رفتن به بالا
  • شنبه - ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
  • کد خبر : ۲۷۷۶۳
  • چاپ خبر : تاثیر مصرف شیر و لبنیات در پیشگیری از فشارخون بالا

تاثیر مصرف شیر و لبنیات در پیشگیری از فشارخون بالا

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی آفتاب بافق؛ رسول گرامي اسلام (ص)عَلَيْکُم بَا لْالَبانِ فَاِنَّها تَمْسَحُ الْحَرَّ عَنِ الْقَلْب کَما يَمْسَحُ الاصبع الْعَرَقِ عَنْ الْجَبين وَ تَشُدُّالظَّهْرَ وَ تَزيدُ فِي الْعَقْلِ وَ تُزَکِّي الْذِّهْن وَتَجْلُوُالْبَصَرَ وَ تَذْهَبُ الْنِسْيان بر شما باد به نوشيدن شير، زيرا گرما را از دل مي زدايد، آنگونه […]

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی

آفتاب بافق؛ رسول گرامي اسلام (ص)عَلَيْکُم بَا لْالَبانِ فَاِنَّها تَمْسَحُ الْحَرَّ عَنِ الْقَلْب کَما يَمْسَحُ الاصبع الْعَرَقِ عَنْ الْجَبين وَ تَشُدُّالظَّهْرَ وَ تَزيدُ فِي الْعَقْلِ وَ تُزَکِّي الْذِّهْن وَتَجْلُوُالْبَصَرَ وَ تَذْهَبُ الْنِسْيان

بر شما باد به نوشيدن شير، زيرا گرما را از دل مي زدايد، آنگونه که انگشتان، عرق پيشاني را پاک ميکند، استخوا نها را محکم میکند، عقل را افزايش ميدهد، ذهن را هوشيار ميسازد، بر قدرت بينايي مي افزايد و فراموشي را مي زدايد. (مستدرک الوسايل، ج 16 )

بیماری فشار خون بالا به حالتی گفته می شود که فشار سیستولیک بیشتر از ۱۴۰ میلی لیتر جیوه و فشار دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی لیتر جیوه باشد . لازم به ذکر است که فشارخون نرمال را حدود ۸۰/۱۲۰ میلی لیتر جیوه در نظر می گیرند . امروزه شیوع فشار خون با افزایش سن در هر دو جنس زن و مرد دیده می شود. تغییر رژیم غذایی و روش زندگی می‌تواند در کنترل فشارخون موثر بوده و خطر عوارض ناشی از آن را بر سلامتی کاهش دهد.

مصرف منابع غذایی حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم در درمان پرفشاری خون بسیار مفید است. لبنیات به ویژه از نوع کم چرب مانع از افزایش چربی فشارخون می شود. البته استفاده از لبنیات در درمان تاثیر خیلی کمی دارد اما نقش پیشگیری کننده ای در افزایش چربی خون و فشار خون دارد.

شیر و لبنیات علاوه بر کلسیم ، دارای دو عنصر مهم دیگر یعنی پتاسیم و منیزیم می باشند ، مصرف آنها اثرات بسیار مطلوبی بر فشارخون به جای می گذارد . مطالعات اخیر نشان داده است که عنصر منیزیمی که در شیر و فرآورده های آن وجود دارد ، منجر به انبساط دیواره ی عروق شده و از تنگ شدن آن و در نهایت افزایش فشارخون پیشگیری می کند و پتاسیم موجود در مواد لبنی میزان نیاز به داروهای کاهنده ی فشارخون را کاهش می دهد.

رژیم DASH( تغذیه ای مناسب جهت توقف فشار خون بالا):

این رژیم مخفف عبارت Dietary Approaches to Stop Hypertension می باشد. از مهم ترین عوامل برای تعدیل فشار خون استفاده از رژیم غذایی مناسب مثل رژیم DASH است که در این رژیم هم استفاده از لبنیات کم چرب توصیه شده است. یک مطالعه اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که مصرف پروتئین‌های شیر ارتباط معکوسی با خطر پر فشاری خون دارد. شیر و محصولات آن با داشتن

مروری بر برخی از تحقیقات انجام گرفته پیرامون تاثیر لبنیات بر فشار خون:

–  برخی مطالعات نشان داده است که مصرف ترکیب کامل شیر نمی تواند منشاء بیماری افزایش چربی در خون باشد. بلکه آنان بیماری افزایش چربی خون را ناشی از مصرف شکل های دیگر چربی مانند انواع چربی های هیدروژنه گیاهی و اختلال در سوخت و ساز این نوع چربی ها می دانند.

– طبق توصیه انستیتو تغذیه، شیر کم چرب و پر چرب هر دو بر روی فشار خون موثر هستند. به هر حال استفاده از شیر  و  لبنیات کم چرب بخصوص در سالمندان بیشتر مورد تاکید است.

– بر اساس مطالعات انجمن قلب آمریکا، کسانی که به مدت طولانی ماست کم چرب مصرف کرده اند، فشار سیستولیک پایین تری دارند و خطر افزایش فشارخون در آنها کمتر است.

–  متخصصان علوم پزشکی در آمریکا تاکید کردند اگر می‌خواهید فشارخون خود را پایین بیاورید،  سویا و لبنیات کم چرب را به مقادیر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 “چو برگردد مزاج از استقامت                                         به دشواري بدست آيد سلامت”

The Best Regards:

Farzaneh Salari-Aliabad

 Doctor of Veterinary Medicin

Department of Veterinary Medicine, College of Veterinary Medicine,

Shahid Bahonar

University of Kerman, Kerman, Iran.

E-mail: salari1369@yahooo.com

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده