رفتن به بالا
  • جمعه - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
  • کد خبر : ۳۲۵۳۸
  • چاپ خبر : تاملی بر طرح صباغیان

تاملی بر طرح صباغیان

به قلم: دکتر حسین ارجمند بافقی آفتاب بافق؛ پاسخگویی صاحبان قدرت، مهم ترین رکن یک نظام مردمسالار است و در صورت تحقق آن، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. صباغیان، طرحی را به مجلس ارائه کرده است که در آن طرح، رئیس جمهور و هیئت دولت را مکلف می کند که در مجلس حاضر شوند […]

به قلم: دکتر حسین ارجمند بافقی

آفتاب بافق؛ پاسخگویی صاحبان قدرت، مهم ترین رکن یک نظام مردمسالار است و در صورت تحقق آن، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

صباغیان، طرحی را به مجلس ارائه کرده است که در آن طرح، رئیس جمهور و هیئت دولت را مکلف می کند که در مجلس حاضر شوند و عملکرد خود را بیان کنند و در صورت عدم اقناع نمایندگان مورد استیضاح واقع شوند.

 این طرح، بسیار عالی و مفید است و در صورت تصویب و اجرای صحیح، می تواند از طرح های موفق باشد ولی چند نکته وجود دارد.

صباغبان؛ در صحبت های خود مقصر اصلی را نمایندگان مجلس می داند که وظیفه نظارت خود را به درستی انجام نمی دهند و بیشتر به دنبال لابی گری وگرفتن امتیاز برای جناح، شهر و حوزه انتخابیه خود هستند.

البته این نقدی که صباغیان مطرح کرده است؛ اظهر من الشمس است و کیست که نداند نمایندگان بیشتر به دنبال تامین منافع شخصی و حزبی خود هستند .

این جمله معروف دخیل عباس؛ نماینده سابق را همگان شنیدند که در پاسخ به در خواست شهروندی گفته بود: “بگذارید اول پایم را در این ……بگذارم”

یا همگان سلفی حقارت نمایندگان ملت رادر مجلس دیدند و خود حدیث مفصل از این مجمل خواندند.

بر فرض این طرح هم تصویب شود؛ با بی تقوایی و بی مسئولیتی نمایندگان طبق گفته «صباغیان» چه نتیجه مثبتی در بر خواهد داشت.

پس اول باید ساز وکار انتخاب نماینده، مشخص شود تا افرادی قوی، متعهد و متخصص وارد خانه ملت شوند.

از طرف دیگر؛ درکشور ما نهادهای غیر پاسخگوی زیادی وجود دارد که خود را در برابر هیچ کس، مسئول نمی دانند و این نهادها که بیشترین ابزار قدرت را در دست دارند، در اصل بازیگردان های واقعی صحنه سیاست هستند.

مثلا در زمینه بودجه های کلان فرهنگی،85 درصد بودجه در دست نهاد های غیر پاسخگو ست.

در همین شهر ما، چند ماه قبل اختلافی بین دو نهاد غیر پاسخگو رخ داد و هر  یک در زمینه در آمدهای امامزاده عبدالله برای هم خط ونشان کشیدند و در نهایت، با عوض شدن رئیس اداره اوقاف همه چیز به ورطه فراموشی سپرده شد و حکایت(شتر دیدی،ندیدی)  دوباره تداعی شد.

عده ای معتقدند که صباغیان؛ تازه فهمیده است که در مملکت چه خبر است و بعد از یک سال و نیم حضور در مجلس ،خیلی چیزها دستگیرش شده است.

ولی حقیقت این است که روحیه مطالبه گری؛ در ذات صباغیان است. شما نگاه کنید صباغیان در همین زمان نمایندگی، چقدر کارگروه مطالبات در شهرستان های حوزه انتخابیه خود، تشکیل داده است.

تفکر صباغیان؛ این است که تمام مسئولان باید در برابر مردم پاسخگو  باشند و شعار انتخاباتی او هم این حدیث از حضرت علی(ع) بود که «مردم،باید بدون لکنت زبان و ترس حق خود را از دولتمردان بگیرند»

این شعار ها وطرح ها ،امروزه به رویایی برای مردم تبدیل شده است که دوست دارند روزی تحقق یابد ولی کسی که اطلاعاتی از تاریخ، سیاست و جامعه شناسی دارد می فهمد که تحقق این گونه خواسته های آرمان گرایانه،بسیار بعید به نظر می رسد وحتی در صورت تصویب هم،در مقام عمل با هزار اما واگر همراه خواهد بود.

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه برای “تاملی بر طرح صباغیان”

  • با سلام ضمن تایید مطلب فوق نکته ای را می خواستم یاد آور شوم ایا بهتر نیست به جای وضع قوانین جدید بر اجرای قوانین موجود پا فشاری و اصرار کرد مانند اجرای قانون نظام پزداخت هماهنگ کارکنان دولت الان بالاترین بی عدالتی اتفاق افتاده و با اینکه فریاد پیشکسوتان فرهنگی گوش فلک را کر کرده هیچ مسئولی نمی شنود و اقدامی نمی کند چرا باید یک بازنشسته فرهنگی با گروه شانزده دریافتی زیر دو ملیو ن داشته باشد و باز نشسته دیگری در سازمان یا ارگانی باهمین مشخصات بالای چهار ملیون می گویند پله کانی این ظلم اشکار است من باز نشسته چهار سال یعنی چهل و هشت ماه ماهی ودو ملیون کمتر بگیرم یعنیچیزی حدود صد ملیون از بازنشسته مشابه کمتر به امید انکه شا ید آنهم شاید اگر زنده بودم چهار سال آینده به حقم برسم که تازه خوشحال باشم بعد از قریب پانزده سال قانون اجرا شده با این توضیحات بهتر نیست در پی اجرای قانون باشند تا وضع قانون جدید. ولعاقبه للمتقین

  • اینها همش برا سرگرمی مردم هست

ارسال دیدگاه

error: متن حفاظت شده