رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
  • کد خبر : ۲۹۰۳۸
  • چاپ خبر : ” آنچه باید در مورد مضرات دخانیات بدانیم”
به بهانه هفته دخانیاتY

” آنچه باید در مورد مضرات دخانیات بدانیم”

آفتاب بافق؛ سالروز جهانی بدون دخانیات، 31 ماه می مصادف با 10 خرداد و هفته ملی (10-4 خرداد) است، گفت: در این هفته اقدامات و فعالیت­ هایی جهت ارتقاء سطح آگاهی عمومی به ویژه در بین نسل جوان، نوجوان و زنان کشور که هدف اصلی صنایع تولید کننده محصولات دخانی هستند صورت می گیرد. در […]

آفتاب بافق؛ سالروز جهانی بدون دخانیات، 31 ماه می مصادف با 10 خرداد و هفته ملی (10-4 خرداد) است، گفت: در این هفته اقدامات و فعالیت­ هایی جهت ارتقاء سطح آگاهی عمومی به ویژه در بین نسل جوان، نوجوان و زنان کشور که هدف اصلی صنایع تولید کننده محصولات دخانی هستند صورت می گیرد.

در اين زمينه ساليانه 4 ميليون نفر جان خود را در دنيا از دست مي‌دهند و اگر روند استعمال به اين گونه ادامه يابد 500 ميليون نفر از جمعيت فعلي دنيا در نهايت به علت مصرف دخانيات خواهند مرد كه نيمي از اينها را كودكان و نوجوانان تشكيل مي‌دهند.

زيان هاي اقتصادي ناشي از مصرف دخانيات:

در اين راستا همين بس كه مصرف داخلي (در ايران) 50 ميليارد نخ سيگار به طور متوسط سالانه 1000 ميليارد تومان صرف خريد و دود شدن اين حصول و 2000 تا 3000 ميليارد تومان صرف بيماري هاي مرتبط با آن مي‌گردد.

زيان هاي اجتماعي ناشي از مصرف دخانيات:

مصرف سيگار نوعي اعتياد است ولي متاسفانه اين مسئله به مرور در جامعه جا افتاده و قابل قبول‌ترين عمل خلاف عرف محسوب مي‌شود، متاسفانه عادت به مصرف سيگار زمينه ساز بروز اعتياد به مواد مخدر، الكل، فقر، بزهكاري علي‌الخصوص در جوانان و نوجوانان مي‌گردد.

زيان هاي زيست محيطي ناشي از دخانيات:

از بين رفتن خاك، تخريب جنگل ها و آلودگي آب هاي زيرزميني و هوا از جمله مضرات زيست محيطي دخانيات مي‌باشد. مصرف مواد مغذي خاك توسط گياه توتون موجب عاري شدن خاك از اين مواد شده و از طرفي موجب جذب آفت ها مي‌گردد و استفاده از انواع كودهاي شيميايي و آفت‌كش‌ها آلودگي هاي آب هاي زير زميني را بدنبال دارد، از طرفي مقدار زيادي از درختان براي سوخت در عمل آوردن توتون از بين مي‌روند.

استعمال هر نخ سيگار باعث كوتاه شدن 7 روز از عمر مي‌گردد.

اثرات تحميلي دود سيگار نيز كمتراز عوارض ناشي از استعمال آن نمي‌باشد.

آنچه بايد بدانيم:

– دخانيات شايع ترين عامل قابل پيشگيري مرگ و مير در جهان مي‌باشد. (5/12 درصداز كل مرگ ها)

– در تركيب دود سيگار 4000 نوع ماده شيميايي و سم وجود دارد كه استنشاق آن موجبات خطر مصرف‌كنندگان و اطرافيان را ايجاد مي‌كند.

– 25 نوع بيماري خطرناك از جمله سرطان ها و بيماري هاي قلب و عروق- ريه- كبد- گوارش- جنين و نازايي مرتبط با استعمال دخانيات مي‌باشد.

– بروز 50 هزار مرگ در ايران و يا در هر 8 ثانيه يك مرگ در جهان ناشي از مصرف دخانيات شدت خطر دخانيات را روشن مي‌كند.

– هزينه‌هاي قابل محاسبه ناشي از مصرف دخانيات در ايران 1000 ميليارد تومان ناشي از مصرف سيگار و دود شدن آن و 3000 – 2000 ميليارد تومان صرف درمان بيماري هاي ناشي از مصرف مي‌باشد.

– نوجوانان و جواناني كه مبادرت به استعمال دخانيات مي‌كنند احتمال مبتلا شدن آنها به سرطان ريه 22 مرتبه بيشتر از افراد غيرسيگاري مي‌باشد و 20 تا 25 سال زودتر از همسالان خود مي‌ميرند.

– استعمال دخانيات باعث بوجود آمدن نوزاد معلول و ناقص‌الخلقه و كم وزن گردد.

– استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، افزايش فشارخون و خطر ابتلا به بيماري هاي فشار خون بالا و گرفتگي عروق و نهايتاً ايجاد حمله قلبي و سكته مي‌شود.

– استعمال دخانيات خطر ابتلاء به زخم معده را افزايش داده و درمان آن در افراد سيگاري به سختي انجام مي‌گيرد.

– استعمال دخانيات در درازمدت باعث تأثيرگذاري بر روي پوست شده و آنها را خشك، شكننده، تغيير رنگ به قهوه‌اي متمايل به زرد مي‌كند.

منبع : http://www.behdasht.gov.ir

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده