رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
  • کد خبر : ۴۵۹۱۷
  • چاپ خبر : درخواست کشاورزان و دامداران روستای چنار ناز از نماینده مردم در مجلس برای رفع مشکلات آنان
سفری مجازی به روستای چنار ناز :

درخواست کشاورزان و دامداران روستای چنار ناز از نماینده مردم در مجلس برای رفع مشکلات آنان

کشاورزان و دامداران روستای چنار ناز(دهستان ایثار) از محمد رضا صباغیان،نماینده مردم حوزه مهریز در مجلس شورای اسلامی خواهان رفع مشکلات آنان شدند. آفتاب بافق،روستای چنار ناز (که نام آن به دهستان ایثارتغییر کرده است) در بخش مرکزی خاتم و در دره ای زیبا واقع شده است . شمال این روستا از تپه ماهور هایی […]

کشاورزان و دامداران روستای چنار ناز(دهستان ایثار) از محمد رضا صباغیان،نماینده مردم حوزه مهریز در مجلس شورای اسلامی خواهان رفع مشکلات آنان شدند.

آفتاب بافق،روستای چنار ناز (که نام آن به دهستان ایثارتغییر کرده است) در بخش مرکزی خاتم و در دره ای زیبا واقع شده است . شمال این روستا از تپه ماهور هایی تشکیل شده که درختان زیادی از جمله زرشک ، بنه و بادام در آن روییده است. در این منطقه چشمه ای  قرار دارد که از پای کوه چهل چشمه در عمق دره ای آغاز می شود و با پیوستن به آب های جاری دیگر،در نهایت به مزارع و باغ های این روستا می رسد.

یکی از روحانیون بافقی که به تازگی برای سفر تبلیغی خود به روستای چنار ناز رفته بود، در روز نوشت های خود از این روستا می نویسد :

پس از این چند نفر [ از اهالی این روستا به مسجد ] آمدند و نشستند تا درباره طرح جدید دولت تصمیم گیری کنند،طرحی به نام «ترسیب کربن» در روستای چنار ناز.

ترسیب کربن به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی برای کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین گفته می شود.

به گفته اهالی چنار ناز در این طرح دولت گود برداری زمین و تأمین نهال گل محمدی را به عهده می گیرد و تأمین کود و آبیاری و نگهداری آن به عهده مردم و کشاورزان است که در حال حاضر در وسعت 30 هکتار از اراضی این روستا در حال اجرا می باشد.

وی در خصوص مشکلات روستاییان چنار ناز می نویسد:

عمده ترین فهرست گلایه ها و مشکلات چنار ناز در این موارد خلاصه می شود.

1- کشاورزی در چنار ناز رونق ندارد و علیرغم وجود زمین های مستعد و مرغوب در این روستا ؛ حمایتی از کشاورزان صورت نمی گیرد.

2- چنار ناز برای کشاورزی و دامداری و برداشت گیاهان دارویی بسیار مستعد است و حدود 150 نوع گیاه دارویی در این منطقه کشف شده است اما مشکل بی آبی امان مردم را گرفته است.

3- مردم درخواست تخصیص اعتبار برای حفر یک حلقه چاه [ کشاورزی ] را دارند.

4-  کشاورزان می گویند چندین هکتار از زمینهایشان در اثر خشکسالی های پی در پی از بین رفته است و اگر برای کاشت گل گاوزبان مورد حمایت قرار بگیرند در سودآوری آن بسیار موفق خواهند بود.

5 – در چنار ناز حدود 8000 راس دام وجود دارد اما دامداران برای تغذیه دام ها و تامین علوفه مورد نیاز آنها دچار سختی و مشقت هستند.

6- یکی از اهالی روستای چنار ناز نامه ای را آورده است تا بقیه امضاء کنند و به دست نماینده مجلس برساند.

او در سال 80 از بانک کشاورزی در قالب طرح طوبی وام قرض الحسنه ایی را به مبلغ یک میلیون و سیصد هزار تومان دریافت میکند ولی پس از پرداخت تعدادی از اقساط آن ( سیصد هزار تومان) به دلیل خشکسالی های مداوم  از پرداخت باقیمانده قسط های وام ( یک میلیون تومان آن) و تسویه آن باز میماند و اینک بانک کشاورزی بدهی و تاخیر در پرداخت اقساط وام این کشاورز را 9 میلیون تومان اعلام کرده است.

وی در نامه ای از محمد رضا صباغیان نماینده مردم مهریز ، ابرکوه ، بافق ، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی خواسته است تا بر اساس بخشنامه های مربوط به سالهای خشکسالی و آیین نامه بخشودگی وام های کشاورزی به او کمک نماید تا بتواند مشکلاتش را در زمینه کشاورزی حل و فصل نماید.

تخلیص و ویرایش : آفتاب بافق

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده