رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
  • کد خبر : ۳۲۳۷۰
  • چاپ خبر : آشنایی با بیماری بروسلوز (تب مالت) در انسان

آشنایی با بیماری بروسلوز (تب مالت) در انسان

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی آفتاب بافق؛  بروسلوز یا تب مالت یکی از بیماری‌های عفونی و مشترک است که معمولاً از حیوانات یا فرآورده‌های دامی آلوده به انسان انتقال می‌یابد. عامل این بیماری، باکتری هایی بنام بروسلا می باشند. بروسلا ملی تنسیس مهم ترین عامل بیماری زا در بروز تب مالت […]

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی

آفتاب بافق؛  بروسلوز یا تب مالت یکی از بیماری‌های عفونی و مشترک است که معمولاً از حیوانات یا فرآورده‌های دامی آلوده به انسان انتقال می‌یابد. عامل این بیماری، باکتری هایی بنام بروسلا می باشند. بروسلا ملی تنسیس مهم ترین عامل بیماری زا در بروز تب مالت در انسان است که بیشتر از طریق شیر بز منتقل  می‌شود.

مصرف شیر و فرآورده های لبنی اگر از دام‌های آلوده تهیه شده باشد، انسان را در معرض خطر جدی ابتلاء به این بیماری قرار می‌دهد.

راه‌های‌ انتقال بیماری‌ به ‌انسان:‌

  • مصرف شیر خام آلوده یا فرآورده های لبنی حاصل از آن که به خوبي جوشانده نشده
  • استنشاق هوای آلوده در محیط‌های نگهداری دام
  • ورود باکتری از راه خراش های پوستی و ملتحمه چشم

موارد بروسلوز انسانی ناشی از مصرف گوشت و فرآورده‌های آن کمتر از موارد ناشی از مصرف فراورده های لبنی آلوده می‌باشد. دلیل این امر پختن مناسب گوشت دام و حساسیت بروسلا به دما  است.

علائم تب مالت در انسان:

تب مالت بدلیل ایجاد عوارض گوناگون، به بیماری صد چهره یا هزار چهره معروف است و علائمی از قبیل  سردرد، تب و لرز، خستگی، درد مفاصل وکمر، کاهش وزن، يبوست، عرق سرد و گاهی سقط را ایجاد میکند.

راهکارهایی در زمینه پیشگیری از تب مالت در انسان:

  • جوشاندن شیر به مدت 10_5 دقیقه در حرارت 60 درجه (میکروب تب مالت در شیر با جوشاندن از بین می رود)
  • استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک، چکمه و لباس غیر قابل نفوذ در موقع تماس با دام
  • خودداری از مصرف شیر خام یا جوشانده نشده
  • خودداری از مصرف پنیر تازه محلی مگر اینکه پنیر حداقل چهل روز در آب نمک نگهداری شده باشد( برخی منابع تا 2 ماه را نیز توصیه کرده اند)

نکات حائز اهمیت در مصرف فرآورده های لبنی:

  • شیر باید 10 دقیقه در حال جوش مرتب هم زده شود ولی تولیدکنندگان لبنیات سنتی برای تهیه سرشیر گاهی این کار را انجام نمیدهند و چربی روی سطح شیر تجمع می یابد و از آنجایی که این باکتری در لایه چربی قرار میگیرد، بنابراین مصرف سرشیر حاصل از شیر آلوده زمینه را برای ابتلا به تب مالت مساعد میکند.

بستني سنتي يكي از مهمترين فرآورده های لبني است كه مي تواند باعث بروز تب مالت شود. دلايل انتقال اين بيماري از طريق بستني سنتی عبارتند از: انجماد شير، استفاده از خامه و استفاده از شيرهاي غیرپاستوریزه در تهيه آن.( با جوشاندن مناسب شیر این مشکل نیز حل خواهد شد)

  • این‌ مسئله که باکتری ‌در ماست‌ به‌ علت‌ وجود اسیدلاکتیک‌ تداوم نمی یابد، همیشه صحت ندارد. چرا که اگر نظارت بر تولید ماست نباشد، برای کمتر شدن هزینه ها، وقتی شیر نیم گرم می شود، شیر را بیشتر حرارت نمیدهند و در همین دما، مایه ماست اضافه میکنند. به این صورت ماست و محصولات حاصل از آن آلوده می شود.

آمار مبتلایان در شهرستان بافق و روستاهای حومه آن در 3 سال اخیر:

سال 93 تعداد 10 نفر، در سال 94 نیز آمار به 5 نفر رسید و در سال 95 آمارها حاکی از ابتلا 3 نفر به این بیماری است که شاهد یک روند کاهشی در مبتلایان بودیم که خود بیانگر رعایت مسائل بهداشتی در مصرف مواد لبنی در مردم است.

خوشبختانه تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح کشور نیز روند کاهشی داشته است. آمارها در سال 95 نسبت به سال 94 از 19400 مبتلا به 14970نفر رسیده است.

(بنابراین با وجود مراکز فروش و عرضه لبنیات سنتی در شهرستان و بدلیل استقبال زیاد مردم از فراورده های لبنی سنتی، توصیه میشود لبنیات مصرفی خود را از مراکز معتبر و دارای پروانه بهداشتی خریداری کنید)

The Best Regards:

Farzaneh Salari-Aliabad

 Doctor of Veterinary Medicin

Department of Veterinary Medicine, College of Veterinary Medicine,

Shahid Bahonar

University of Kerman, Kerman, Iran.

E-mail: salari1369@yahoo.com

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده