رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
  • کد خبر : ۳۹۱۰
  • چاپ خبر : اتصال راه آهن بافق به کشورهای شمالی و چین

اتصال راه آهن بافق به کشورهای شمالی و چین

به گزارش "آفتاب بافق" به نقل از واحد مرکزی خبر؛ سید ‌مسعود نصر آزادانی گفت : سند اتصال ریلی چین به ایران از طریق قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان در شهر دوشنبه امضا شده است که از کاشغر چین آغاز و با عبور از قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان در نهایت به راه‌آهن ایران وصل می‌شود. وی […]

به گزارش "آفتاب بافق"

به نقل از واحد مرکزی خبر؛

سید ‌مسعود نصر آزادانی گفت : سند اتصال ریلی چین به ایران از طریق قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان در شهر دوشنبه امضا شده است که از کاشغر چین آغاز و با عبور از قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان در نهایت به راه‌آهن ایران وصل می‌شود.

وی گفت : مطالعات امکان سنجی و توجیه اقتصادی خط آهن تاجیکستان که به راه‌آهن کاشغر چین و هرات افغانستان و سپس ایران وصل خواهد شد از چند سال قبل آغاز شد که اکنون با امضای سند نهایی به مرحله پایانی رسیده است.

نصر آزادانی اظهار داشت : این مسیر ریلی به طول ۳۹۲کیلومتر ایران ، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین را به هم وصل خواهد کرد و موجب گسترش مبادلات تجاری، افزایش صادرات و کاهش هزینه‌های ترانزیت بین این کشورها خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ادامه داد: ایران اکنون از طریق دو ریل سرخس و اینچه برون به چین متصل است اما این مسیر جدید کوتاهتر است و دسترسی کشورهای غربی از طریق ایران به چین را آسانتر می‌کند و مزایای اقتصادی ویژه‌ای دارد.

نصرآزادانی یک طرح مهم ریلی دیگر را اتصال بافق به کشورهای شمالی و چین را به مرز دوغارون نام ‌برد و گفت : این مسیر ریلی از بافق به مشهد و از آنجا به ایستگاه فریمان و مرز دوغارون می رسد .

طول این خط حدود ۲۰۰ کیلومتر است که زیرسازی آن آغاز شده است و برای پیشرفت کار باید منابع آن تأمین شود.

کوتاهی مسیر اتصال خطوط ریلی ایران به چین از طریق افغانستان و تاجیکستان مزیت اصلی این مسیر ریلی جدید است که به گفته مسئولان حمل و نقل کشور انتقال کالا را به صرفه‌تر می‌کند. راه‌آهن ایران برای تشویق صاحبان کالا برای استفاده از حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن کم هزینه و دوستدار محیط زیست، در بخش ترانزیت تخفیفاتی برای مسیرها و کالاهای مختلف در نظر گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر راه‌آهن ایران از طریق گرگان به مرز اینچه برون، از مرز شلمچه و از مرز خسروی به صورت جداگانه به عراق، از طریق راه‌آهن رشت – انزلی – آستارا به جمهوری آذربایجان و از طریق راه‌‌آهن خواف – هرات به افغانستان متصل می‌شود.

نصر آزادانی گفت : در بخش باری اتصال به مسیرهای ترانزیتی از محور افغانستان در شرق کشور و در شمال کشور از محور ترکمنستان باعث می‌شود توسعه ترانزیت کالا افزایش یابد.

معاون شرکت راه‌آهن گفت : با افتتاح راه‌آهن ایران -‌ ترکمنستان – ‌‌قزاقستان و تکمیل راه‌آهن خاف -‌ هرات اهمیت مسیر ریلی ایران برای کشورهای منطقه بیشتر می‌شود و تحول اساسی در زمینه ترانزیت کالا خواهد بود.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده