رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
  • کد خبر : ۲۹۲۷۲
  • چاپ خبر :  از مسئول به مسئولان/ راه امام ، کلام امام

 از مسئول به مسئولان/ راه امام ، کلام امام

به قلم عباسعلی محمدی فرا رسیدن سالگرد عروج ملکوتی امام عزیزمان علتی شد برای این نوشتار: آفتاب بافق؛ امام خمینی(ره) که خود، مسئولیت اداره و رهبری جمهوری اسلامی ایران را داشتند؛ همیشه هشدارها، توصیه ها و نکاتی را به مسئولان گوشزد می کردند. در اینجا منظورمان از مسئولان تمام آحاد ملت دلداده ی به انقلاب، […]

به قلم عباسعلی محمدی

فرا رسیدن سالگرد عروج ملکوتی امام عزیزمان علتی شد برای این نوشتار:

آفتاب بافق؛ امام خمینی(ره) که خود، مسئولیت اداره و رهبری جمهوری اسلامی ایران را داشتند؛ همیشه هشدارها، توصیه ها و نکاتی را به مسئولان گوشزد می کردند.

در اینجا منظورمان از مسئولان تمام آحاد ملت دلداده ی به انقلاب، بویژه حوزویان و دانشگاهیان است که همگی نسبت به آرمان ها و اهداف انقلاب مسئولند و البته مدیران اجرایی، مسئول تر!

حال از باب یادآوری و تذکر چند نمونه از توصیه های امام شهیدان را مطرح می کنم:

–  پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به روحانیت : « امروز هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه ها و برداشت ها و حتی ضعف مدیریت ها دلیل بهم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد گردد.» 3 اسفند 67

همانطور که مشخص است در این رابطه باید گفت که روحانیت باید با پرهیز از اختلافات، با وحدت حوزه و دانشگاه و با داشتن نگاه بلند در راستای تشکیل جبهه واحد اسلامی برای مقابله با حمله های فرهنگی سیاسی اعتقادی دشمن تلاش کند؛ از همین شهر آیت الله حاج شیخ محمدتقی بافقی گرفته تا جبهه ملی و بین المللی. روحانیت باید منسجم و تشکیلاتی وارد میدان شود تا دستاورد های انقلاب را حفظ کند.

–  توصیه امام خمینی(ره) به دانشجویان:«همان طور که کراراً تذکر داده‏ام بزرگترین وابستگی ملتهای مستضعف به اَبَرقدرتها و مستکبرین؛ وابستگی فکری و درونی است، که سایر وابستگی ها از آن سرچشمه می‏گیرد. شما استادان و فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه ها و دانشسراها، و نویسندگان و روشنفکران و دانشمندان معظّم باید کوشش کنید، و مغزها را از این وابستگی فکری شستشو دهید. و با این خدمتِ بزرگ و ارزنده، ملت و کشور خود را نجات دهید.  ۳۱ شهریور ۱۳۵۸

فرهنگیان و دانشگاهیان هم باید برای عدم وابستگی فکری به مستکبرین تلاش کنند و با این خدمت بزرگ و ارزنده، استقلال فکری را برای جامعه خود به ارمغان بیاورند.

–  امام خمینی(ره) در بخشی از وصیت نامه عبادی سیاسی خود، توصیه‌ قابل تأملی درباره دانشگاه می‌کنند:

« بر همه ما لازم است با متصدیان کمک کنیم و برای همیشه نگذاریم دانشگاه‌ها به انحراف کشیده شوند.»

مسئولین و متصدیان دانشگاه ها! این توصیه امام(ره) باید شنیده شود و نباید اجازه دهید دانشگاه ها به انحراف کشیده شود.

–  امام خمینی(ره):«کاخ نشینی خوی کاخ نشینی می‌آورد.» 1 فروردین1362

مدیران و مردم نباید دچار خوی اشرافی گری، رفاه زدگی، مصرف گرایی و راحت طلبی شوند. نیم نگاهی به ساده زیستی امام(ره) و رهبر معظم انقلاب – که مسئول ارشد این نظام هستند –  بیاندازیم. و یک کلام: انقلابی های واقعی کاخ نشین و راحت طلب نیستند!

–   امام در سال آخر عمر خود نكاتی را به مسئولين و دولت گوشزد كردند كه بسيار جاي تأمل دارد؛ که به یک مورد آن اشاره می شود:

«تقويت بنيه دفاعى و نظامى کشور و توسعه و گسترش صنايع تسليحاتى».(جلد 21 صحيف نور)

توصیه امام به تقويت بنيه دفاعى و نظامى کشور نشان از نگاه عمیق و آینده نگر ایشان در حفظ امنیت آینده کشور دارد و امام خوب می داند تقویت و توسعه صنايع تسليحاتى یک قدرت بازدارنده برای تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی است؛ همانطوری که تأکیدات امروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت و توسعه توان موشکی و تسلیحاتی ایران، حکایت از آن دارد.

در پایان امید است که هر کس به این انقلاب تعهد و علاقه دارد، در هر کسوت و جایگاهی که هست خود را نسبت به پیشبرد آرمان ها و اهداف مقدس انقلاب اسلامی ایران «مکلف» بداند و در این راستا تلاش «مؤثر» کنند و مدیران اجرایی و دیگر آحاد ملت خود را نسبت به امام بزرگوار و شهدای گرانقدر مسئول بدانند و به نحو أحسن راه آنها را ادامه دهند و انتظار می رود طوری عمل نشود که مبادا مصداق این دو بیت شعر شویم:

« شما حماسه سروديد و ما به نام شما   /   فقط حرف زدیم و نان در آورديم

   براي اين که بگوييم با شما بوديم       /   چقدر از خودمان داستان در آورديم»

اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً

عباسعلی محمدی

14خرداد 1396

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده