رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
  • کد خبر : ۳۷۰۴۲
  • چاپ خبر : قابلیت بالای صنایع دستی در ایجاد اشتغال زایی

قابلیت بالای صنایع دستی در ایجاد اشتغال زایی

آفتاب بافق، توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع دستی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌ زایی مطرح است،در همین راستا آفتاب بافق گفت و گویی با بانوی علاقمند و فعال در زمینه هنر بومی حصیر بافی شهرستان بافق،برای شما علاقمندان به هنر و صنایع دستی ترتیب داده که در ادامه می […]

آفتاب بافق، توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع دستی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌ زایی مطرح است،در همین راستا آفتاب بافق گفت و گویی با بانوی علاقمند و فعال در زمینه هنر بومی حصیر بافی شهرستان بافق،برای شما علاقمندان به هنر و صنایع دستی ترتیب داده که در ادامه می خوانید.

خودتان را معرفی کنید؟

زهرا قائمی هستم،14 سال است کار صنایع دستی انجام می دهم،امروز کار بر روی طرح های قدیمی،طرح های جدید با ایده هایی تازه انجام می دهم.

 آیا یادگیری این هنر ریشه در خانواده داشته است؟

 بله مادر و مادربزرگم هر دو به این کار مشغول بودند و من هم بخاطر علاقه ام به دنبال یادگیری حصیر بافی شدم.

در چه نمایشگاهی کارهای دستی خود را به نمایش گذاشته اید؟

در  نمایشگاه هایی که در تهران،یزد برگزار شد توانستم حضور یابم وکارهای خود را به نمایش بگذارم اما مجموعه از این هنرها را برای شهرهایی چون بیرجند،اصفهان،شیراز ارسال شده است.

 وضعیت کنونی صنایع دستی را چگونه می بینید؟

متاسفانه در حال حاضر جوانان ما علاقمند به یادگیری این هنرها نیستند،اگر این علاقمندی در آن ها ایجاد شود زمینه توسعه صنایع دستی به همراه اشتغال زایی و درآمد زدایی برای جوانان حاصل می گردد.

ایا دوره آموزشی برای علاقمندان به یادگیری هنر صنایع دستی برگزار می شود؟

هم اکنون سازمان میراث فرهنگی برای علاقمندان به آموزش صنایع دستی دوره هایی را برگزار می کند که عزیزان می توانند با مراجعه و ثبت نام در این کلاس ها شرکت کنند، که توسط بنده این یادگیری انجام می شود.

خانواده شما علاقمند به هنر صنایع دستی هستند؟

بله،همسر و فرزند من نیز مشغول به فعالیت و ساخت هنرهای دستی هستند.

 چه حرفی برای جوانان،مردم بافق و علاقمندان به این هنر دارید؟

کودکان علاقه زیادی به یادگیری دارند،من سه سال متوالی در کتابخانه مفیدی شهر مشغول آموزش به  بیش از 60 نفر کودک بودم،که علاقمند به حضور در دوره های بعد نیز بودند. باید کار آموزش صنایع دستی و بومی بافق از مدارس شروع شود،که این کار تلاش آموزش و پرورش ررا می طلبد.

آیا در این زمینه مورد حمایت هم قرار گرفته اید؟

بله،فرماندار محترم شهرستان با استقبالی از هنر صنایع دستی و حصیر بافی، اعلام حمایت از ما در جهت تولید و توسعه این هنر بومی داشت.

بزرگترین آرزوی شما در این زمینه چیست؟

رونق هنر صنایع دستی بافق از آرزوهای بزرگ من است که تمام تلاشم را برای گسترش آن انجام می دهم.

ساخت این صنایع از تهیه مواد مورد نیاز تا ساخت محصول نهایی،چه میزان توانسته رضایت شما را در درآمد زایی داشته باشد؟

این کار به دلیل وجود انبوه مواد اولیه و دسترسی آسان به آن از هزینه بالایی برخوردار نیست،می توان با تولید انبوه در ساخت حصیربافی سود خوبی بدست آورد.

حرف آخر؟

از همه مسئولان تقاضای حمایت از هنر و صنایع دستی بومی بافق را دارم ، جا دارد تشکر کنم از فرماندار محترم مهندس زاده رحمانی که همیشه حامی صنایع دستی بافق بوده اند، سرکارخانم رنجبر رئیس گردشگری و میراث فرهنگی بافق، مدیریت محترم کمپ شن وشادن و مدیریت هتل نیکان که برای ارائه هنر صنایع دستی بافق از هیچ کوششی دریغ نمی کنند و همیشه حامی و پشتیبان ما بوده اند.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده