رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
  • کد خبر : ۳۰۲۶۷
  • چاپ خبر :  آمار ابتلا به تب مالت در طی 3 سال اخیر در جمعیت انسانی بافق

 آمار ابتلا به تب مالت در طی 3 سال اخیر در جمعیت انسانی بافق

“دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی” آفتاب بافق؛ تب مالت یک بیماری باکتریایی و مشترک بین انسان و دام می باشد که به بیماری هزار چهره معروف است.  تب، درد مفاصل، کمردرد، تعریق شبانه و درگیری مغز و کلیه و قلب از جمله علائم این بیماری است که در کنار آن، هزینه […]

“دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی”

آفتاب بافق؛ تب مالت یک بیماری باکتریایی و مشترک بین انسان و دام می باشد که به بیماری هزار چهره معروف است.  تب، درد مفاصل، کمردرد، تعریق شبانه و درگیری مغز و کلیه و قلب از جمله علائم این بیماری است که در کنار آن، هزینه بالای درمان را هم برای شخص ایجاد می‌کند. این بیماری بصورت مستقیم ( بر اثر تماس با ترشحات دام آلوده ) و به صورت غیرمستقیم (از طریق مصرف فرآورده‌های دامی آلوده) به انسان منتقل می‌شود.

شیوع تب مالت در انسان به شیوع بروسلوز در دام بستگی دارد. بنابراین با واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب مالت و آموزش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مواد خام دامی، آمار مبتلایان به این بیماری کاهش خواهد یافت.

آمار مبتلایان در شهرستان بافق و روستاهای بخش مرکزی طی 3 سال اخیر:

در سال 93 تعداد 10 نفر به بیماری مزمن تب مالت مبتلا شدند که از این تعداد 5 نفر ساکن روستای موری آباد و 5 نفر نیز ساکن شهرستان بافق بوده اند، در سال 94 نیز آمار مبتلایان به 5 نفر رسید که از این تعداد 1 نفر ساکن روستای قطرم، 2 نفر ساکن بافق و 2 نفر غیر بومی بوده اند و در سال 95 آمارها حاکی از ابتلا 3 نفر به این بیماری است که هر 3 نفر ساکن بافق گزارش شده اند. با اندکی تامل در این آمارها، شاهد یک روند کاهشی در مبتلایان خواهیم بود که خود بیانگر اثربخشی فعالیت های مشترک بین مرکز بهداشت و شبکه دامپزشکی شهرستان در کنترل این بیماری می باشد..

خوشبختانه آمارهای ابتلا به این بیماری در سطح کشور نیز روند کاهشی داشته است. آمارها در سال 95 نسبت به سال 94 از 19400 مبتلا به 14970نفر رسیده است که این نشان از رعایت مسائل بهداشتی در مصرف مواد لبنی در مردم است.

راهکارها برای مقابله با افزایش ابتلا به بیماری تب مالت در شهرستان:

  • آموزش و اطلاع رسانی مردم اعم از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در زمینه علائم، راه های انتقال و پیشگیری از بیماری های مشترک
  • دقت در مصرف مواد لبنی پاستوریزه نشده
  • نظارت کامل مرکز بهداشت شهرستان در کنار شبکه دامپزشکی بر عرضه فرآورده های خام دامی
  • مجهز کردن مراکز جمع آوری و توزیع شیر به دستگاه پاستوریزه (یکی از طرح های در دست اجرا در شهرستان )
  • اجرای طرح واکسیناسیون و ایمن‌سازی به موقع دام‌ها در برابر بیماری‌های مشترک
  • آشنایی دامداران با روش های جدید نگهداری دام، نحوه شیر دوشی بهداشتی و نحوه ذبح بهداشتی دام
  • شناسایی کانون های بیماری و اجرای فعالیت های ضد عفونی و قرنطینه ای

با توجه به اینکه در حال حاضر توقف عرضه شیر به روش سنتی، به جهت تقاضایی که در شهرستان وجود دارد، امکان پذیر نیست، به همشهریان عزیز بافقی توصیه میکنیم تا از مصرف شیرهای فله ای و سنتی که اطمینانی به سالم بودن آن ندارند، اجتناب کنند.

The Best Regards:

Farzaneh Salari-Aliabad

Doctor of Veterinary Medicin

Department of Veterinary Medicine, College of Veterinary Medicine, Shahid Bahonar

University of Kerman, Kerman, Iran.

E-mail: salari1369@yahooo.com

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده