رفتن به بالا
  • شنبه - ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
  • کد خبر : ۳۶۱۰۴
  • چاپ خبر : سلامت فرآورده های دامی در گرو تلاش دامپزشکان

سلامت فرآورده های دامی در گرو تلاش دامپزشکان

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی دامپزشکان نیروهای گمنام حوزه سلامت  در ارتباط با فراوارده های سالم دامی و پروتئینی هستند آفتاب بافق؛ 14 مهرماه، روز ملی دامپزشکی فرصتی مغتنم است برای قدردانی از متولیانی که یکی ازحافظان سلامت جامعه اند. زیرا تشخیص و حفظ سلامت فرآورده‌های خام دامی از وظایف یک […]

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی

دامپزشکان نیروهای گمنام حوزه سلامت  در ارتباط با فراوارده های سالم دامی و پروتئینی هستند

آفتاب بافق؛ 14 مهرماه، روز ملی دامپزشکی فرصتی مغتنم است برای قدردانی از متولیانی که یکی ازحافظان سلامت جامعه اند. زیرا تشخیص و حفظ سلامت فرآورده‌های خام دامی از وظایف یک دامپزشک است. اگرچه شاغلین این حرفه به درمان آلام حیوانات می پردازند، و لیکن هدف نهایی آنان تلاش برای تامین امنیت غذایی و جامعه اي سالم و تندرست است. نقش دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک و پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهای دام، طیور و آبزیان بر تمامی کسانی که اهمیت و ضرورت این شغل را همواره پاس می دارند، پوشیده نیست.

در تبیین اهمیت این شغل تنها به همین چند جمله بسنده میکنم که از ابتدای تولید دام ، ذبح، حمل و نقل و نظارت بر مراکز عرضه فراورده‌های پروتئینی، حتی نظارت بر محل ساخت و قرارگیری مرغد‌اری و یا دامداری و مبارزه با بیماری‌ های دامی بر عهده دامپزشکان است. آنان با وجودیکه از نظر ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام در گروه افراد در معرض خطرند، ولیکن ازهیچ تلاشی برای مبارزه با بیماری های دامی دریغ نمیکنند.

خدمات دهی به واحدهای دامداری سنتی در سطح شهرستان و روستاهای بخش مرکزی، مشکلات خاص خود را دارد که  نیروهای دامپزشکی تلاش‌ می کنند تا آنها را پوشش ‌دهند.

 با اشاره به گزارش های اخیر سازمان بهداشت جهانی، مبنی بر وجود 850 عامل بیماریزای مشترک بین انسان و دام از میان 1700 عامل بیماریزا در انسان میتوان عنوان کرد که شبکه دامپزشکی هر شهرستان ارتباط بسیار تنگاتنگی با شبکه بهداشت و درمان آن شهرستان دارد و الحق و الانصاف که این ارگان در جهت همکاری با دامپزشکی از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

دامپزشکان تحصیلاتی هم‌ رده با پزشکان دارند و به همان اندازه درس خوانده‌اند و زحمات زیادی کشیده‌اند اما در جامعه، شغل مهجور و ناشناخته‌ای دارند و با وجود مشقت های حوزه نظارت و درمان، این سختی ها خیلی دیده نمی‌شود و جامعه قدردان این سربازان گمنام حوزه سلامت نیست.

در کلام اخر، امیدوارم در آینده ای نزدیک با درک صحیح از جایگاه واقعی دامپزشکی و پاسخ مناسب به خواسته های به حق دامپزشکان، شاهد پیشرفت های فزاینده ای در زمینه تولیدات دامی، امنیت غذایی و سلامت جامعه باشیم تا برنامه های روز دامپزشکی بر محور تقدیر باشد نه تلاش دامپزشکان برای شناساندن اهمیت این حرفه و تبیین جایگاهشان.

و من الله توفیق

دکتر فرزانه سالاری

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده