رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
  • کد خبر : ۴۰۰۲
  • چاپ خبر : پرورش ماهي تيلاپيا در استان مبتني بر تمامي جنبه هاي اقتصادي و زيست محيطي است

پرورش ماهي تيلاپيا در استان مبتني بر تمامي جنبه هاي اقتصادي و زيست محيطي است

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق به نقل از روابط عمومي استانداري يزد، " سيد محمد ميرمحمدي" در جلسه اي كه عصر دوشنبه 24 آذرماه در سالن زنده ياد حميديا به منظور بررسي مسائل و مشكلات پرورش ماهي تيلاپيا و راهكارهاي رفع مشكلات در استان برگزار شد، در اين جلسه ضمن استماع گزارشات و مطالب […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق به نقل از روابط عمومي استانداري يزد، " سيد محمد ميرمحمدي" در جلسه اي كه عصر دوشنبه 24 آذرماه در سالن زنده ياد حميديا به منظور بررسي مسائل و مشكلات پرورش ماهي تيلاپيا و راهكارهاي رفع مشكلات در استان برگزار شد، در اين جلسه ضمن استماع گزارشات و مطالب عنوان شده از سوي دست اندركاران پژوهشي و پرورشي ماهي تيلاپيا و رييس سازمان حفاظت محيط زيست استان و ديگر حاضرين، به سوابق و نظرات متناقض مسئولين ذيربط و مباحث مطروحه در سفر اخير رييس سازمان محيط زيست كشوراشاره گرديد و با توجه به عدم پاسخ به سوال مطرح شده مبني بر اينكه دليل عدم وجود ماهي تيلاپيا در آبهاي آزاد چيست؟ و آيا عدم مشاهده اين ماهي در آبهاي آزاد دلالت بر اين ندارد كه آبهاي آزاد زيستگاه طبيعي اين نوع ماهي نيست كماكان موضوع به گذشت زمان سپرده شده است و مي بايست هر چه سريعتر تناقضات موجود برطرف و نظري مستدل و تخصصي توسط سازمان حفاظت محيط زيست اعلام و تعيين تكليف گردد.

استاندار يزد افزود: همواره نگاه ما به طرح مسائل بايد تخصصي و فني و مبتني بر دانش و پژوهش باشد و نسبت به بيان هر مطلبي بايد با دليل و برهان قانع كننده همراه باشد.

عالي ترين مقام اجرايي استان آنگاه با اشاره به مكاتبه رياست محترم سازمان محيط زيست كشور خاطر نشان كرد: جاي تشكر دارد كه در اين مكاتبه، پرورش اين گونه آبزي در استان يزد را كه هيچ گونه راهي به آبهاي آزاد ندارد قابل بررسي شمرده شده است و اميدواريم نتايج بررسي ها مبتني بر ملاكهاي علمي و پژوهشي هر چه سريعتر ارائه شود و فرصت توليد و تامين جزئي از نياز پروتئيني كه در حال حاضر سالانه بيش از 12 هزارتن از همين نوع ماهي وارد كشور مي شود از دست نرود .

وي در پايان خاطر نشان ساخت: استان يزد از منظر جغرافيايي به آبهاي آزاد راه ندارد و به همين دليل جاي هيچگونه نگراني در پرورش اين ماهي نخواهد بود.

در ابتداي اين نشست ، " بابايي" معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار به واردات 12 هزارتني ماهي تيلاپيا در سال گذشته به كشور اشاره كرد و گفت: پيش بيني مي شود امسال اين واردات به حجم 20 هزارتن برسد.

وي از آمادگي تعدادي از سرمايه گذاران جهت پرورش و توليد اين گونه آبزي در بافق خبر داد و افزود: اين آمادگي وجود دارد كه تا سقف 5 هزارتن در سال در استان توليد ماهي تيلاپيا داشته باشيم.

در ادامه اين نشست رييس سازمان جهاد كشاورزي استان و كارشناسان اين سازمان، گزارشي از وضعيت پرورش ماهي تيلاپيا در بافق را ارائه دادند.

" سجادي پور" خاطر نشان نمود: هم اكنون در نزديك به 130 كشور دنيا كار پرورش اين ماهي در حال انجام است و هر سال قريب به 5 ميليون تن ماهي تيلاپيا در دنيا توليد ميشود و اين رقم تا سال 2025 ميلادي به 15 ميليون تن در سال خواهد رسيد.

وي افزود: هم اكنون جهت سرمايه گذاري در بافق در امر پرورش اين ماهي، دو سرمايه گذار اعلام آمادگي كرده اند تا ماهي تك جنسي شده مورد نيازكل كشور را تامين كنند.

رييس سازمان جهاد كشاورزي استان تاكيد كرد: ماهي تيلاپيا گونه هاي مختلفي دارد از جمله "تيلاپياي موزامبيك" كه جزو ماهيان تزئيني است و هم اكنون گونه " تيلاپياي نيل " كه به هيچ عنوان مهاجم نبوده و تهديدي براي زيست بوم ديگر آبزيان محسوب نمي شود در بافق پرورش مي يابد .

file_76816 file_76817 file_76818 file_76819 file_76820

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده