رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
  • کد خبر : ۴۳۵۵۸
  • چاپ خبر : سالروز عملیات کربلای پنج گرامی باد

سالروز عملیات کربلای پنج گرامی باد

آفتاب بافق،عملیات کربلای پنج یکی از سخت ترین وپیچیده ترین عملیات ها در طول هشت سال دفاع مقدس است. بعد ازعملیات کربلای چهار که در 3 دی سال 1365 درجبهه جنوب از مقابل ابادان تاشلمچه (جزیره مینو، جزیره ام الرصاص وام البابی وجزیره بوارین،جزیره ماهی.جنوب بصره و پنج ضلعی درشلمچه)انجام شد و با  دادن اطلاعات […]

آفتاب بافق،عملیات کربلای پنج یکی از سخت ترین وپیچیده ترین عملیات ها در طول هشت سال دفاع مقدس است.

بعد ازعملیات کربلای چهار که در 3 دی سال 1365 درجبهه جنوب از مقابل ابادان تاشلمچه (جزیره مینو، جزیره ام الرصاص وام البابی وجزیره بوارین،جزیره ماهی.جنوب بصره و پنج ضلعی درشلمچه)انجام شد و با  دادن اطلاعات از طریق امریکا ومنافقین به رژیم بعث عراق سبب آگاهی آنان از عملیات و متحمل شدن شکست سخت برای نیروهای ما شد. بعد از چند ساعت نیروها  برگشتند، تعداد زیادی از پیکر شهدا جا ماند بود وعده ای نیز اسیر شده بودند.

رژیم بعث عراق مغرور وسرمست از پیروزی وضعیت را به نفع خود می دید، لذا لزوم انجام عملیات وتغییر وضعیت نظامی – سیاسی امری ضروری بود. فرماندهان عالی جنگ تصمیم بر طراحی وانجام عملیات گرفتند. به تیپ ولشکر ها اعلام شد  تا با سازماندهی وامادگی نیروها و ادوات خود به طرح ریزی و شناسایی منطقه اقدام کنند.

 یگان های مختلف اعم از سپاه  و ارتش  وارد عمل و اماده فرمان بودند. یگان ها بسته به نوع ماموریت و منطقه مانوری خود اطلاعات لازم را از دشمن به دست اورده و محورها شناسایی شد. آنان نیروها را ازموقعیت ها ومقرهای خود به نزدیکترین فاصله به دشمن گسیل دادند تا رمز عملیات از قرارگاه مرکزی اعلام شود.

درطول خطوط جبهه از اشنویه دراستان اذربایجان،شمالی ترین مرز ایران وعراق تا جنوبی ترین مرز که دهانه اروند رود جنوب ابادان بطول حدود1300 کیلومتر، به عنوان مرز مشترک باعراق که استراتژیکی ترین،حساس ترین و پیچیده ترین نقطه و مرز شلمچه بود،که برای ایران و عراق به لحاظ نزدیکی به شهر بندری بصره وخرمشهراهمیت زیاد داشت.

 رژیم بعث سخت ترین و پیچیده ترین موانع را در ان منطقه قرار داده بود. از کانال های مختلف با انواع سیم خاردار وبشکه های انفجاری وخورشیدی تا خاکریزهای نونی شکل و کانال پرورش ماهی…

باتوجه به اینکه درعملیات کربلای چهار 2 لشکر از رزمندگان اسلام توانسته بودند ار منطقه پنج ضلعی عبور کنند، طرح ریزی عملیات در شلمچه انجام شد. منطقه ای به وسعت 150 کیلومتر از ساحل اروند جزیره بوارین تا منطقه پنج ضلعی، کانال پرورش ماهی،پاسگاه کوت سواری وپاسگاه بوبیان…

تیپ و لشکرها درموقعیت های خود با امادگی کامل قرارگرفتند. رزمندگان تیپ 18الغدیر یزد که در شمالی ترین نقطه عملیات مقابل پاسگاه بوبیان بودند،می بایست عملیات خود را انجام می دادند. همه امکانات اماده بود تا رزمندگان تیپ الغدیر از مقرهای خود (موقعیت جهاداکبر) که نزدیک پاسگاه ایست و بازرسی لشکر 92 و چند مقر دیگر بود،عصر 19 دی ماه حرکت و خود را به ساحل ابگرفتگی (دریاچه بوبیان) رساندند. گردان غواصان تیپ الغدیر می بایست 4 محور را بازگشایی می کرد تا سپس نیروهای رزمی از ان محورها به دشمن حمله کند. غروب 19 دی ماه با اصابت گلوله خمپاره در بین جمعی از غواصان،ان عزیزان شهید و مجروح شدند ومتاسفانه یکی از محورها حذف شد.

 تیپ الغدیر اولین یگانی بود که به سمت دشمن حرکت کرد ،غواصان دلیر تیپ با توکل به خدا با تاریک شدن هوا به اب زدند وبه سمت دشمن حرکت کردند. دران لحظات سکوت محض همه جا حاکم بود وکوچکترین سروصدایی شنیده نمی شد. رزمندگان با تمام تجهیزات اماده و در همه حال مشغول راز و نیاز بودند، که بچه های غواص بتوانند خط اول دشمن را بشکنند.

حدود ساعت یک نیمه شب صدای تیراندازی شنیده شد، گویا کمین های دشمن در منطقه پنج ضلعی شروع به تیراندزی کرده بودند. رمز عملیات به نام مبارک یا زهرا(س) اعلام شد و غواصان شجاع یگان ها که خود را به نزدیک دشمن رسانده بودند عملیات را اغازکردند.

یکی از محورهای یزد که نیروهای غواص تا نزدیک خط دشمن رسیده بودند، با تیراندازی دشمن در اب مورد اصابت قراگرفت  وعده ای شهید و زخمی شدند.در 2 محور دیگر غواصان توانستند خود را به خط اول دشمن رسانده و با نیروهای دشمن درگیرشوند. تعدادی از بعثی ها نابود شدند ولی بدلیل هوشیاری وهجوم دشمن،نیروهای رزمنده نتوانستند از ان محورها خود را به دشمن برسانند وعملیات را ادامه دهند.

  نیروهای پیاده الغدیر سوار بر قایق ها وشناورها شدند و از محور لشکر 33 المهدی که جناح چپ تیپ الغدیر بود، به سمت دشمن حرکت کردند که پس از پشت سر گذاشتن دریاچه بوبیان خود را به دژ عراق رساندند و به موازات کانال پرورش ماهی روی دژ به سمت پاسگاه بوبیان حرکت کردند. مقداری از مسیر توسط رزمندگان لشکر 33 المهدی پاکسازی شده بود، ادامه دژ وجادهای منتهی به کانال پرورش ماهی را رزمندگان الغدیر پاکسازی و پیش روی می کردند.

 همزمان توپخانه ها و ادوات سنگین و سبک ایران وعراق اتش می انداختند. هواپیماها و بالگردهای عراق نیز به شدت بمباران می کردند.عراق بخاطر حساسیت بیش ازحد منطقه به لحاظ نزدیک شدن رزمندگان به بصره تجهیزات و توپخانه هایش را مقابل شلمچه وشهر تنومه و بصره مستقر کرد و بر شدت آتش ها می افزود.

محمد رضا دهقانزاده؛ فرمانده گردان بیت المقدس

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده