رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
  • کد خبر : ۳۳۵۸۱
  • چاپ خبر : افتتاح  “آبشار ماریتا” در پارک تفریحی آهنشهر

افتتاح “آبشار ماریتا” در پارک تفریحی آهنشهر

بیاد ماریتا، تنها بازمانده خانواده یوزپلنگی که توسط,مردم یک آبادی کشته شدند به گزارش آفتاب بافق؛ صبح امروز با حضور هومن جوکار مدیر پروژه بین المللی و فعال و حامی  محیط زیست، سامان گلریز سرآشپز بین المللی و حامی فعال محیط زیست ، سعادت موسوی مدیرکل محیط زیست و دکتر اکبری معاون طبیعی و معاون […]

بیاد ماریتا، تنها بازمانده خانواده یوزپلنگی که توسط,مردم یک آبادی کشته شدند

به گزارش آفتاب بافق؛ صبح امروز با حضور هومن جوکار مدیر پروژه بین المللی و فعال و حامی  محیط زیست، سامان گلریز سرآشپز بین المللی و حامی فعال محیط زیست ، سعادت موسوی مدیرکل محیط زیست و دکتر اکبری معاون طبیعی و معاون مدیرکل محیط زیست استان، طالعی معاون فرماندار، باقی زاده رئیس شورای شهر بافق و جمعی از فعالان محیط زیست و تشکلهای مردم نهاد و حامی محیط زیست استان یزد ، پارک ماریتا واقع در پارک تفریحی آهنشهر بافق افتتاح شد .

علی محمد رنجبر سرپرست آهنشهر در گفتگویی کوتاه گفت :

این آبشار با مساحت کل  6967متر مربع که شامل : 534 متر مربع مساحت برکه ها 70/9 مترمربع، ارتفاع آبشار 1609 متر مربع، پیاده روها 57 متر مربع، جزیره ها 127مترمربع، زمین بازی کودکان و  با 10 سکوی استراحت که هزینه انجام کل پروژه ها 4.415.000.000 ریال می باشد .

ماریتا نام یک یوزپلنگ آسیایی بود که وقتی در 9 شهریور 1373به همراه مادر ،برادر و خواهرش برای خوردن آب به نزدیکی یک آبادی آمده بودند بعلت عدم اطلاع کافی مردم و ترس و واهمه ، مورد حمله قرار گرفتند.

در این ماجرا دو توله  یوز کشته شدند ، ماده یوز زخمی فرار کرد و تنها یک توله توسط محیط بانان نجات یافت که با نام ماریتا تا 1382 در پارک پردیسان تهران نگهداری می شد.

شهرت ماریتا از آن جهت بود که در زمان خود تنها یوزپلنگ آسیایی در اسارت در سراسر جهان و نیز بازمانده یکی از کشتارهای یوزپلنگ بود ، تنها دوست او یکی از نگهبانان پارک بود که مسئولیت نگهداری و تغذیه او را برعهده داشت . ماریتا فقط از گوشت الاغ و گاهی خرگوش زنده تغذیه می کرد.

از سال 1386 با ابتکار انجمن یوزپلنگ ایرانی ، 9 شهریور به عنوان روز ملی یوزپلنگ پیشنهاد گردید و در سراسر جهان بزرگداشتی به مناسب این روز برای حفظ یوزپلنگ در حال انقراض ایران انجام شد.

در حال حاضر بافق، مهمترین زیستگاه یوز ایرانی بوده و هم اینک وجود بیش از چهار قلاده یوز در آن به ثبت رسیده است.

لازم بذکر است در این مراسم از  مجسمه پلنگ آسیایی پرده برداری شد

عکس و گزارش: ص/ رحیمی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده