رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
  • کد خبر : ۳۸۵۱۷
  • چاپ خبر : شروع فصل سرما، تهدیدی علیه شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی:

شروع فصل سرما، تهدیدی علیه شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

دکتر فرزانه سالاری، کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی از شیوع بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرما خبر داد.  به گزارش آفتاب بافق،دکتر فرزانه سالاری با بیان مطلب فوق گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جزء بیماری های به شدت واگیر، خطرناک و مشترک بین پرندگان و انسان است و به […]

دکتر فرزانه سالاری، کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی از شیوع بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرما خبر داد.

 به گزارش آفتاب بافق،دکتر فرزانه سالاری با بیان مطلب فوق گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جزء بیماری های به شدت واگیر، خطرناک و مشترک بین پرندگان و انسان است و به علت تلفات بالا به طاعون پرندگان مشهور است. آنفلوانزای پرندگان خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود اما در صورت انتقال، درصد کشندگی آن بالاست. کلیه طیور خانگی در اثر ابتلا به این بیماری تلف می شوند که در بین طیور حساسیت بوقلمون بیش از بقیه است. پرندگان مهاجر مخزن این بیماری اند و عامل بیماریزا را از یک منطقه به منطقه دیگر انتقال می دهند..

وی سرعت انتشار سریع، عدم درمان موثر در طیور، بروز خسارت اقتصادی و تهدید سلامت افراد از جمله ویژگیهای بارز این بیماری دانست

سالاری درباره علائم این بیماری در پرنده گفت:بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفيد، علايم تنفسي و التهاب ملتحمه چشم، ژوليدگي پرها، كبود شدن تاج و ریش، خونریزی هایی روی سطوح بدن و مرگ و میر ناگهانی از علائم بارز این بیماری در پرندگان است.

و این علائم در انسان ها به صورت تب، عوارض تنفسی، اسهال آبکی بدون خون، استفراغ، درد شکم و قفسه سینه، خونریزی از بینی و لثه می باشد.

وی درباره توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری بیان کرد:

خودداری از خرید پرنده از فروشندگان دوره گرد و غیر مجاز

جلوگیری از تماس مستقیم کودکان با پرندگان

رعایت موازین بهداشتی در حین مواجه با طیور بیمار یا تلف شده و دفن بهداشتی آنها

 عدم جابجایی مرغ های بومی و محصور نمودن آنها

عدم دسترسی پرندگان مهاجر به طیور و خودداری از شکار پرندگان مهاجر

سالاری افزود:در خصوص نحوه برخورد دامپزشکی با کانونهای این بیماری، تا شعاع یک کیلومتری، طیور و تخم مرغ های محلی در منطقه معدوم می شوند و بعد از عملیات معدوم سازی و پاکسازی کانون، عملیات پایش و مراقبت و نمونه برداری از واحد بصورت  مستمرانجام میگیرد.

بازرسان دامپزشکی از زمان جوجه ریزی تا اتمام روند کشتار، پروسه بهداشتی طیور را بطورکامل چک میکنند. بنابراین همشهریان عزیز میتوانند با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

در راستای سلامت مردم این نکته بسیار حائز اهمیت است که نگرانی مردم از معدوم سازی پرندگان نباید سبب شود تا آنها از اطلاع رسانی در این زمینه اجتناب کنند. زیرا ضررهای ناشی از عدم اطلاع رسانی، گریبان گیر همه مردم خواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده فروشندگان دوره گرد و غیر مجاز طیور و نیز تلفات ناگهانی و مشکوک در پرندگان خود، برای جلوگیری از آلودگی سایر پرندگان و انسان، لازم است فوراً مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان از طریق تماس با 32437312  اطلاع  دهید.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده