رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
  • کد خبر : ۲۸۵۵۸
  • چاپ خبر : تاثیر لبنیات در عوارض ناشی از آلاینده های هوا بر بدن

تاثیر لبنیات در عوارض ناشی از آلاینده های هوا بر بدن

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی آفتاب بافق؛ یکی از راه های مقابله با عوارض ناشی از آثار ریزگردها، توجه ویژه به الگوی تغذیه صحیح است. در شرایط آلودگی هوا، برای عموم افراد به ویژه کارگرانی که در صنایع فلزی مشغول به کار هستند، مصرف روزانه شير و مواد لبني به مقدار […]

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی

آفتاب بافق؛ یکی از راه های مقابله با عوارض ناشی از آثار ریزگردها، توجه ویژه به الگوی تغذیه صحیح است. در شرایط آلودگی هوا، برای عموم افراد به ویژه کارگرانی که در صنایع فلزی مشغول به کار هستند، مصرف روزانه شير و مواد لبني به مقدار كافي توصیه می گردد. چرا که نوشیدن مقدارکافی شیر  به دفع برخی از انواع آلاینده ها مانند آلودگی‌ با فلزات سنگینی مثل سرب، کادمیوم و جیوه موجود در محیط کار، محیط زیست و حتی در خوراکی ها کمک شایانی می کند اما باعث دفع تمام سموم از بدن نمی‌شوند.

برخی از دلایلی که بر خاصیت خنثی کنندگی سموم توسط لبنیات دلالت دارند:

– لبنیات به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم  خنثی‌کننده سموم به‌خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود.

– برخی از پروتئین‌های شیر با اتصال به این فلزات سنگین موجب دفع آن ها می گردند.

– وجود ترکیبات شیر برای رشد باکتری های مفید در بدن که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند، مناسب است. بنابراین مصرف لبنیات، التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را تا حدی کاهش می دهند.

تحقیقات جدید ثابت کرده اند افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در خطر آلودگی با سرب موجود در هوای آلوده قرار می گیرند. گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کنند. در صورتی که این گیرنده ها قبلاً با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد، پس مصرف بیشتر لبنیات این گیرنده ها را اشباع می کند و اجازه اتصال سرب به آن ها را نمی دهد.

همچنین ثابت شده است که هنگام آلودگی هوا، ساخت ویتامین D از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. گروه شیر و لبنیات در هرم مواد غذایی، علاوه بر اینکه منبع خوب کلسیم هستند، منبع مناسبی نیز برای ویتامین دی محسوب می شوند.

The Best Regards:

Farzaneh Salari-Aliabad

 Doctor of Veterinary Medicin

Department of Veterinary Medicine, College of Veterinary Medicine,

Shahid Bahonar

University of Kerman, Kerman, Iran.

E-mail: salari1369@yahooo.com

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده