رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
  • کد خبر : ۴۰۹۵۲
  • چاپ خبر : ” فرهنگ و جامعه “

” فرهنگ و جامعه “

به قلم: محمدرضا فتاحی بافقی آفتاب بافق،به پاس سپاس از انتصاب به جا و شایسته جناب دکتر حسین ارجمند به سمت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق و تشکر از مسئولین محترم شهرستان که مردی  توانا و آگاه را به این مسند نشانده اند. فرهنگ مقوله ای بسیار گسترده است که تمام باورها ، […]

به قلم: محمدرضا فتاحی بافقی

آفتاب بافق،به پاس سپاس از انتصاب به جا و شایسته جناب دکتر حسین ارجمند به سمت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق

و تشکر از مسئولین محترم شهرستان که مردی  توانا و آگاه را به این مسند نشانده اند.

فرهنگ مقوله ای بسیار گسترده است که تمام باورها ، سنت ها ، جشن ها ، سوگواری ها ، عقاید ، حتی خرافات ، اخلاقیات ، هنرها ، عادات ، دانش ها و هرچیزی که بشر از طریق ژنتیک و جامعه دریافت می کند و اکثریت جامعه آن را پذیرفته اند ، شامل می شود

در هر جامعه دیدگاه های مختلف و نگرش های گوناگون سبب ایجاد تضاد بین افراد آن جامعه می شود به همین دلیل موجب درگیری های لفظی یا فیزیکی بین افراد خودبرتربین هر گروه می شود. زیرا هر گروهی خود را برتر از دیگری می پندارد.

فرهنگ های ضعیف گاه مغلوب فرهنگ های قوی تر می شوند و به تدریج از صحنه زندگی محو می شوند. گاه نیز تحولات اجتماعی سبب دگرگونی آن می شود ، گاه در مسیر آگاهی افراد جامعه ، آن فرهنگ ها تبدیل به احسن می شود.

می توان گفت فرهنگ مثل یک موجود جاندار است که باورهای دینی،قلب آن محسوب می شود و آگاهی چشمش، اخلاقیات روح و روان و هنرها و دانش ها دست و پای آن،که هراندازه تعالی و پیشرفت در آن باشد گستره وسیع تری را در سیطره خود درمی آورد.

انسان های اندیشمند ، همواره در صدد رفع نواقص فرهنگ های غلط هستند، اما چون اکثریت جامعه ، گاه دچار باورهای نادرست هستند سعی اندیشمندان با شکست مواجه شده و سبب سکوت آنان می شود .

بنابراین برای تعالی یک جامعه باید بزرگان و اندیشمندان آن اجتماع بستر لازم را برای ایجاد فرهنگ نوین ایجاد کنند. ساختن فرهنگ جدید نیز هرچند برتر از فرهنگ قدیم است ، اما مخالفان فراوان دارد، چون سبب نابودی سنت های گذشته می شود.

تغییرات فرهنگی هرگز به یکباره انجام نمی گیرد، زیرا در اثر تهاجم فرهنگ جدید عده ای مقاومت می کنند ، گروهی در آن حل می شوند و گروهی برای حفظ فرهنگ خود سکوت می کنند .گاه در اثر برخورد دو فرهنگ ، نگرشی جدید ایجاد می شود. بنا بر این هیچ فرهنگی از ابتدا تا کنون به طور کامل از بین نرفته است،بلکه در مسیری دیگر به جریان خود ادامه داده است .

باورها هرچند غلط باشند در مواجهه با باورهای درست مدت ها در ذهن میدان جنگ برگزار می کنند و در نهایت ، باور مغلوب ریشه های خود را در ذهن انسان حفظ می کند.

به جاست متولیان امر فرهنگ ، روحانیان و معلمان،در القای فرهنگ صحیح بسیار بر خود سختگیر باشند و هر امری را به نام باور ، در ذهن و اندیشه مردم و فرزندان جامعه وارد نکنند. هرچند ورود اندیشه ای درست یا نادرست در اذهان مردم ممکن است به صورت مقطعی جوابگوی خواست القا کننده باشد، اما در دراز مدت ناهمگونی هایی در جامعه و افکار مردم ایجاد خواهد کرد.

مردمانی که فرهنگی سالم داشته باشند ، مردمی شاد و دل زنده و سرافراز خواهند بود. پس بکوشیم دانایی را بیفزاییم و در تقویت بینش همگان تلاش مضاعف کنیم ،تا از تهاجم فرهنگی بیگانگان در امان بمانیم و جوانانی تربیت کنیم که آگاهانه و شجاعانه و با قاطعیت در مقابل هرگونه هجوم فرهنگ های زرق و برق دار و از درون تهی بیگانگان ایستادگی کنند و هرگز احساس ضعف از خود نشان ندهند، بلکه با دانایی پاسخگوی آنان باشند.

بمنه و کرمه

محمدرضا فتاحی بافقی دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده