رفتن به بالا
  • جمعه - ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱
  • کد خبر : ۲۶۳۹۴
  • چاپ خبر : “روز جهانی سلامت با موضوع افسردگی”
18 فروردین ماه؛

“روز جهانی سلامت با موضوع افسردگی”

  به گزارش آفتاب بافق؛ روز جهانی بهداشت هر ساله در روز 7 آوریل و به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان بهداشت جهانی گرامی داشته می شود. سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی بهداشت و با هدف افزایش آگاهی عموم مردم یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را انتخاب می کند. روز ۷ آوریل ۲۰۱۷ […]

 

به گزارش آفتاب بافق؛ روز جهانی بهداشت هر ساله در روز 7 آوریل و به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان بهداشت جهانی گرامی داشته می شود. سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی بهداشت و با هدف افزایش آگاهی عموم مردم یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را انتخاب می کند. روز ۷ آوریل ۲۰۱۷ برابر با ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ روز جهانی سلامت نام گرفته است. سازمان بهداشت جهانی موضوع روز جهانی سلامت ۲۰۱۷ را افسردگی تعیین کرده است

شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2017

“Depression: let’s talk”

” افسردگی: بیاحرف بزنیم”

افسردگی: اختلالی است که با حداقل دو هفته غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقمندی به فعالیت هایی که معمولا لذت بخش است، به همراه ناتوانی در انجام امور روزمره مشخص می شود. برخی از علائم افراد مبتلا به افسردگی:ازدست دادن انرژی، کم خوابی یا خواب زیاد، اضطراب، کاهش تمرکز، تردید، بی قراری، احساس بی ارزشی، احساس نا امیدی و افکار خود آزاری یا خودکشی.

آمارها نشان میدهند هم اکنون بیماری افسردگی در میان ۱۰ عامل اصلی بار بیماری در جهان در رتبه چهارم (و بر اساس اطلاعات پایه سال ۱۳۸۱ در ایران رتبه سوم) قرار دارد و تا سال ۲۰۲۰ به رتبه ۲ خواهد رسید. ابتلاء هم زمان و یا بروز عوارض افسردگی در بسیاری از بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت، ام اس، چاقی و مشکلات قلبی ـ عروقی شایع است.

در سازمان بهداشت جهانی توجه خاصی به سه گروه است که بطور نامناسبی تحت تاثیر هستند :

نوجوانان و جوانان، زنان در سنین باروری  بویژه پس از زایمان  و سالمندان بالای 60 سال

فقر، بیکاری، اتفاقات ناگوار زندگی مانند مرگ افرادی که فرد به آنها علاقه مند است یا بهم خوردن یک رابطه عاطفی، بیماری جسمی و مشکلات ناشی از مصرف الکل و سوء مصرف مواد، منجر به افزایش خطر ابتلا به افسردگی گردد.

 افسردگی می تواند بطور موثری پیشگیری و درمان شود. درمان معمولا شامل یکی از راههای صحبت کردن،مشاوره و گفتگو یا داروهای ضد افسردگی یاترکیبی از این دو باشد.

صحبت کردن با افراد مورد اعتماد می تواند اولین قدم به سمت بهبود افسردگی باشد.

 افسردگی خطر ابتلا به دیگر بیماریهای غیر واگیر، مانند دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد،متقابلا نیز بیماریهایی مانند دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

افسردگی پس از زایمان در زنان باردار می تواند در روند رشد نوزادان تاثیر گذارد .

منبع :سايت رسمي سازمان بهداشت جهاني (WHO)

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده