رفتن به بالا
  • جمعه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
  • کد خبر : ۳۴۶۱۶
  • چاپ خبر : “سیستم آموزشی معیوب و جامعه بی تفاوت”

“سیستم آموزشی معیوب و جامعه بی تفاوت”

نوشته: دکتر حسین ارجمند آفتاب بافق؛ ماه مهر نزدیک است،فصل بازگشایی مدارس. معلم،دانش آموز،مدرسه،درس و…واژه های پرکاربرد این روزهاست. از همه مهم تر،مشکلات تلنبار شده معلمان که مانند یک سریال دنباله دار و بی پایان شده است و گویا هیچ اراده ای برای حل و فصل آن ها وجود ندارد ونخواهد داشت. اعتراض و انتقاد […]

نوشته: دکتر حسین ارجمند

آفتاب بافق؛ ماه مهر نزدیک است،فصل بازگشایی مدارس.

معلم،دانش آموز،مدرسه،درس و…واژه های پرکاربرد این روزهاست.

از همه مهم تر،مشکلات تلنبار شده معلمان که مانند یک سریال دنباله دار و بی پایان شده است و گویا هیچ اراده ای برای حل و فصل آن ها وجود ندارد ونخواهد داشت.

اعتراض و انتقاد ؛هم ذات جامعه فرهنگی شده است وبا قاطعیت می توانم بگویم که امسال هم در برروی همان پاشنه بی عدالتی خواهد چرخید و دوباره سال از نو و مشکلات از نو.

کلاس های پرجمعیت،عدم برنامه ریزی صحیح،توقعات زیاد اولیا از معلم وکادر مدرسه،مشکلات معیشتی،متزلزل شدن اخلاقیات وفرهنگ در دانش آموزان،کمبود شدید معلم و…….از معدود مشکلات این قشر فرهیخته است.

جامعه ،مسئولان وافکار عمومی هیچ وقت نخواسته اند به مقوله تعلیم وتربیت به عنوان یک مساله حیاتی و سرنوشت ساز نگاه کنند.

تعلیم وتربیت در جامعه ما متاسفانه جزو اولویت ها نیست و مدارس فقط برای نگه داشتن و مراقبت از دانش آموزان است نه مکانی برای رشد وتعالی افکار و شخصیت فرد.

جامعه ،هیچ گونه حساسیتی به تغییرات صورت گرفته در سیستم آموزش وپرورش،نشان ندارد.

 مردم فقط زمانی حساسیت نشان می دهند که آن ها را با بازی های سیاسی وتبلیغات دروغین ،فریفته باشند .

در همین چند روز قبل،تاریخ تولد امام موسی بن جعفر(ع)را با دلایل واهی ،تغییر دادند و روایت متواتر تاریخی را مثل آب خوردن،تغییر دادند و شیعیان و مسلمانان،اصلا برایشان اهمیتی نداشت و خیلی ها از آن ها اصلا متوجه نشدند.

جامعه نسبت به مسائل آموزش وپرورش ،بسیار بی تفاوت است؛مطمئنا عده بسیار زیادی از مردم،هیچ گونه اطلاعی از تغییرات ایجاد شده در نظام آموزشی کشور ندارند.

مانند تغییرات گسترده و غیر کارشناسی در محتوای دروس،حجم انبوه سرباز معلمان ،معلمان قرار دادی که بدون آموزش وارزیابی وارد نظام آموزشی می شوند،تبعات تغییرات  فله ای و یک شبه به خاطر اضافه کردن یک پایه به مقطع ابتدایی ،حذف دوره پیش دانشگاهی از مقطع متوسطه ؛نمرات غیر واقعی دانش آموزان،تقسیم بندی مدارس به شکل تبعیض آمیز وغیر کارشناسی به مدارس نمونه،شاهد،غیر انتفاعی،عادی.

نگارنده؛معتقد است که تنها راه سعادت و پیشرفت جامعه در گرو تعالی آموزش وپرورش است،امری که هیچ اراده ای برای بهبود آن وجود ندارد ونخواهد داشت.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده