رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
  • کد خبر : ۴۴۷۸۶
  • چاپ خبر : همایش غربالگری و آموزش دیابت برگزار شد
گزارش تصویری:

همایش غربالگری و آموزش دیابت برگزار شد

همایش غربالگری و آموزش دیابت عصر امروز با حضور جمعی از مسئولان فعال عرصه دیابت در سالن همایش آهنشهر برگزار شد. به گزارش آفتاب بافق،همایش غربالگری و آموزش دیابت عصر امروز با همکاری کلینیک دیابت بیمارستان ولی عصر،روابط عمومی شرکت سنگ آهن و باشگاه فرهنگی ورزش در سالن همایش آهنشهر برگزار شد. در ابتدا این […]

همایش غربالگری و آموزش دیابت عصر امروز با حضور جمعی از مسئولان فعال عرصه دیابت در سالن همایش آهنشهر برگزار شد.

به گزارش آفتاب بافق،همایش غربالگری و آموزش دیابت عصر امروز با همکاری کلینیک دیابت بیمارستان ولی عصر،روابط عمومی شرکت سنگ آهن و باشگاه فرهنگی ورزش در سالن همایش آهنشهر برگزار شد.

در ابتدا این همایش دکتر افشاری،رئیس بیمارستان ولی عصر بافق از زحمات دکتر سید محمود میرترابی و معصومه خادم زاده 2 تن از فعالان عرصه دیابت و مسئولانی که در راه اندازی کلینیک دیابت بیمارستان ولی عصر نقشی موثر ایفا نمودند،تشکر کرد.

سپس سید محمود میرترابی پیرامون خطرات دیابت و بی اعتنایی افراد به این بیماری خاموش گفت: دیابت بیماری خاموشی است که به تدریج فرد را مبتلا می سازد به گونه ای که افراد تا مدت ها از بیماری خود بی خبرند و زمانی متوجه می شوند که بیماری تا حدود زیادی پیشرفت کرده است.

وی با بیان اینکه زیاد نوشیدن و تكرر ادرار، كاهش ناگهانی وزن، سقط جنین، فشارخون و چربی خون بالا می تواند از علایم بروز دیابت باشد،افزود: مهمترین عوارض این بیماری در صورت كنترل نشدن، ضعف چشمی و پارگی مویرگ های چشم است.این بیماری چنان آرام و بی سر و صدا بروز می كند كه انسان از وجود آن مطلع نمی شود و تنها پس از سپری شدن یک دوره 5 تا 7ساله و ظهور آثار و عوارض، از بیماری خود آگاه می شوند و كار پر زحمت مراقبت ها را آغاز می كند در حالی كه یک آزمایش خون ساده می توانست مانع بروز این بیماری شود.

میرترابی با بیان 2 نوع تقسیم بندی برای دیابت،خاطر نشان کرد:در دیابت نوع یک هیچگونه انسولینی در بدن بیمار تولید نمی شود و همین مساله سبب می شود تا كنترل گلوگز خون از بین رفته و علایم بیماری خیلی سریع خود را نشان دهد. در دیابت نوع دوم، تولید انسولین در بدن فرد كم شده، یا تاثیر خوبی بر جای نمی گذارد و در نتیجه آن سطح قند خون به تدریج بالا می رود.در این نوع از دیابت ، پروتیین و چربی كمتر شكسته و تجزیه می شود.

 در ادامه توکلی،کارشناس تغذیه افزون بر وراثت كه به عنوان قویترین عامل ابتلای افراد به دیابت معرفی شده،رژیم ناسالم تغذیه ای سرشار از چربی، شیرینی و نداشتن تحرک لازم از عوامل اصلی افزایش احتمال ابتلا به  بیماری دیابت دانست.

مصرف رژیم غذایی کم نمک وکم چربی به همراه مصرف فراوان سبزیجات و پرهیز از مصرف نان های سفید لواش وساندویچی و استفاده از نان های سبوس دار و تیره مثل سنگگ وتافتون و جایگزینی روغن های گیاهی مایع در برنامه غذایی،از جمله موارد مهم است که باید در تغذیه رعایت شود.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی که انسولین استفاده می کنند باید مقدار تزریق مطابق با غذای دریافتی آنان باشد،گفت: مقدار و نوع انسولین مورد نیاز باید به وسیله دریافت منظم و ثابت غذا و پیگیری قند خون تعیین شود.

توکلی خاطر نشان کرد: اگر مبتلا به دیابت نوع دو هستید ، توجه به مقدار و نوع غذای مصرفی کمک خواهد کرد که قند خون در حد طبیعی حفظ شود. رسیدن افراد چاق به وزن مناسب یکی از موارد مهم در کاهش قند خون است، زیرا معمولاً با کاهش 5 تا 10 کیلوگرم وزن، قند خون به حد طبیعی باز می گردد.

سپس عباس ابراهیمی پیرامون نقش استرس درایجاد بسیاری ازبیماری ها مخصوصا دیابت مطالبی را بیان کرد و گفت: مدیریت استرس وافزایش مثبت اندیش درزندگی روزمره وعدم تمرکز برروی اتفاقات ناخوشایند وتوجه به احساسات درون ومدیریت استرس می تواند راهی برای درمان بیماری دیابت باشد،بیرون ریختن استرس های درونی و مشاوره با متخصص می تواند درایجاد روانی سالم به افراد کمک کند.

در پایان  این همایش از زحمات دکتر سید محمود میرترابی،معصومه خادم زاده و کاظمی مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی برای اهدا دستگاه قندخون به تعدادی از بیماران دیابتی تقدیر و تشکر شد.

عکس: محمود تقی زاده بافقی

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده