رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
  • کد خبر : ۴۱۳۸۸
  • چاپ خبر : واردات ماهی تیلاپیا مشروط به صادرات ماهی قزل‌آلا می‌شود
رئیس سازمان شیلات کشور:

واردات ماهی تیلاپیا مشروط به صادرات ماهی قزل‌آلا می‌شود

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه این سازمان از سال آینده در ازای صادرات ۵ کیلو قزل آلا مجوز واردات یک کیلو تیلاپیا را صادر می کند، گفت: با توجه به بازار متفاوت قزل آلا و تیلاپیا، جایگزینی آن در سبد خانوار غیر ممکن است. به گزارش آفتاب بافق، طبق آمار سازمان خواربار جهانی (فائو) […]

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه این سازمان از سال آینده در ازای صادرات ۵ کیلو قزل آلا مجوز واردات یک کیلو تیلاپیا را صادر می کند، گفت: با توجه به بازار متفاوت قزل آلا و تیلاپیا، جایگزینی آن در سبد خانوار غیر ممکن است.

به گزارش آفتاب بافق، طبق آمار سازمان خواربار جهانی (فائو) در سال گذشته میلادی ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن فیله ماهی تیلاپیا به کشور وارد شد؛ در این میان بیشترین واردات از چین و امارات متحده عربی بوده است.

روزانه با واردات فیله ماهی تیلاپیا به کشور ۴۸۰ میلیون تومان ارز از کشور خارج می شود، این در حالی است که بسیاری از مناطق کشور از جمله استان های سمنان، قم، کرمان و خراسان جنوبی به دلیل عدم دسترسی به منابع آب آزاد مستعد پرورش این گونه غنی از آبزیان است.

با این حال با توسعه تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در استان یزد و شهر بافق، ریاست سازمان شیلات یک ماه قبل از کاهش واردات فیله این ماهی بسیار ارزشمند خبر داد؛ بعد از آن نیز مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان آبزیان نیز اعلام کرد با تولید این ماهی به مرور زمان از واردات این ماهی کاسته خواهد شد.

حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات کشور اجرای سیاست بازار در ازای بازار را امری مهم در کاهش واردات تیلاپیا دانست و بیان کرد: سازمان شیلات با اجرای این سیاست از سال آینده تنها در ازای صادرات ۵ کیلو قزل آلا، مجوز واردات معادل یک کیلو تیلاپیا را صادر می کند.

صالحی در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان داخلی معتقدند واردات تیلاپیا ضربه مهلکی به بازار قزل آلا وارد کرده است، تصریح کرد: با توجه به بازار متفاوت قزل آلا با تیلاپیا، جایگزینی آن در سبد خانوار غیر ممکن است

به گفته کارشناسان اعطای مجوز برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور می تواند سالانه حدود ۱ تا ۴ هزار میلیارد تومان برای کشور درآمدزایی داشته باشد. درآمدی که بخش عمده آن از مسیر صادرات و با ارزآوری همراه خواهد بود و همچنین منجر به کاهش واردات این ماهی به کشور نیز می شود.

منبع: مقاومتی نیوز

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده