رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
  • کد خبر : ۳۶۹۶
  • چاپ خبر : گزارش کامل از اعتصاب کارگران معدن کوشک

گزارش کامل از اعتصاب کارگران معدن کوشک

به گزارش آفتاب بافق؛ روز 15 آذر بود که خبری در فضای مجازی مبتنی بر اعتصاب کارگران معدن کوشک پخش شد که دلیل اعتصاب کارگران را عدم دریافت حقوق در چند ماه اخیر و همینطور امکانات رفاهی و مزایا بود، شرح شد. در روز دوم اعتصاب گسترش یافت به صورتی که یکی از فعالان کارگری در معدن کوشک […]

به گزارش آفتاب بافق؛

روز 15 آذر بود که خبری در فضای مجازی مبتنی بر اعتصاب کارگران معدن کوشک پخش شد که دلیل اعتصاب کارگران را عدم دریافت حقوق در چند ماه اخیر و همینطور امکانات رفاهی و مزایا بود، شرح شد.

در روز دوم اعتصاب گسترش یافت به صورتی که یکی از فعالان کارگری در معدن کوشک بافق درباره دلیل اعتصاب کارگران اینگونه گفت: بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران این معدن شامل کارخانه و عمق زمین و معدن روباز، نزدیک به ۹۰ روز است که حقوق و مزایا طلبکارند و به همین دلیل دیروز و امروز (۱۵ و ۱۶ آذر) دست از کار کشیده‌اند. به گفته‌ی این کارگر، با وجود اعتصاب کارگران هنوز پاسخ روشنی از سوی کارفرما درباره پرداخت معوقات کارگران داده نشده است.

این فعال کارگری همچنین به کم بودن دستمزد‌ها در ازای سختی کار کارگران این معدن اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارگران که در عمق زمین کار می‌کنند و روزانه نزدیک به ۶۰۰ پله را پایین می‌روند و سپس همین مسیر را بر می‌گردند اما در ازای کاری که انجام می‌دهند هیچ سختی کاری به آن‌ها داده نمی‌شود و حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به تعویق در پرداخت حقوق و مزایا گفت: چند سالی است که به طور کلی مزایای جانبی کارگران را قطع کرده‌اند.

همچنین به گفتهٔ منابع خبری در معدن کوشک بافق، آزمایش تست سرب خون که باید در ارتباط با کارگران معدن سالانه انجام شود چند سالی است توسط کارفرما اجرا نمی‌شود، این کارگران دلیل این امر را قراردادکار موقت بخش بزرگی از کارگران معدن کوشک و عدم توجه کارفرما به کارگران قراردادی می‌دانند.

یکی از کارگران در این باره گفت: چند سال پیش که این تست‌ها اجرا می‌شد بیشتر کارگران معدن رسمی بودند اما از وقتی که تعداد کارگران قراردادی بیشتر شده، کارفرما دیگر اهمیتی به اجرایی شدن آزمایشات این چنینی که با سلامت کارگر سرو کار دارد، نمی‌دهد.

این کارگر به یکی دیگر از موارد اعتراضی معدن‌کاران کوشک بافق اشاره کرد و گفت: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در معدن که مدتهاست قرار است اجرا شود، به دلیل اهمال کارفرما اجرا نشده است.

او درباره دیگر موارد اعتراض کارگران گفت: زمانبندی پرداخت حقوق و دستمزد کارگران مناسب نیست و مرتب با تعویق در دریافت دستمزد‌ها مواجه‌ایم.

به گفتهٔ این فعال کارگری، عدم وجود امنیت شغلی برای بخش بزرگی از کارگران این معدن مشکل بزرگی است که علاوه بر عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا کارگران با آن مواجه‌اند.

وی گفت: علی رغم سختی کار و دریافت حداقل حقوق با وجود چندین سال سابقهٔ کار در این معدن غیر از ۱۵- ۱۶ نفر بقیه کارگران معدن قرارداد موقت هستند و هیچگونه امنیت شغلی ندارند.

این کارگر همچنین با یاداوری کشته شدن دو کارگر این معدن در سال گذشته و عدم پرداخت دیه از سوی کارفرما گفت: هنوز دیه دو کارگر کشته شده این معدن که سال گذشته در حین کار کشته شدند توسط کارفرما پرداخت نشده و خانواده‌های این دو کارگر در شرایط سختی به سرمی برند. در چنین شرایطی چطور انتظار دارند که ما احساس امنیت کنیم، اگر روزی این اتفاق برای ما بیافتد خانواده‌های ما هم هیچگونه تامین اقتصادی ندارند. ( گفتنی است که اردیبهشت ماه سال گذشته بود که منابع کارگری در یزد، از کشته شدن دو کارگر در اثر ریزش معدن در شهر بافق استان یزد خبر دادند. این دو کارگر جوان در حین کار در معادن سرب و روی کوشک بافق بر اثر سقوط از ارتفاع ۴۰ متری جان خود را از دست داده بودند.)

دلایل اعتراض کارگران

کارگران معدن کوشک بافق که از کیفیت تجهیزات ایمنی معدن ناراضی‌اند، در تشریح یکی دیگر از دلایل اعتراضشان گفته‌اند: لوازم ایمنی که در کارگاه استفاده می‌کنیم استاندارد نیست و باید تجهیزات ایمنی استاندارد و مناسب با شرایط کار به کارگران داده شود که متاسفانه مدتی است از سوی کارفرما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

همچنین یکی از اعضای شورای اسلامی کار معدن کوشک بافق نیز در ارتباط با مجموعهٔ مطالبات این کارگران به ایلنا گفت: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت به موقع حقوق و مزایا و همچنینی تجهیز و ارتقاء کیفیت تجهیزات ایمنی معدن از جمله اساسی‌ترین مطالبات آنهاست که باید هرچه سریع‌تر توسط کارفرما پاسخ داده شود.

در همین رابطه «محمد علی جداری فروغی» وکیل دادگستری و نماینده حقوقی کارگران از امضای طوماری توسط کارگران معدن کوشک بافق برای پیگیری مطالبات صنفی شان خبر داد و گفت: روز گذشته مطلع شدم کارگران معدن کوشک بافق در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا دست از کار کشیده‌اند و با امضای طوماری از من خواسته‌اند تا به عنوان نماینده حقوقی کارگران پیگیر مطالباتشان باشم.

لازم به ذکر است، معدن سرب و روی کوشک در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

[تصاویر ارسالی از سوی کارگران]

 

در روز سوم وقتی که مسئولین متوجه جدیت موضوع شدند اقداماتی را انجام دادند به نحوی که یکی از اعضای شورای اسلامی کار معدن کوشک با اعلام این خبر دربارهٔ پیگیری مطالبات کارگران معترض گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲۰۰ کارگر این معدن، نزدیک به ۳ روز است دست از کار کشیده‌اند، با اداره کار شهرستان بافق و فرمانداری این شهرستان مشکلات را مطرح کردیم و قرار است ظهر امروز با حضور در جمع کارگران اعتصاب کننده به وضعیت آن‌ها رسیدگی کنند.

این فعال کارگری در ادامه گفت: از صبح امروز بیش از ۲۰۰ کارگر این معدن برای سومین روز متوالی به اعتراض صنفی خود ادامه داده‌اند و امیدواریم که با مداخله اداره کار و فرمانداری بافق هرچه زود‌تر به وضعیت پرداخت حقوق و معوقات این کارگران رسیدگی شده و کارگران به کار خود بازگردند.

در عین حال یک کارگر دیگر این معدن در گفتگو با خبرنگاران از عدم پیگیری مطالبات این کارگران توسط کارفرما خبرداد و گفت: صبح امروز به ما خبر دادند که کارفرما وعدهٔ پرداخت حقوق و دستمزد کارگران را به شرط پایان اعتصاب داده و این در حالی است که معوقات مزدی تنها بخشی از خواسته‌های کارگران است.

این فعال کارگری اضافه کرد: علاوه بر پرداخت دستمزد معوقه باید تکلیف سایر مطالبات به تعویق افتاده دیگری همچون مزایای طبقه بندی مشاغل، حق لباس و تجهیزات ایمنی و ارتقاء کیفیت خدمات ایمنی معدن مشخص شود.

 

 

در اواسط روز سوم اعتصاب رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق طی گفتگویی اظهار نمود هرچند هم اکنون خواسته‌های صنفی کارگران معدن کوشک بصورت خارج از نوبت در حال رسیدگی است اما کارگران معترض باید هرچه زود‌تر به کار خود پایان دهند.

«اصغر دشت آبادی» که ساعتی پیش از گفتگو در جمع کارگران معترض معدن کوشک بافق حاضر شده بود گفت: اعتراض و پیگیری خواسته‌های کارگران حق مسلم آنهاست، اما اینکه به بهانهٔ اعتراض اقدام به اعتصاب کنند و به این شکل روند کار را متوقف کنند امری غیرقانونی است.

این مقام مسئول افزود: پیگیری خواسته‌های صنفی نباید همراه با اخلال در امور باشد و کارگران نباید بدون هماهنگی با کارفرما کار را به تعطیلی بکشانند؛ در هیچ کجای قانون بحث اعتصاب پیش بینی نشده و تنها اعتراض صنفی در شرایط خاص بدون اخلال در امور مشروع است.

رییس اداره کار بافق در پایان ضمن تاکید بر اینکه اعتراضات صنفی کارگران معدن کوشک باید از محل قانونی و با نظارت اداره کار دنبال شود تصریح کرد: در حال حاضر اظهارات و خواسته‌های کارگران تجمع کننده ثبت و ضبط شده و قرار است خارج از نوبت، در کارگروه ویژه‌ای که در اداره کار بافق تشکیل می‌شود برای رسیدگی مطرح شود.

هرچند موضوع اعتصاب کارگران از جمله مواردی است که در قانون کار بطور مشخص مسکوت مانده است اما با توجه به شرایطی که در مواد ۱۴۲ و ۱۴۳ این قانون پیش بینی شده می‌توان مدعی شد که قانونگذار در زمان تصویب قانون کار به شرایط احتمالی وقوع اعتصاب‌ توجه داشته‌و با همین رویکرد تکالیفی را برای وزارت کار به عنوان نماینده دولت و مجری قانون کار پیش بینی کرده است.

در ماده ۱۴۲ آمده است: «در صورتی که اختلاف نظر در مورد مواد مختلف این قانون و یا پیمان‌های قبلی و یا هر یک از موضوعات مورد درخواست طرفین برای انعقاد پیمان جدید، منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شود، هیأت تشخیص موظف است بر اساس درخواست هر یک از طرفین اختلاف و یا سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، موضوع اختلاف را سریعاً مورد رسیدگی قرار داده و اعلام نظر نماید.
تبصره: در صورتی که هر یک از طرفین پیمان دسته‌جمعی نظر مذکور را نپذیرد می‌تواند ظرف مدت ده روز از تاریخ اعلام نظر هیأت تشخیص (موضوع ماده ۱۵۸) به هیأت حل اختلاف مندرج در فصل نهم این قانون مراجعه و تقاضای رسیدگی و صدور رأی نماید.
هیأت حل اختلاف پس از دریافت تقاضا فوراً به موضوع اختلاف در پیمان دسته‌جمعی رسیدگی و رأی خود را نسبت به پیمان دسته جمعی کار اعلام می‌کند».

همچنین در ماده ۱۴۳ این قانون نوشته شده است: «در صورتی که پیشنهاد هیات حل اختلاف ظرف ۳ روز مورد قبول طرفین واقع نشود رئیس اداره کار و امور اجتماعی موظف است بلافاصله گزارش امر را جهت اتخاذ تصمیم لازم به وزارت کار و امور اجتماعی اطلاع دهد. در صورت لزوم هیات وزیران می‌توان مادام که اختلاف ادامه دارد کارگاه را به هر نوعی که مقتضی بداند به حساب کارفرما اداره نماید».

کارگران در ادامه این خبر گفتند: هنوز وضعیت پرداخت دستمزد دو ماه باقیمانده آن‌ها مشخص نیست اما همزمان با شروع سومین روز از اعتصاب ۲۰۰ کارگر معدن کوشک، «دشت آبادی» رئیس اداره کار شهرستان بافق با حضور در اجتماع معترضان از آن‌ها خواست که به اعتصاب خود پایان دهند.

کارگران معترض معدن کوشک بافق همچنین مدعی هستند که رئیس اداره کار شهرستان بافق با غیر قانونی خواندن اعتصاب آن‌ها گفته است که در صورت بازگشت به کار معترضان اداره کار باقیمانده مطالبات آن‌ها را پیگیری خواهد کرد.

به گفته این کارگران هرچند با پرداخت یک ماه از دستمزدهای معوقه بخشی از خواسته‌های صنفی کارگران معدن کوشک برآورد شده است اما معترضان به دلیل خوش بین نبودن در بازگشت به کار تردید دارند.

تلاش خبرنگاران برای گفت‌گو با مسئولان اداره کار شهرستان بافق تا لحظه انتشار این خبر ادامه دارد و در صورت دریافت اخبار جدید شما را با خبر خواهیم ساخت.

 

منبع: ایلنا

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده