رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
  • کد خبر : ۳۲۶۰۴
  • چاپ خبر : “چپ دست ها روزتون مبارک”

“چپ دست ها روزتون مبارک”

22 مردادماه روز جهانی چپ دست ها برتمامی چپ دست ها مبارکباد. آفتاب بافق؛ در دنیا حدودا از هر 10 نفر یک نفر چپ دست است. داستانها و افسانه های زیادی در رابطه با افراد چپ دست وجود دارد. همچنین تحقیقات بسیاری نیز در رابطه با آنها و بر روی تفاوت های ذهنی، فکری، تمایلات […]

22 مردادماه روز جهانی چپ دست ها برتمامی چپ دست ها مبارکباد.

آفتاب بافق؛ در دنیا حدودا از هر 10 نفر یک نفر چپ دست است. داستانها و افسانه های زیادی در رابطه با افراد چپ دست وجود دارد. همچنین تحقیقات بسیاری نیز در رابطه با آنها و بر روی تفاوت های ذهنی، فکری، تمایلات و تاثیرشان در اجتماع در مقایسه با راست دست ها انجام شده یا در حال انجام است.

درست است که افراد چپ دست چیزی حدود 10 درصد جمعیت را تشکیل می دهند اما در واقع اینطور که به نظر می رسد انگار جامعه آنها و حقایق آنها را فراموش کرده است. بیشتر وسایل طراحی شده در جامعه ما مناسب حال راست دستان است. میزهای مدرسه، قاشق چنگال های مدل دار، حتی خیلی از راه پله ها و خیلی چیزهای دیگر. از گله و شکایت که بگذریم در اینجا می خواهیم برخی حقایق درباره افراد چپ دست را با هم مرور کنیم.

چپ دست ها

با توجه به تحقیق منتشر شده در مجله ی آمریکایی روانشناسی، افراد چپ دست خلاق تر از افراد راست دست هستند. همچنین افراد چپ دست دارای تفکر واگرای بهتری هستند یعنی توانایی ارائه ی راه حل های بهتر و بیشتری را برای حل مسئله دارند. شایان ذکر است که اگر پدر و مادر هر دو چپ دست باشند، نصف فرزندان آنها هم احتمالا چپ دست خواهند بود. اگر پدر و مادر هر دو راست دست باشند فقط 2 درصد فرزندانشان چپ دست خواهد بود.

چپ دستی علت ژنتیکی و ارثی دارد که مربوط به فعالیت های مغزی از دوران جنینی و رشد می شود. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اخیرا ژنی را کشف کرده اند که گمان می رود عامل بروز چپ دستی باشد. در افراد حاوی این ژن بخش راست مغز کار کنترل سرعت و زبان را به عهده دارد و بخش چپ مغز مسئول احساسات می باشد. در افراد راست دست که فاقد این ژن هستند وظیفه هر نیمکره مغز برعکس این می باشد

روز جهانی چپ دست ها :

چپ دستی به معنای تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون به ویژه نوشتن است. اکثر مردم جهان راست دست هستند و تنها یک درصد از مردم روی کره زمین توانایی استفاده از دست چپ و راست را به طور یکسان دارند. در سال 1976 نام گذاری روز جهانی چپ دست ها برابر با 13 اوت به تصویب رسید.

 

دلیل نامگذاری این روز انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای راست دست ها طراحی شده مانند صندلی های یک دسته، صندلی راننده در خودرو، میزهای پر کردن فرم در بانک ها و اداره ها،تیغه قیچی، مچاقو و …) لذا چپ دست ها مجبور به استفاده از وسایل راست دست ها هستند.

همچنین یکی از هدف های این روز مبارزه با باورهای خرافاتی درباره چپ دست هاست.

 

 

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده