: اینکه در نیویورک بتوان به جمع‌بندی نهایی برسیم و توافق به دست بیاید خیلی بعید است و  آن هم با توجه به حجم زیادی از مذاکرات که باید انجام شود.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است حفظ حقوق مردم ایران و حفظ دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای خط قرمز ماست و به هیچ وجه مصالحه‌پذیر نخواهد بود ولی امیدواریم با راه‌حل‌های ابتکاری که احتمالا بتوان به آن رسید به نحوی بتوان به یک تفاهم جامع رسید که هم برنامه هسته‌ای و خواسته‌های ما حفظ شود هم نگرانی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد برطرف شود و اطمینان از ماهیت صد در صد صلح‌آمیز برنامه ایران حاصل شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیروز -پنجشنبه- در دیدار با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل عنوان کرد: نسبت به حصول توافق جامع خوشبینیم و معتقدیم رسیدن به توافق امکانپذیر است.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که اگر طرف مقابل با حسن نیت و جدی وارد مذاکرات شود حصول توافق امکانپذیر است.

 احتمال دارد نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود که برگزاری این نشست به روند پیشرفت گفت‌وگوهای معاونان و همچنین کارشناسان بستگی دارد. در همین زمینه نیز عراقچی طی اظهاراتی با بیان اینکه ایده ملاقات وزرای خارجه وجود دارد، خاطرنشان کرد: لزوما معلوم نیست که محقق شود و به اعتقاد من تا زمانی که پیشرفت لازم در مذاکرات نباشد نیازی به حضور وزرای خارجه نخواهد بود.

گفتنی است شهر نیویورک مهر ماه سال گذشته و همزمان با شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل میزبان وزرای خارجه ایران و 1+5 بود و در واقع کلید شروع مذاکرات در دولت یازدهم برای حل موضوع هسته‌ای در نیویورک زده شد.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آلمان، آمریکا، فرانسه،‌ روسیه، چین و انگلستان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه در 30 دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد و 29 تیر ماه پایان شش ماه اول گام نخست این توافقنامه بود.

در مقدمه این توافقنامه آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

در این توافقنامه اعلام شد که گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می‌باشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.

منبع: فارس

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده