رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
  • کد خبر : ۳۶۵۴۲
  • چاپ خبر : هشدار به مردم درباره ذبح غیرمجاز دام

هشدار به مردم درباره ذبح غیرمجاز دام

  کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان بافق با اشاره به مصرف گوشت دام‌هایی که خارج از کشتارگاه و بصورت غیرمجاز ذبح می شوند، گفت: ذبح غیرمجاز در این چندساله به یک معضل جدی برای مردم در سراسر کشور تبدیل شده و عدم شناخت مردم از برخی بیماری ها می […]

 

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان بافق با اشاره به مصرف گوشت دام‌هایی که خارج از کشتارگاه و بصورت غیرمجاز ذبح می شوند، گفت: ذبح غیرمجاز در این چندساله به یک معضل جدی برای مردم در سراسر کشور تبدیل شده و عدم شناخت مردم از برخی بیماری ها می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای جامعه بوجود بیاورد.

 

 

به گزارش آفتاب بافق، دکتر فرزانه سالاری علی آبادی،کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در مصرف گوشت قرمز، کیفیت بهداشتی آن است، گفت: این کیفیت می‌تواند از مراحل توليد، کشتار و فروش دستخوش تغییراتی گردد و مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان بوجود آورد.

سالاری با اشاره به اینکه مردم باید گوشت قرمز مورد نیاز خود را از قصابی ها تهیه کنند، خاطرنشان کرد: شهروندان باید در حین خرید گوشت قرمز به برچسبی که حاوی کد بهداشتی، نوع لاشه، نام و آدرس کشتارگاه، تاریخ تولید و انقضا و شرایط نگهداری گوشت می‌باشد، توجه نمایند.

وی در خصوص نگهداری گوشت 24 ساعت پس از کشتار در دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد یادآور شد: این عمل، کیفیت گوشت و ارزش غذایی آن را افزایش و احتمال ابتلا به بیماری های مشترکی مانند تب مالت و تب کریمه کنگو را کاهش می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به مصرف گوشت دام‌هایی که خارج از کشتارگاه و بصورت غیرمجاز ذبح می شوند، گفت: ذبح غیرمجاز در این چندساله به یک معضل جدی برای مردم در سراسر کشور تبدیل شده و عدم شناخت مردم از برخی بیماری ها می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای جامعه بوجود بیاورد.

مصرف اینگونه گوشت ها  علاوه بر آلودگی های زیست محیطی، احتمال ابتلای انسان را به بیماری های مشترک  افزایش می دهد که خود زنگ خطری برای سلامت جامعه است .بنابراین همشهریان محترم می بایست از خریداری و مصرف چنین گوشت هایی جداً خودداری نمایند.

سالاری در رابطه با خرید گوشت چرخ کرده عنوان کرد:  گوشت چرخ کرده باید در حضور مشتری از گوشت دارای برچسب دامپزشکی و در چرخ گوشتی که خالی و تمیز است، تهیه گردد. لذا بایستی از خرید گوشت چرخ‌کرده‌ای که در قصابی‌ها به صورت آماده عرضه می‌گردد و یا فاقد مشخصات بهداشتی و بسته بندی مناسب است، خودداری نمود.

ضمناً شهروندان محترم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

 

وی در پایان ضمن تاکید بر اطلاع رسانی جامعه در زمینه بهداشت و سلامت فراورده های خام دامی تصریح کرد: بی شک اصحاب رسانه بعنوان مشاور در جهت ارتقا سطح آگاهی مردم، نقش موثری را ایفا می نمایند.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده