رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
  • کد خبر : ۳۶۵۹
  • چاپ خبر : کاهش برداشت زعفران در بافق

کاهش برداشت زعفران در بافق

به گزارش آفتاب بافق حمید عسکری‌باقرآبادی گفت: بر اساس عملکرد سال‌های قبل، پیش‌بینی می‌شد بیش از 34 هزار و 560 کیلوگرم محصول زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود، امسال این محصول با کاهش 15 درصدی به 29هزار و 376 کیلوگرم رسید. مدیر جهاد کشاورزی بافق تصریح کرد: در آن هنگام که کشاورزان با شادمانی […]

به گزارش آفتاب بافق حمید عسکری‌باقرآبادی گفت: بر اساس عملکرد سال‌های قبل، پیش‌بینی می‌شد بیش از 34 هزار و 560 کیلوگرم محصول زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود، امسال این محصول با کاهش 15 درصدی به 29هزار و 376 کیلوگرم رسید.

مدیر جهاد کشاورزی بافق تصریح کرد: در آن هنگام که کشاورزان با شادمانی در حال برداشت دسترنج خود بودند، به ناگاه سرمای شدید پاییزی، گل‌های زعفران را از بین برد و این امر باعث کاهش عملکرد این محصول در سال جاری شد.

 

وی یادآور شد: این میزان زعفران از سطح حدود 53 هکتار از مزارع شهرستان بافق برداشت شده در حالی که در شرایط عادی از هر هکتار 3.5 کیلوگرم زعفران خشک برداشت می‌شود.

 

این مسئول با بیان اینکه پیاز زعفران بیش از 10 سال در زمین تکثیر می‌شود و بازدهی مفید دارد، خاطرنشان کرد: این امر و کم آبخواهی و نیز ارزش افزوده این محصول باعث شده اشتیاق کشاورزان به کاشت زعفران زیاد شود و هر سال 10 تا 15 درصد به کشت این محصول افزوده می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی بافق ادامه داد: با توجه به نیاز کم گل زعفران به آب و مساعد بودن شرایط آب و هوایی شهرستان بافق به ویژه دهستان سبزدشت، کاشت زعفران در این شهرستان مقرون به صرفه است و بازدهی مناسبی دارد.

 

عسکری‌باقرآبادی، تعداد بهره‌برداران این بخش را 350 نفر اعلام و عنوان کرد: افت آب‌های زیرزمینی و بحران آبی علت افزایش بهره‌وران و افزایش سطح زیرکشت این محصول است.

 

این مسئول، زعفران را طلای سرخ و از اقلام صادراتی مورد توجه دولت خواند و تصریح کرد: بیشترین سطح زیرکشت زعفران شهرستان بافق مربوط به دهستان سبزدشت است.

 

مدیر جهاد کشاورزی بافق، عطر و طعم و کیفیت زعفران این شهرستان را در حد زعفران خوب شهرهای خراسان جنوبی برشمرد و متذکر شد: زعفران این منطقه به طور عمده به خراسان جنوبی و رضوی و همچنین شهرهای همجوار صادر می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران یزد

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده