رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
  • کد خبر : ۴۵۵۳
  • چاپ خبر : پیام رزمایش بی سابقه ایران به 1+5 و عربستان چه بود؟

پیام رزمایش بی سابقه ایران به 1+5 و عربستان چه بود؟

گزارش آفتاب بافق به نقل از پویش: نیروهای مسلح ایران روز پنج شنبه، رزمایشی «منحصر به فرد» را با شرکت همه یگان های زمینی و دریایی و هوایی به اضافه یگان های «سپاه پاسداران» در جنوب و شرق ایران در مساحتی که از شرق تنگه هرمز آغاز می‌شود و با عبور از دریای عمان و […]

گزارش آفتاب بافق
به نقل از پویش:

نیروهای مسلح ایران روز پنج شنبه، رزمایشی «منحصر به فرد» را با شرکت همه یگان های زمینی و دریایی و هوایی به اضافه یگان های «سپاه پاسداران» در جنوب و شرق ایران در مساحتی که از شرق تنگه هرمز آغاز می‌شود و با عبور از دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند تا جنوب خلیج عدن امتداد می‌یابد آغاز کردند. به گفته فرماندهان نظامی ایرانی، مساحت منطقه مانور در دریا و خشکی بیش از دو میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع است و در آن، 13 هزار سرباز شرکت دارند. این نخستین باری است که ایران رزمایشی دریایی در این فاصله دور از سواحل خود اجرا می‌کند.

رسانه های ایرانی اعلام کردند این رزمایش یک هفته ادامه خواهد یافت و طی آن، موشک ها و کشتی ها و شناورهای سریع السیر به کار گرفته خواهند شد. این رسانه‌ها هدف از این رزمایش را «تقویت آمادگی رزمی ارتش و تمرکز بر جابجایی همزمان نیرو در خشکی و دریا و ایجاد مراکز فرماندهی در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در جنوب و شرق کشور» اعلام کرده اند.

ژنرال عبدالرحیم موسوی، فرمانده این رزمایش و جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران گفت دو روز نخست این رزمایش به تمرین نیروی زمینی و روز سوم به تمرین نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی «خاتم الانبیاء» اختصاص دارد و سپس نیروهای دریایی در رزمایش شرکت خواهند کرد. وی گفت این رزمایش 31 دسامبر با رژه یگان های نظامی شرکت کننده در رزمایش به پایان خواهد رسید. وی «آرامش و ثبات در منطقه را با همکاری بین کشورها» قابل تحقق دانست و افزود: «به همین علت ما با هرگونه حضور بیگانه در منطقه مخالف هستیم». وی افزود «این رزمایش حامل پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه در سایه وحدت اسلامی و منطقه ای است» و تاکید کرد تهران «مخالف سلطه بر دیگران» است.

سرهنگ رضا خاکی، فرمانده یگان هواپیماهای بدون خلبان وابسته به نیروی زمینی ارتش ایران اعلام کرد در این رزمایش از «هواپیماهای بدون خلبان انتحاری» از نوع «رعد» بر اساس «سناریوی جنگ واقعی» استفاده خواهد شد. وی گفت این هواپیماها «می‌توانند با استفاده از بمب یا موشک اهدافی را در فاصله 250 کیلومتری منهدم کنند».

ژنرال احمد پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران نیز گفت نیروهایش «عملیات نجات گروگان‌ها از دست گروگان گیران» را تمرین خواهند کرد. ژنرال حشمت الله ملکیان، فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی در شمال غرب ایران نیز این رزمایش را «منحصر به فرد در خاورمیانه» توصیف کرد و گفت این رزمایش «توان بازدارندگی» کشورش را به نمایش خواهد گذاشت.

ژنرال فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء نیز از «رهگیری هواپیماهای جاسوسی بیگانه در نخستین روز رزمایش و هشدار به آنها» خبر داد. دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران هفته گذشته از نیروهای بیگانه خواسته بود تا زمان پایان رزمایش، «منطقه را ترک کنند» و تاکید کرد این رزمایش «خطری برای نیروهای خارجی مستقر در خلیج فارس» به شمار نمی رود.

منابع ایرانی به «الحیات» گفتند هدف این رزمایش «ارسال پیام، به ویژه به کسانی که مسئله به آنان مربوط می‌شود» درباره تحولات سیاسی و امنیتی و اقتصادی در منطقه است. این منابع، تحولات عراق و پیامدهای تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با «داعش» و کاهش قیمت نفت و گفتگوها بین تهران و شش کشور ذیربط در پرونده هسته‌ای این کشور را با یکدیگر مرتبط دانستند و افزودند ایران مایل است توانایی خود را در خارج از قلمرو دریایی خود اثبات کند.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده