رفتن به بالا
  • شنبه - ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
  • کد خبر : ۲۶۱۵۱
  • چاپ خبر : سیزده بدر مبارک/  بیایید فردا هوای طبیعت را داشته باشیم

سیزده بدر مبارک/ بیایید فردا هوای طبیعت را داشته باشیم

سیزده بدر خوب و خوشی را برای تک تک شما عزیزان آرزومندیم . تو رو خدا هوای طبیعت رو داشته باشید. آفتاب بافق؛ فردا که میرید تو دل طبیعت، باغ، صحرا، کشبون، دشت، ریگها، شن زارها، پارکها، هر جا تو رو خدا  هوای طبیعت رو داشته باشید. تعطیلات نوروز و دید و بازدیدها دارد کم […]

سیزده بدر خوب و خوشی را برای تک تک شما عزیزان آرزومندیم . تو رو خدا هوای طبیعت رو داشته باشید.

آفتاب بافق؛ فردا که میرید تو دل طبیعت، باغ، صحرا، کشبون، دشت، ریگها، شن زارها، پارکها، هر جا تو رو خدا  هوای طبیعت رو داشته باشید.

تعطیلات نوروز و دید و بازدیدها دارد کم کم به پایان خود نزدیک می شود . ایرانیان باستان سیزده بدر را به یاد دوازده ماه تعطیلات نوروز و روز سیزدهم نوروز را به باغ و صحرا میرفتند و به شادی و سرور می پرداختند .

و رسمی بودن نوروز را با 13 بدر به پایان میرسانند .

  عدد سیزده برای ایرانیان نحس نیست امروزه این روز طبیعت است و جزء تعطیلات رسمی ما ایرانیان است .

قدیمیها  پدر بزرگا و مادر بزرگهایمان بر این اعتقادند ومیگویند در این روز با رفتن به دامان طبیعت نحسی را از خانه بیرون میکنیم .

از آداب سیزده بدر

یکی سبزه گره زدن است / سبزه را به آب روان سپردن / خوردن کاهو و سکنجبین /  خوردن آش رشته  /  پرتاب سیزده سنگ به دریا یا رودخانه / روز سیزده بدر عمدتا جوجه کباب میخورند و پخت جوجه کباب به عهده ی مردان است

صبح روز سیزدهم فروردین مردم از شب قبل تدارک همه چیز را میدهند .

صبح زود افراد خانواده با گذاشتن سبزه به روی کاپوت ماشین  آماده رفتن به دامان طبیعت میشوند .

بعضی به پارکها میروند، بعضی به باغ و مزارع خودشون و  بعضی به روستاها و…..

جائی را برای نشستن انتخاب کرده و زیر اندازهای خود را پهن کرده و چادر را علم میکنند که بعد از ظهر سیزده را در چادر کمی بخوابند .

مادر خانواده آش رشته را تمام حبوباتش را شب پخته و آماده میکنند و تنها سبزیش را بیرون میریزند و آش را را آماده کرده و به تک تک افراد خانواده میدهند

بساط چائی و …… هم براه میکنند . تاب برای بچه ها درست میکنند . پینگ پنگ / وسطی / فوتبال / یک قول دو قول ……. و خلا صه بازیهای مورد علاقه شان را انتخاب کرده و  به بازی و تفریح و شادی مشغول میشوند .

سبزه گره زدن

معمولا دختران دم بخت و پسران دم بخت گره میزنند و میگویند سیزده بدر بقچه بغل سال دگر خونه ی شوهر و سبزه را گره زده و به آب روان میسپارند . نیت میکنند پشت به رود یا دریاچه سبزه را به آب می اندازند . اگر سبزه در آب روان برگشت صد در صد سال دیگر خانه ی بخت میروند .

سیزده سنگ را به آب روان پرتاب میکنند و به نیت سیزده   نحسی را از خود دور میکنند .

خوردن کباب مخصوصا جوجه کباب به نیت پر بودن سفره در طول سال / که این کار به عهده ی مردان است و روی چوب جوجه کباب را میپزند .

خوردن کاهو و سکنجبین به نیت شیرینی زندگی

توصیه هایی برای سیزده بدر دارد که بد نیست به خاطر بسپریم و به کسانی که با آنان برخورد می  کنیم، یادآور شویم:

  • در طبیعت و محیط های باز پیش از هرکاری کوشش کنید که رازها و رمزها و زیبایی ها و شگفتی های طبیعت را بشناسید و شناخته های خود را با کودکان سهیم شوید.
  • پدیده های طبیعی در کنار زیبایی ها، شگفتی ها و احساس های خود را دارند. آلوده کردن آب ها، و دشت ها و کوه ها نادیده گرفتن احساس های آن ها است.
  • اگر گروهی سفر می کنید، بخشی از کار شما می تواند راه انداختن جنبش های زیست محیطی باشد. ما می توانیم طبیعت را آلوده نکنیم، اما مهم تر از آن می توانیم طبیعت آلوده راپاکسازی کنیم. بسیاری زمان ها است که در کنار جاده ها یا گردشگاه ها ایستاده ایم، چشم اندازهای آلوده که محیط های پوشیده از زباله است، ما را آزار می دهد. به راستی ما برای تمیز کردن این محیط ها خیلی کار می توانیم انجام دهیم. اگر هر کسی تنها یک کیسه از این زباله ها را جمع کند چشم انداز گردشگاه های ما دگرگون می شود. البته یادمان باشد، رعایت موارد بهداشتی مانند پوشیدن دستکش یا ماسک در هنگام گردآوری زباله های زیست محیطی الزامی است.
  • گیاهان جان دارند و مهر و کین ما را حس می کنند. به کودکان خود بیاموزید که گیاهان را نوازش کنند و هرگز به شاخه ها و تن آن ها آسیب نرسانند.
  • هنگامی که در کنار رودها و دشت ها زیرانداز و سفره پهن می کنید، مراقب رُستنی های زیرپای خود باشید. آن ها بخشی از زندگی و زیبایی های مادرزمین هستند
  • به کودکان خود یادآوری کنید، جانوران اگر کوچک و ناتوان هستند، باید در پناه ما باشند، اگر نیرومند هستند باید از نزدیکی به آن ها پرهیز کرد. سنگ پرانی به پرندگان ، لگدکوب کردن حشره هایی که روی زمین بار خود می برند، آسیب رساندن به آشیانه های طبیعی جانوران همگی جانور آزاری است و هیچ انسانی با عقل سلیم آن را توصیه نمی کند.
  • از بلند کردن صدای بلندگوهای پخش کننده هایی که سبب آلودگی صوتی می شوند بپرهیزید. این کار ممکن است آرامش مردم بومی یا مسافران دیگران را به هم بریزد و کودکان خردسال ما را آشفته سازد.

سیزده بدر خوب و خوشی را برای تک تک شما عزیزان خواهانیم.طبیعت را نرنجانید…..

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده