رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
  • کد خبر : ۳۸۹۳۳
  • چاپ خبر : “یار مهربان”
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی:

“یار مهربان”

به قلم: عالیه نقیب الذاکرین آفتاب بافق،از امروز 20 آبان ماه ، هفته کتاب آغاز گردیده است .کتابی که از کودکی و در دبستان، به چامه آموختنمان که یار مهربان است همچنین دانا و خوش بیان . بارها این چکامه زیبا را بلند و روان می خواندیم به گونه ای که اکنون پس از سالها […]

به قلم: عالیه نقیب الذاکرین

آفتاب بافق،از امروز 20 آبان ماه ، هفته کتاب آغاز گردیده است .کتابی که از کودکی و در دبستان، به چامه آموختنمان که یار مهربان است همچنین دانا و خوش بیان . بارها این چکامه زیبا را بلند و روان می خواندیم به گونه ای که اکنون پس از سالها ،هنوز واژه واژه آن را از بر داریم . می دانیم این دوست کاغذی بی حرف مهربان است و دوست داشتنی . دوستی که باید دوستش بداریم بدون آنکه کمترین نگرانی از بی وفائیش داشته باشیم . کتاب دانایی ، هستی، مهربانی، عشق، دوستی ، همزبانی و آموزش را یکسره در خود دارد . لای برگ برگ کاغذهایش بوی عشق می آید ، بوی مهر . سخنانش همه نگارین است محتوایش فهم و شعور و نتیجه اش علم و دانایی . روز 20 آبان را روز کتاب ، اهل قلم و رسانه نامیده اند . اهل قلم سازنده کتابند و رسانه ، گسترش دهنده آن . البته چه خوب است گستردگی کار رسانه برای کتاب ، تبلیغی باشد جهت مردمان تا همین صفحات کاغذی را بخرند و بخوانند . کتاب با کاغذش زیباست چون نه چیزی از آن کم و زیاد می شود نا با چشمان و مغزمان نامهربان می کند . کاش به کودکان سرزمینمان می آموختیم که کتاب چیست و کتابخوان چه کسی است. کاش به آنها خواندن داستان و رمان را از روی گوشی های همراه در فضای مجازی یاد نمی دادیم. این فضا پر از صدا و هیاهوست راستی و درستی در آن جا کم می آورد . نمی توان به تمام خبرها و سخنانش اعتماد نمود . گاهی نوشته های دیگران را یواشکی و بدون خواسته پدید آورنده اش تایپ می کنند و برای همه ما می فرستند گاه علاوه بر اجازه نگرفتن از صاحب اثر خط ها و واژه های کتاب را جا می اندازند .

دوستی می گفت : کتاب که می خوانی مغزت به تکاپو می افتد ، همچون وقتی که کسی را به ورزش تشویق کنی و در این راه بیندازی ؛ موجب می شوی با نشاط شود ، خستگی و درماندگی از او دور گردد ، شاد شود و بیماری و تباهی از او دوری گزیند .کتاب هم همینگونه است ، سلول های خاکستری مغز انسان با خواندن و یادگیری نمی میرند، جان می گیرند و ذهن انسان قوی می شود . داده ها را در خود نگه می دارد و انسان هیچگاه فراموشی نمی گیرد . ای کاش انسان قدر این دوستان با ذکاوت را بداند، دوستانی که کارشان تشویق توست برای آموختن بیشتر، برای خواندن بهتر و برای نوشتن روان تر . خداوند وقتی انسان را در مسیر آموختن می گذارد ، وقتی عشق نوشتن را در وجودش قرار می دهد ، پله پله جلو رفتن را هم به او   می آموزد . می خواهم امروز روز نخستین هفته کتاب ،سپاسگزاری کنم از دو یاری که در کنار مهربانی کتاب، همیشه نقش استاد مرا داشته اند و هرگز نیکویی آنها را از یاد نخواهم برد . استاد حسین مسرت که سالهاست مزاحمت های مرا به خوبی و با مهر پاسخگوست و مهندس زاده رحمانی که با وجود کار در دنیای سیاست ،هیچگاه روحیه لطیف هنر و نویسندگی کتاب را به فراموشی نمی سپرد و با شوق از دنیای نوشتن و کتاب سخن می راند . درودشان باد .

عالیه نقیب الذاکرین بافقی(مهرگان)

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده