رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
  • کد خبر : ۳۴۷۴۲
  • چاپ خبر : حجاج بافقی در سرزمین وحی برای سومین بار محرم شدند

حجاج بافقی در سرزمین وحی برای سومین بار محرم شدند

به گزارش آفتاب بافق؛  غلامعلی حبیبیان خبرنگار اعزامی از مکه مکرمه حجاج بافقی در آستانه باز گشت به وطن در مسجد تنعیم (عایشه)از میقاتهای عمره مفرده در مکه احرام بستند حجاج بافقی پس از انجام مناسک حج تمتع به نیابت از امام زمان (عج)؛ائمه اطهار ؛ پیامبران ؛ مرحوم حضرت امام ؛شهداواموات برای آخرین بار […]

به گزارش آفتاب بافق؛  غلامعلی حبیبیان خبرنگار اعزامی از مکه مکرمه حجاج بافقی در آستانه باز گشت به وطن در مسجد تنعیم (عایشه)از میقاتهای عمره مفرده در مکه احرام بستند

حجاج بافقی پس از انجام مناسک حج تمتع به نیابت از امام زمان (عج)؛ائمه اطهار ؛ پیامبران ؛ مرحوم حضرت امام ؛شهداواموات برای آخرین بار در سرزمین وحی محرم شدند وعمره مفرده بجای آوردند.

خاطرنشان می شود در راه مکه – مدینه، منطقه ای است به نام نعمان که در میان دو کوه ناعم و نعیم قرار گرفته. این منطقه حدود دو فرسنگ با مکه فاصله دارد. تنعیم نام درختی است که در بادیه شناخته شده است.

مسجدی که در این ناحیه وجود دارد و به نام مسجد تنعیم شناخته می شود، از میقاتهای عمره مفرده است. این مسجد به نام مسجد عایشه هم شهرت یافته ; زیرا رسول خدا (ص) به او دستور داده بود تا از این محل محرم شود.

مسجد تنعیم در قرون گذشته مورد توجه مورخان و سفرنامه نویسان بوده و بارها بازسازی شده است. از جمله بازسازیها در دوره عثمانی انجام گرفته، ولی فاقد سقف بوده است. در سال 1398 ه. ق، این مسجد بار دیگر بازسازی شد و مساحت آن حدود 1200 متر است.

این مسجد چون در نزدیک ترین مرز حلّ و حرم قرار دارد، میقات عمرۀ مفرده برای کسانی است که بخواهند از شهر مکه به این نیت احرام بندند.

مسجد تنعیم از مساجد تاریخی مکه محسوب می شود و نقل است که عایشه همسر پیامبر با فرمان رسول اکرم(ص)، به همراهی برادرش عبدالرحمن بن ابی بکر، در این محل محرم شده است.

براي رفتن به مسجد تنعيم كه سعودي‌ها اصطلاحا بدان مي‌گويند عمره، دو راه وجود دارد: يكي رفتن به باب ملك‌فهد مسجدالحرام و سوارشدن بر اتوبوس‌ها يا ماشين‌هايي كه ۲ تا ۱۰ ريال مي‌گيرند و به تنعيم مي‌روند يا دربست‌گرفتن يك تاكسي به مقصد مسجد.

فاصله تقريبا از تمامي نقاط به مسجد تنعيم، حدود ۱۵-۲۰ دقيقه است . تنعيم مسجدي چهارگوش و بزرگ است كه پيش از رسيدن به آن، علامت‌هاي حد حرم خودنمايي مي‌كند.

مسجد داراي ورودي است؛ دو تا در چپ و راست و يكي در وسط. وسطي براي مردان و گوشه‌اي‌ها براي زنان. عمره‌گزاران معمولا بعد از خواندن چند ركعت نماز، تلبيه مي‌گويند و بيرون مي‌آيند.

ماشين‌ها براي ورود مجدد به مكه تا زير پلي مي‌روند و دور مي‌زنند؛ تا فاصله رسيدن به امتداد تنعيم كه حد ورود به حرم است،

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده