رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
  • کد خبر : ۳۶۲۳۴
  • چاپ خبر : آغاز فاز دوم واکسیناسیون رایگان دام سنگین در مقابله با بیماری تب برفکی

آغاز فاز دوم واکسیناسیون رایگان دام سنگین در مقابله با بیماری تب برفکی

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی بافق از آغاز فاز دوم واکسیناسیون دام سنگین علیه بیماری تب برفکی خبر داد. به گزارش آفتاب بافق،  دکتر فرزانه سالاری با بیان مطلب فوق اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان و روستاهای بخش مرکزی،به صورت رایگان از 18 مهرماه […]

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی بافق از آغاز فاز دوم واکسیناسیون دام سنگین علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

به گزارش آفتاب بافق،  دکتر فرزانه سالاری با بیان مطلب فوق اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان و روستاهای بخش مرکزی،به صورت رایگان از 18 مهرماه آغاز خواهد شد. در این طرح عملیاتی جمعیت دام سنگین طی 20 روز تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهد گرفت.

 وی افزود: سالانه برای پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی در میان جمعیت دام ها، با همکاری شبکه دامپزشکی این طرح انجام می گیرد. با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در ماه‌های خرداد و آذر، توصیه می شود دامداران 1 تا 2 ماه قبل دام خود را واکسینه کنند.

این مقام مسئول با اشاره به کمبود واکسن تب برفکی در سطح کشورعنوان کرد: با پیگیری و مکاتبات شبکه دامپزشکی شهرستان با اداره کل دامپزشکی استان، هیچ مشکلی در زمینه تامین واکسن در شهرستان وجود ندارد.پیش بینی می شود در این فاز، بالغ بر 200 راس دام سنگین واکسینه شوند که با توجه به این تعداد، لزوم انجام به موقع واکسیناسیون بسیار مهم بوده .

وی نسبت به اجرای این طرح اظهار امیدواری کرد و از دامداران خواست تا با همکاری مامورین واکسیناسیون شبکه، در اجرای هر چه بهتر این طرح آن ها را یاری نمایند.

 سالاری در ارتباط با راههای پیشگیری از این بیماری افزود: راهکارهایی برای کنترل این بیماری در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

واکسیناسیون به موقع دام ها

 خودداری از هرگونه نقل و انتقال دام بدون مجوز از شبکه دامپزشکی  جلوگیری از ورود دام آلوده

سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه دامهای مبتلا

و برطرف کردن آلودگی دامداری های آلوده

 وی در پایان سخنان خود با اشاره به جابجایی های غیر مجاز دام گفت: به دلیل قاچاق و جابجایی غیر مجاز دام در سطح کشور، شیوع این بیماری افزایش یافته و موجب خسارات جبران‌ناپذیری برای دامداران شده است.

  لذا از خرید و فروش دام،بدون مجوز حمل و نقل از شبکه دامپزشکی شهرستان خودداری نمایند. برخی از افراد سودجو که هیچ‌گونه اطلاعی از بیماری های دامی ندارند، اقدام به فروش دام با قیمت پایین می‌کنند که دامداران با خرید اینگونه دام‌ها که گاهی با وجود عامل بیماری زا در بدن دام، هیچ ‌گونه علائم ظاهری در آنها مشاهده نمی‌شود، موجب شیوع بیماری در سطح دامداری خود می‌شوند.

لازم به ذکر است که برنامه واکسیناسیون در دام سبک نیز در آبان ماه اجرا خواهد شد که جزئیات کامل این طرح متعاقباً ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده