رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
  • کد خبر : ۳۸۹۶۲
  • چاپ خبر : ” هیپوگلایسمی  و سردرد “

” هیپوگلایسمی و سردرد “

معصومه خادم زاده بافقی ؛ کارشناس پرستاری کلینیک دیابت بیمارستان ولی عصر بافق  آفتاب بافق،هیپوگلایسمی به کاهش قند خون به کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی لیتر اطلاق می‌شود. هیپوگلایسمی یک خطر جدی محسوب می شود زیرا گلوکز منبع اصلی سوخت برای مغز است، علایم هیپوگلایسمی معمولاً ناگهانی ظاهر می‌شوند و بسیار  واضح تر از […]

معصومه خادم زاده بافقی ؛ کارشناس پرستاری کلینیک دیابت بیمارستان ولی عصر بافق

 آفتاب بافق،هیپوگلایسمی به کاهش قند خون به کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی لیتر اطلاق می‌شود. هیپوگلایسمی یک خطر جدی محسوب می شود زیرا گلوکز منبع اصلی سوخت برای مغز است، علایم هیپوگلایسمی معمولاً ناگهانی ظاهر می‌شوند و بسیار  واضح تر از علایم هایپرگلایسمی می‌باشند.

 علاوه بر سردرد سایر علایم هیپوگلایسمی عبارتند از: اضطراب، تاری دید، لرز، گیجی، سرگیجه، گرسنگی، تحرک پذیری، سبکی سر یا lightheadedness(احساس ضعف یا غش)، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، تشنج، تزلزل و بی ثباتی یا سستی، تعریق، خستگی، فقدان هوشیاری، ضعف.

هیپوگلایسمی  می‌تواند در افرادی رخ دهد که مقدار انسولین زیادی (بیش از میزان مورد نیاز) تزریق کرده‌اند و یا کربوهیدرات کافی مصرف نکرده‌اند. در هنگام افت قندخون، کنترل نمودن دقیق قند خون تا بر طرف شدن علایم هیپوگلایسمی از اهمیت زیادی برخوردار است تا فرد به سردردهای دیابتی و سایر عوارض جدی‌تر این بیماری مبتلا نشود.

تسکین سردرد

 اگر چه داروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند در کوتاه مدت به تسکین سردرد کمک کنند اما نباید در دراز مدت و بطور دائم مورد استفاده قرار گیرند از جمله‌ی این داروها می‌توان به استامینوفن و ایبوبروفن برای تسکین علایم کوتاه  مدت سردرد اشاره کرد.

فرد باید با پزشک خود در مورد مصرف این داروها مشورت کند زیرا برای افرادی که دچار اختلالات کلیوی ناشی از دیابت هستند برخی داروها مانند ایبوبروفن مضر می باشد.

با این حال، برای برطرف نمودن کامل سردرد ناشی از دیابت یا متوقف کردن آن بهترین و موثرترین روش، کنترل و مدیریت خوب دیابت است. این کار می‌تواند از طریق تغییر سبک زندگی و مصرف منظم و صحیح داروهای دیابت صورت گیرد. فراموش نکنید که قبل از انجام هرگونه تغییری در رژیم غذایی و فعالیت بدنی یا مقدار داروهای خود، با پزشکتان مشورت نمایید.

درمان سردرد ناشی از هیپوگلایسمی

 اولین گام در درمان سردرد ناشی از هیپوگلایسمی این است که ابتدا مطمئن شوید که سردرد ناشی از افت قند خون است. برای این کار باید قندخون خود را اندازه‌گیری کنید. اندازه‌گیری قندخون بخصوص برای افرادیکه با سردرد از خواب بیدار می‌شوند اهمیت دارد زیرا سردرد صبحگاهی می‌تواند نشانه‌ای از هیپوگلایسمی شبانه باشد.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند افرادی که قند خونشان افت می‌کند 15 تا 20 گرم کربوهیدرات ساده یا گلوکز استفاده کرده و پس از 15 دقیقه  مجدداً قندخون خود را اندازه‌گیری کنند، چنانچه مقدار قندخونشان به محدوده‌ی مورد نظر(محدوده ی طبیعی) برگشته باشد، سردرد آنها باید کاهش یابد.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده