رفتن به بالا
  • جمعه - ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
  • کد خبر : ۳۱۶۶۰
  • چاپ خبر : شوراي‌ نگهبان‌ از ديدگاه حضرت‌ امام‌ خميني(ره)‌

شوراي‌ نگهبان‌ از ديدگاه حضرت‌ امام‌ خميني(ره)‌

«از شوراي‌ محترم‌ نگهبان‌ مي‌خواهم‌ و توصيه‌ مي‌كنم‌ چه‌ در نسل‌ حاضر و چه‌ در نسل‌هاي‌ آينده‌، كه‌ باكمال‌ دقت‌ و قدرت‌ وظايف‌ اسلامي‌ و ملي‌ خود را ايفاء و تحت‌ تأثير هيچ‌ قدرتي‌ واقع‌ نشوند و از قوانين‌ مخالف‌ با شرع‌ مطهر و قانون‌ اساسي‌ بدون‌ هيچ‌ ملاحظه‌ جلوگيري‌ نمايند و با ملاحظه‌ ضرورات‌ […]

«از شوراي‌ محترم‌ نگهبان‌ مي‌خواهم‌ و توصيه‌ مي‌كنم‌ چه‌ در نسل‌ حاضر و چه‌ در نسل‌هاي‌ آينده‌، كه‌ باكمال‌ دقت‌ و قدرت‌ وظايف‌ اسلامي‌ و ملي‌ خود را ايفاء و تحت‌ تأثير هيچ‌ قدرتي‌ واقع‌ نشوند و از قوانين‌ مخالف‌ با شرع‌ مطهر و قانون‌ اساسي‌ بدون‌ هيچ‌ ملاحظه‌ جلوگيري‌ نمايند و با ملاحظه‌ ضرورات‌ كشور كه‌ گاهي‌ با احكام‌ ثانويه‌ و گاهي‌ به‌ ولايت‌ فقيه‌ بايد اجراء شود توجه‌ نمايند.»

« از حضرات‌ فقهاي‌ شوراي‌ نگهبان‌ تقاضا مي‌شود كه‌ در مأموريت‌ مهم‌ خود به‌ هيچ‌ وجه‌ ملاحظه‌ اشخاص‌ و يا گروههاي‌ انحرافي‌ را ننموده‌ و به‌ وظيفه‌ بسيار خطير خود قيام‌ و اقدام‌ نموده‌ و نگهباني‌ از اسلام‌ و احكام‌ مترقي‌ آن‌ نمايند و خدمت‌

خود را با قدرت‌ تمام‌ در پيشگاه‌ خداوند متعال‌ و ولي‌ مطلق‌ او حضرت‌ ولي‌الله اعظم‌ امام‌ عصر عجل‌ الله تعالي‌ فرجه‌ الشريف‌ عرضه‌ دارند. »

«من‌ به‌ اين‌ آقايان‌ هشدار مي‌دهم‌ كه‌ تضعيف‌ و توهين‌ به‌ فقهاي‌ شوراي‌ نگهبان‌ امري‌ خطرناك‌ براي‌ كشور و اسلام‌ است‌. هميشه‌ انحرافات‌ بتدريج‌ در يك‌ رژيم‌ وارد مي‌شود و در آخر رژيمي‌ را ساقط‌ مي‌نمايد. لازم‌ است‌ همه‌ به‌ طور اكيد به‌ مصالح‌ اسلام‌ و مسلمين‌ توجه‌ كنيم‌ و به‌ قوانين‌، هر چند مخالف‌ نظر و سليقه‌ شخصي‌مان‌ باشد احترام‌ بگذاريم‌ و به‌ اين‌ جمهوري‌ نوپا كه‌ مورد هجوم‌ قدرتها و ابرقدرتهاست‌ وفادار باشيم‌.»

« اگر اين‌ طايفه‌ (شوراي‌ نگهبان‌) را حفظ‌ نكنيد، سرنوشت‌ شما، مانند سرنوشت‌ زمان‌ مشروطه‌ خواهد شد»

شوراي‌ نگهبان‌ از ديدگاه مقام‌ معظم‌ رهبري‌

«شوراي‌ نگهبان‌، عماد ملت‌ و دين‌ و مايه‌ اطمينان‌ و سكينه‌ قلب‌ مؤمنين‌ است‌ و در حقيقت‌ نبض‌ نظام‌ اسلامي‌ به‌ شمار مي‌رود. وقتي‌ شوراي‌ نگهبان‌ مثل‌ همه‌ دوره‌هاي‌ گذشته‌ آن‌ قوي‌ و قاطع‌ و دقيق‌ باشد، موجب‌ آرامش‌ كساني‌ مي‌شود كه‌ دلشان‌ براي‌ اسلام‌ مي‌تپد و آرزويشان‌ تحقق‌ اهداف‌ اسلامي‌ و شريعت‌ حقه‌ نبويه‌ است‌»

«شوراي‌ نگهبان‌ مطمئن‌ترين‌ دستگاه‌ و ارگاني‌ است‌ كه‌ انقلاب‌ به‌ نظام‌ كشور بخشيده‌ است‌. ما براي‌ اينكه‌ به‌ طور كلي‌ از سلامت‌ نظام‌ مطمئن‌ باشيم‌، مهمترين‌ و رساترين‌ و فعالترين‌ و مؤثرترين‌ مجموعه‌ ما همين‌ شوراي‌ نگهبان‌ است‌. »

«شوراي‌ نگهبان‌ در حرف‌ و اقدام‌ و كار خودش‌، امين‌ و مؤتمن‌ است‌ و همه‌ موظفند كه‌ به‌ چشم‌ امين‌ به‌ آن‌ نگاه‌ كنند.»

«كار نظارت‌ بر انتخابات‌، كار بسيار با اهميتي‌ است‌؛ زيرا كه‌ سلامت‌ انتخابات‌، سلامت‌ مجلس‌ را به‌ دنبال‌ دارد؛ و سلامت‌ مجلس‌، سلامت‌ قوانين‌ و مايه‌هاي‌ كار را در كشور به‌ دنبال‌ دارد. صحت‌ نظام‌ ما به‌ حفظ‌ جهت‌ اسلامي‌ و رعايت‌ قانون‌ اساسي‌ در آن‌ است‌؛ و اين‌ با شوراي‌ نگهبان‌ تأمين‌ مي‌شود. »

«شوراي‌ نگهبان‌ از يك‌ نظر مهمترين‌ نهاد جمهوري‌ اسلامي‌ است‌؛ زيرا كه‌ قوام‌ اين‌ نظام‌ به‌ اسلاميت‌ آن‌ است‌ و شوراي‌ نگهبان‌، تضمين‌ كننده‌ اين‌ معناست‌. »

«اگر شوراي‌ نگهبان‌ نمي‌بود، به‌ تدريج‌ استحاله‌اي‌ در هويت‌ نظام‌ و در پايداري‌ اركان‌ نظام‌ به‌ وجود مي‌آمد. براي‌ شوراي‌ نگهبان‌، اين‌ افتخار و شرف‌ بس‌ كه‌ در طول‌ اين‌ بيست‌ سال‌ گذشته‌، همه‌ همتش‌ اين‌ بوده‌ است‌ كه‌ نگذارد به‌ پيكره‌ نظام‌ – از لحاظ‌ انطباق‌ با اسلام‌ و قانون‌ اساسي‌ – خدشه‌اي‌ وارد بيايد؛ البته‌ سهوها و نسيانها و خطاها در همه‌ امور، متصور است‌ و از همه‌ كس‌ قابل‌ صدور است‌، آنها بحث‌ ديگري‌ است‌؛ اما پيكره‌ نظام‌، انطباقش‌ با اسلام‌، انطباقش‌ با موازين‌ اسلامي‌ و با قانون‌ اساسي‌، مرهون‌ حضور و دقت‌ شوراي‌ نگهبان‌ است‌ و كار بسيار بزرگي‌ است‌. »

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده