رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۶
  • کد خبر : ۲۶۶۷۵
  • چاپ خبر : “راه نیمه تمام “

“راه نیمه تمام “

به قلم استاد؛ حسین ارجمند بافقی «گزوئیه» حالا دیگر از یک اسم محلی فراتر رفته و شهرت جهانی پیدا کرده و در واقع شاید بتوان گفت که یوزپلنگ آسیایی، این جاده را جهانی کرده و نام آن در مقطعی حتی سازمان‌‌های فرهنگی جهانی را مشغول خود کرده بود. آفتاب بافق؛  سالیان متمادی است که مردم […]

به قلم استاد؛ حسین ارجمند بافقی

«گزوئیه» حالا دیگر از یک اسم محلی فراتر رفته و شهرت جهانی پیدا کرده و در واقع شاید بتوان گفت که یوزپلنگ آسیایی، این جاده را جهانی کرده و نام آن در مقطعی حتی سازمان‌‌های فرهنگی جهانی را مشغول خود کرده بود.

آفتاب بافق؛

 سالیان متمادی است که مردم سبز دشت خواستار بهسازی و تکمیل جاده گزوئیه هستند و تا الان تمام مسئولان دولتی قول همکاری و پیگیری این جاده را دادند ولی گویا این رشته سر دراز دارد و قرار نیست به این زودی ها طلسم آن شکسته شود.

جاده ای که بسیاری از هزینه‌های سنگین رفت و آمد خانواده‌ها را کاهش می‌دهد و از فشار حاکم بر زندگی مردم این مناطق می‌کاهد وحتی احداث این جاده می تواند مانع ورود شکارچیان غیر قانونی به این منطقه شود و مردم و اهالی این منطقه می توانند نقش یک دیدبان برای حفظ و حراست از این گونه جانوری را ایفا کنند .

اما  نکته در این جاست که  تنها عواقب محیط زیستی این جاده باعث شده تا بهسازی و تکمیل آن به یک کلاف سر درگم تبدیل شودو یک راه نیمه تمام تامل برانگیز را رقم بزند واز طرف دیگر طرفداران و فعالان محیط زیست به شدت  با  احداث این جاده مخالفت می ورزند.

 فعالانی که شاید کوچکترین آگاهی نسبت به کم و کیف این جاده ندارند و فقط از طریق فضاهای مجازی با این موضوع آشنا شدند و با توجه به حس بدبینی که در جامعه ما  وجود دارد تلاش می کنند تا با ایجاد فشار بر نهادهای دولتی مانع تکمیل این جاده شوند.در حالی که این جاده برخلاف تصور آن ها قرار نیست به یک جاده با حجم ترافیک سرسام آور تبدیل شود و فقط یک جاده کم تردد است که اهالی سبز دشت و مناطق اطراف از آن استفاده می کنند.

 اهالی سبز دشت  مجدانه خواستار احداث  و بهسازی جاده هستند و همواره به اشکال مختلف خواسته خود را به گوش مسئولان رساندند و اخیرا هم با تجمع روبروی اداره محیط زیست استان ,خواهان احقاق حقوق خود شدند.

اهالی  منطقه براین باورند که تصویری دروغین از این جاده در اذهان مردم و فعالان محیط زیست ارائه شده است و سعی شده تا مهم ترین عامل مرگ یوز  را احداث این جاده قلمداد کنند و برای این که مردم محروم منطقه را از رسیدن به خواسته شان باز دارند و راه را مسدود نگه دارند عنوان کردند که  این منطقه روزگاری بهشت گربه سانان بوده است که همواره در این جا گربه سانان در حال رفت و آمد هستند و در صورت احداث این جاده یک فاجعه زیست محیطی رخ می دهد و ما سالانه با افزایش مرگ و میر این گربه سانان در منطقه مواجه خواهیم شد ؛ در حالی که در 30 درصد ازمناطق ایران این گونه گربه سانان زندگی می کنندو زيستگاه عمده يوزپلنگ در ايران دشت كوير است و اين روزها پناهگاه حيات وحش نابيندان طبس، پارك ملي خارتوران سمنان به همراه سه منطقه ديگر يعني پارك ملي كوير و مناطق دره انجير و بافق از  مكانهايي‌اند كه هنوز يوز در آنها مشاهده مي‌شود .

این تصویر دروغین در صورتی القا شده است که در مناطق دیگر که زیست گاه این گونه ی جانوری است ؛انواع جاده و اتوبان و راههای مواصلاتی احداث شده است و تا به حال از طرف هیچ فعال محیط زیست صدای اعتراضی برنخاسته است. اما این که چرا همگان فقط برروی جاده گزوئیه متمرکز شدند  و تنها عامل انقراض یوز را احداث این جاده می دانند خود مساله پیچیده ای است که در هاله ای از ابهام است .

 امید است تا تدبیری اندیشیده شود که در عین حفاظت از یوز مردم منطقه هم بتوانند طعم عدالت را بچشند وبه آرزوی دیرینه خود دست یابند

دکتر حسین  ارجمند

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده