رفتن به بالا
  • شنبه - ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
  • کد خبر : ۳۰۴۱۷
  • چاپ خبر : “نکات ضروری در برخورد با اسهال و استفراغ در کودکان”

“نکات ضروری در برخورد با اسهال و استفراغ در کودکان”

دکتر سمانه حبیبیان بافقی/ متخصص نوزادان-کودکان- نوجوانان آفتاب بافق؛ بیماری اسهال و استفراغ به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های کودکان بخصوص کودکان زیر پنج سال  همواره باعث نگرانی والدین بوده و جدا از علت به وجود آورنده ی آن نیاز به بررسی دقیق و درمان مناسب با سن کودک و جلوگیری از عوارض […]

دکتر سمانه حبیبیان بافقی/ متخصص نوزادان-کودکان- نوجوانان

آفتاب بافق؛ بیماری اسهال و استفراغ به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های کودکان بخصوص کودکان زیر پنج سال  همواره باعث نگرانی والدین بوده و جدا از علت به وجود آورنده ی آن نیاز به بررسی دقیق و درمان مناسب با سن کودک و جلوگیری از عوارض ثانویه دارد که در رأس آن کم آبی بدن و اختلالات آب و املاح می باشد.

قبل از ذکر نکات ضروری در برخورد با این بیماری لازم است به یک نکته در خصوص این بیماری اشاره نمایم:

 اصطلاح اسهال ناشی از دندان درآوردن جنبه ی علمی ندارد و علت شیوع بیشتر این بیماری هنگام دندان درآوردن کودک به علت دستکاری کودک و به دهان بردن اشیا” و دست آلوده به خاطر خارش لثه ها و درد ناشی از بیرون زدن دندان می باشد لذا در هنگام دندان درآوردن اگر کودک دچار اسهال شدید و استفراغ گردد مانند سایر مواقع نیاز به بررسی و درمان مناسب خواهد داشت

در زیر به نکات مشترک و ضروری در برخورد با کودک مبتلا به صورت خلاصه  اشاره خواهیم داشت .

✅علایم خطر در کودک مبتلا مانند بی حالی شدید،استفراغهای مکرر،از دست دادن توان مکیدن سینه،عدم وجود اشک هنگام گریه کردن و مخاط خشک دهان یا فرورفتگی ملاج کودک و تب همراه اسهال و یا طولانی شدن اسهال بیشتراز10روز با یا بدون وجود خون در مدفوع باید سریعا” به اطلاع پزشک معالج رسانده شود.

✅. در خصوص شیرخوارانی که فقط از شیر مادر تغذیه می شوند تداوم شیردهی با فواصل کم و دفعات زیاد و خوراندن مقدار مناسب آب جوشیده خنک توصیه می شود.

✅ در خصوص کودکانی که همزمان از شیر مادر و شیر خشک تغذیه می شوند تداوم و افزایش دفعات شیردهی از سینه و ادامه مصرف شیر خشک ترجیحا” رقیق شده و بدون لاکتوز بایدمدنظر باشد.

✅. استفاده از چای کم رنگ مخلوط با نبات و عرق نعناع همراه با ماست یا دوغ در کنترل درد شکم در کودکان بزرگتر بجای استفاده از مسکن های شیمیایی مانند دیسیکلومین ارجح و بی خطر تر می باشد.

✅. در هنگام بیماری بخصوص با بروز علایم کم آبی بدن بهترین نوشیدنی در کودکان محلول خنک  او آر اس  و یا دوغ خنک بدون گاز و ترجیحا” حاوی نعناع و پروبیوتیک می باشد و از دادن نوشابه،آبمیوه های صنعتی و شیر پاستوریزه خودادری نمایید.

✅رژیم غذایی پر کالری و مناسب مانند کته وماست همراه ماهیجه گوسفندی و یا سینه مرغ خوب پخته شده با کمی روغن زیتون و شوید،پوره ی سیب زمینی و هویج،سیب پوست کنده و موز (بهتر است کال یا اصطلاحا” سبز باشد) و بیسکویت ونان تست

رژیم اسهالی در کودکان : کته با ماست – سیب زمینی اب پز-  هویج اب پز- دوغ- جوجه کباب شده یا ماهیچه – سیب ( ترجیحا”سیب گلاب )- موز (  بهتر است کمی کال باشد )- ازدادن انواع نوشابه ، ابمیوه های صنعتی و شیر باید خودداری نمود.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده